Magazin

Cannes 2018: Íme a filmek, amelyekről idén beszélünk majd – Versenyprogram 2. rész

Az egyetlen állandó divat Cannes-ban a versenyprogram pocskondiázása. Ehhez képest aztán az év második felében az itt debütáló alkotásokról beszélnek legtöbbet a művészfilmes berkekben. Összeszedtünk mindent, amit a versenyprogram idei résztvevőiről eddig tudni lehet – 2. rész. 

Jean-Luc Godard: Le livre d’image

Godard-filmet nézni Cannes-ban ötven évvel azután, hogy a rendező és barátai 1968-ban politikai tiltakozásként berekesztették a fesztivált, kellően pikáns programnak ígérkezik. A Le livre d’image történetéről – Godard utóbbi filmjei, főleg a Búcsú a nyelvtől ismeretében – felesleges is beszélni, ennek a műnek fontosabb az eseményjellege. Azért idemásolom a hivatalos szinopszist: semmi más, csak csend, semmi más, csak egy forradalmi ének, egy történet öt fejezetben, mint az öt ujj a kézen.

Más források szerint a 87 éves rendezőóriás filmje reflexió a 2017-es arab világra dokumentumfelvételek és képzeletbeli képek segítségével, ami ismét a politikus Godard-t sejteti. Akárhogy is, én egyelőre a Le livre d’image-t várom a leginkább a programból.

Rioszuke Hamagucsi: Asako I & II

Az itthon gyakorlatilag ismeretlen, fiatal japán rendező eddig a legnagyobb sikereit Happy Hour című filmjével aratta: a párkapcsolati dráma négy női főszereplője megosztott díjat kapott 2015-ben Locarnóban, ahol a forgatókönyvet is elismerték.

Hamagucsi idén egy japán regényadaptációval, egy romantikus drámával versenyez Cannes-ban. Az Asako I & II címszereplője egy 21 éves nő, aki beleszeret egy Baku nevű férfiba. A férfi aztán eltűnik, Asako viszont megismeri Ryoheit, aki kísértetiesen hasonlít a volt barátjára, a személyisége viszont mindenben az ellentéte.

Nadine Labaki: Capernaum

A libanoni Nadine Labaki számos frankofón film szereplőjeként, de rendezőként és forgatókönyvíróként (És most merre?, Karamell) is hírnevet szerzett – a Rió, szeretlek! egyik epizódját is ő rendezte. Labaki otthonosan mozog Cannes-ban, hiszen az első két filmje itt debütált, az És most merre? két díjat is nyert, 2015-ben pedig az Un Certain Regard szekció zsűrijének tagja volt.

Nadine Labaki a forgatáson

Negyedik filmje, a Capernaum Kafarnaum (vagy Kapernaum) városában játszódik. A közel-keleti kikötőváros bibliai helyszín a Galileai-tó partján. A politikai meghatározottságú történet egy kisfiúról szól, aki szembekerül a törvénnyel. Labaki korábbi filmjeihez hasonlóan a Capernaumot is amatőr szereplőkkel forgatta.

Lee Chang-dong: Burning

A dél-koreai Lee Chang-Dong csak negyvenévesen fordult a film felé, előtte középiskolai tanárként és íróként dolgozott. Már első filmjével, a Green Fish-sel befutott, az Oázis 2002-ben rendezői díjat nyert Velencében, 2010-ben zsűrizett Karlovy Varyban, közben pedig dél-koreai kulturális miniszter is volt. Lee Chang-Dong Cannes-ban sem ismeretlen: nálunk is vetített filmje, a Poézis 2010-ben a legjobb forgatókönyv díját nyerte el.

Legújabb filmje, a Burning misztikus kamaradrámának ígérkezik, de az eddigi információk meglehetősen semmitmondóak: egy férfi megismerkedik egy nővel, aki megkéri, hogy vigyázzon a macskájára, amíg Afrikába utazik. Hazatérve bemutatja új ismerősét a férfinak, majd elárulják neki a titkos hobbijukat.

Spike Lee: BlackKlansman

Az idei versenyprogram nem bővelkedik nagy nevekben, az egyik kivétel viszont Spike Lee. Az afro-amerikai film egyik legfontosabb alakja, a Szemet szemért rendezője ezúttal is a rasszizmus és esélyegyenlőség kérdését érinti. Az igaz történeten, Ron Stallworth önéletrajzi regényén alapuló BlackKlansman főhőse egy afroamerikai rendőr, aki 1978-ban beépült a Ku Klux Klánba. Stallworth álnéven kezdett telefonálni a klán tagjaival, a személyes találkozóra pedig mindig egy társát küldte el, hogy ne bukjon le. Annyira sikeres akció volt ez, hogy idővel a helyi KKK fejévé választották, így belülről tudta bomlasztani és szabotálni a csoportot.

Stallworth-öt John David Washington (Denzel Washington fia) játssza, míg Adam Driver egy visszahúzódó, antiszociális, de annál jobb rendőrt alakít. Vélhetően ő lesz az, akit Washington karaktere a személyes találkozásokra elküld. Spike Lee eddig öt filmjével vett részt Cannes-ban, közülük egyik első filmje, a Nola Darling és a Dzsungelláz is díjat nyert a fesztiválon, így a BlackKlansman is nagy esélyese a versenyprogramnak.

David Robert Mitchell: Under the Silver Lake

David Robert Mitchell a Valami követ című horrorjával robbant be a köztudatba, éppen a cannes-i Kritikusok Hetén elért sikerei után, így nem csoda, hogy következő munkája, az Under the Silver Lake már a versenyszekcióban debütál ugyanitt.

Az Under the Silver Lake az előzetese alapján rendkívül szórakoztató posztmodern kriminek tűnik, amelyben Andrew Garfileld (Thomas Pynchon hőseit idézve) válik egyre megszállottabb nyomozóvá. A fiatalembernek eltűnik a szomszédja, egy vonzó lány, ő pedig beleveti magát a különös jelek útvesztőjébe. Minden utal valamire, de vajon mire? És vajon sikeresebben húzza-e bele az Under the Silver Lake a nézőt a csőbe, mint a Beépített hiba tette?

Pawel Pawlikowski: Hidegháború (Cold War)

Az irodalmi és filozófiai diplomával rendelkező lengyel Pawel Pawlikowski előző munkájával, az Idával elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar- és BAFTA-díjat, illetve öt Európa Filmdíjat, köztük a legjobb filmét és a legjobb rendezését. Ezek után hatalmas érdeklődés kíséri új filmjét, az ugyancsak fekete-fehér Hidegháborút is, amely egy évtizedeken és országokon átívelő szerelmi történet.

A Hidegháborúban két lengyel zenész kapcsolata bontakozik ki, akiket egy idő után elválaszt a nő disszidálása. A férfi a kommunista rendszerben próbál érvényesülni, miközben szerelme a lüktető párizsi szalonokban és jazzklubokban próbál szerencsét. Európa különböző pontjain keresztezik egymás útját, hiába telnek az évek, a köztük lévő vonzalom úgy tűnik, erősebb az őket körülvevő világnál. A filmet várhatóan télen mutatja be a magyar mozikban a Mozinet.

Alice Rohrwacher: Lazzaro felice

A fiatal olasz rendezőnő másodszorra versenyez Cannes-ban: a Zsűri Nagydíját 2014-ben elnyerő, itthon is bemutatott Csodák után idén a Lazzaro felice (Happy as Lazzaro) mutatkozhat be a fesztiválon. A főszerepeket Sergi López (A faun labirintusa) és Alice Rohrwacher állandó szereplője, a nővére, Alba Rochrwacher alakítják.

A Lazzaro felice egy fiatal, naiv gazdálkodó, Lazzaro és egy született álmodozó, Tancredi barátságát meséli el – más források szerint viszont Lazzaro időutazásra is képes. Akárhogy is, Rohrwachertől hasonlóan élettel teli és költői filmet várhatunk, mint a Csodák.

Kirill Szerebrennyikov: Leto

Habár nem olyan izgalmas a helyzete, mint Panahinak, az orosz Kirill Szerebrennyikov is kényes politikai szituációban van éppen, ugyanis hűtlen kezelés miatt házi őrizetben tartják Moszkvában. Az Áldozatkaszkadőr, a Téli utazás és a Cannes-ban díjazott Mártírok rendezője itt kényszerült megvágni legújabb filmjét, a Viktor Coj szovjet rockzenészről szóló Letót is. Bár elvileg gazdasági bűncselekmények miatt nyomoznak ellene, sokan politikai támadásnak tartják a történteket.

A Leto cselekménye 1981 nyarán Leningrádban játszódik, Coj, valamint mentora, Mihail Naumenko és annak felesége, Natalja szerelemi háromszögét mutatja be.

A.B. Shawky: Yomeddine

Az idei versenyprogramban egy elsőfilmes rendező kapott helyet: ő az egyiptomi-osztrák származású A.B. Shawky. Eddig az ő filmje, a Yomeddine váltotta ki a legnagyobb visszhangot a versenyprogramból, ez az a bizonyos „leprás film”.

A történet szerint egy kopt leprás és elárvult tanítványa elhagyják a leprás kolóniát, hogy átszelve Egyiptomot megkeressék a családjukat. Némileg meglepő módon a Yomeddine-t dramedynek és kalandfilmnek ígérik, ami talán oldja azt az elemi undort, amellyel a filmet látatlanban fogadta a közvélemény.

A versenyprogram többi filmjéről itt írtunk

Avatar

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya