Magazin

Cannes 2019: Ízelítő a versenyen kívülről: különleges vetítések, klasszikusok, magyar résztvevők

olivier nakache eric toledano the specials hors norme

A cannes-i fesztivál filmjei közül eddig a két versenyszekció (az Arany Pálma jelöltjei és az Un Certain Regard) műveiből válogattunk. Az ismertetett filmeken túl azonban számtalan további izgalmas alkotást vetítenek a Croisette-en.

Olivier Nakache és Eric Toledano: The Specials (Zárófilm)

Az Életrevalók alkotópárosa, Olivier Nakache és Eric Toledano legújabb filmje ismét egy szociálisan érzékeny vígjáték lesz nem mással a főszerepben, mint Vincent Cassel. Rajta kívül csak egyetlen profi színész, Reda Kateb lesz még látható a The Specialsben, amelynek szereplőgárdája – témája révén – amatőr színészekből és autista tinédzserekből áll. Cassel és Kateb ugyanis két, autista fiatalokat oktató férfit alakítanak, mégis az ígéret szerint minden karakter egyenlő lesz a filmben. Komoly társadalmi problémák hatalmas szívvel és humorral elmesélve. A fesztivál a Zárófilmet Utolsó vetítésnek keresztelte abban a reményben, hogy a The Specialszel olyan emlékezetes filmélmények hagyományát élesztik újjá, mint a Thelma és Louise, az E.T., a földönkívüli vagy a tavalyi, The Man Who Killed Don Quixote Terry Gilliamtől.

olivier nakache eric toledano the specials hors norme

Moldovai Katalin: Ahogy eddig (Cinéfondation)

A fesztiválon idén meglehetősen kevés magyar vesz részt, s ezek közül is csak egyetlen versenyzik. Ez Moldovai Katalin Metropolitan Egyetemen készített diplomafilmje, amit az egyetemistákat támogató szekció, a Cinéfondation válogatott be a programjába. Az Ahogy eddig Tóth Krisztina azonos című novellájának adaptációja, Venczel Verával és Tóth Ildikóval a főszerepben. A rendezővel az alkotás cannes-i szereplésével kapcsolatban interjút is készítettünk.

Cannes 2019: „Ennyire azért nem sötét az élet!” – interjú Moldovai Katalinnal

Sylvester Stallone: Rambo (különleges vetítés)

Ezt is megértük: Sylvester Stallone a cannes-i filmfesztiválon! A veterán akciósztár utoljára bújik John Rambo bőrébe, melyből a fesztiválon mutatják be az első exkluzív képkockákat. A Stallone karrierjét bemutató videómontázs után a Rambo – Első vér felújított verzióját is levetítik. A sorozat utolsó, Rambo – Utolsó vér címet viselő felvonása idén ősszel kerül mozikba, amiben a 70 éves Rambo rájön, hogy többé nem képes egyszemélyes hadseregként leszámolni a gyerekeit elrabló kartellel, így a bandától megszökött nagyobbik lánya, Carmen segítségével indul csatába.

https://www.youtube.com/watch?v=AEKgEWYDKWg

Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) (Cannes Écrans Juniors)

A Cannes Écrans Juniors a fesztivál egyik kísérőrendezvénye, amit a 13-15 éves filmrajongóknak szerveznek. A cél, hogy a saját korosztályukról szóló filmeken keresztül megismerjék más országok filmművészetét és kultúráját. A diákokból álló zsűri előtt fog versenyezni Schwechtje Mihály tini thrillere, a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) is.

Herr Szilvia a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című filmben
Kép: Vertigo Média

Kritikánk a filmről: https://www.filmtekercs.hu/kritikak/remelem-legkozelebb-sikerul-meghalnod-kritika

Megvan már a 8 művészfilmesünk, készíts közönségfilmet! – interjú Schwechtje Mihállyal

Gael García Bernal: Chicuarotes (különleges vetítés)

Korunk egyik legelismertebb mexikói színésze, Gael García Bernal első rendezése, a Deficit 2007-ben debütált Cannes Kritikusok hetének szekciójában. A producerként is tevékenykedő Bernal azóta sem hagyta abba a rendezést, második nagyjátékfilmjét, a Chicuarotest különleges vetítésen mutatják be a fesztiválon. Az alkotás a szegénységből kitörni próbáló két fiatal fiú, Cagalera és Moloteco útját mutatja be, ami pénzszerzés helyett Mexikóváros bűnözői alvilágába vezet. Bernal a Chicuarotesszel a véget nem érő erőszak eredetét igyekszik felkutatni, s úgy érzi, a film készítése közben talált is rá egy igen szubjektív választ. Hogy pontosan mi ez, azt csak a moziban tudhatjuk meg!

gael garcia bernal chicuarotes

Luca Guadagnino: The Staggering Girl (Rendezők Kéthete)

A Szólíts a neveden és a Sóhajok rendezője az utóbbi filmje után gyorsan „összedobott” egy kicsivel több, mint félórás rövidfilmet, amelyben nem kisebb nevek szerepelnek, mint Julianne Moore vagy épp mindenki Cooper ügynöke, Kyle MacLachlan (aki egyébként egyedül alakítja a film összes férfi karakterét). A The Staggering Girl forgatókönyvét a Feszültség című film írója, Michael Mitnick jegyzi. A történetről nem sokat tudni, csupán annyit, hogy a főszereplő egy Francesca nevű amerikai-olasz írónő lesz, akinek New Yorkból Rómába kell utaznia, hogy helyrehozza a kapcsolatát idős édesanyjával. Az alkotás egyébként szimbólumokkal és utalásokkal teli művészfilm lesz, mi pedig – ismerve Guadagninót – már nagyon várjuk.

Luca Guadagnino

Bacsó Péter: A tanú (Cannes Classics)

A Filmarchívum az utóbbi években aktívan dolgozott azon, hogy a cannes-i fesztivál filmklasszikusai közé magyar művek is bekerüljenek. Így szerepelt két, a fesztivál történetében is bemutatott magyar film: Jancsó Miklós Szegénylegényekje – amelyről sejthető, hogy 1968-ban a diáklázadások miatt megszakított fesztiválon kapott volna díjat – és Fábri Zoltán Körhintája – amely szintén szerepelt a fesztiválon, és többek között François Truffaut-t is lenyűgözte. Ha A tanúnak nincs is akkora filmtörténeti jelentősége, mint az előzőeknek, annyi bizonyos, hogy a cannes-i újságírók, filmes szakmabeliek, filmrajongók egy magyar kultfilmet fognak látni. Az 1969-ben betiltott alkotás valószínűleg a legismertebb magyar film a hazai közönség számára, részben nyilván a betiltás és a dobozból való előhúzás miatt, valamint mert jól eltalált szatíra. Kérdés persze, hogy a nyugat-európai közönség mennyire érti ezt az időszakot és humort. Hogy mi a magyar narancs, az élet nem habostorta, milyen a Szocialista Szellem Vasútja és mit csinálnak a Dunán a békaemberek. Kis betekintés a magyar kultúrába.

Abel Ferrara: Tommaso (különleges vetítés)

Abel Ferrara olasz származású amerikai rendező, aki provokatív filmjeiről ismert. Legutóbbi rendezése, a Pasolini után ismét Willem Dafoe-val forgat, ezúttal egyszemélyes kamaradrámát. A színész egy a rendezőhöz hasonló, Rómában élő amerikai művészt alakít. A leírásokból még annyi derül ki, hogy önreflexív és dokumentarista stílusú film, amely a rendező római éveire gondol vissza. Állítólag a rendező felesége és lánya is megjelenik a filmben.

Claude Lelouch: Les plus belles années d’une vie (versenyen kívül)

Claude Lelouch francia újhullámos rendező egy filmje miatt ismert leginkább, az Egy férfi és egy nő (1966) miatt. Az Arany Pálmával és a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscar-díjjal kitüntetett mozi egy szerelmi történetet mesél el két emberről, akik mindketten vigasztalanok férjük, feleségük halála után, ám találkoznak, és szenvedélyesen egymásba szeretnek. A rendező 1986-ra elkészíti ennek a folytatását, az Egy férfi és egy nő: húsz éve márt, majd most, bő ötven évvel az eredetihez képest, ismét ez a történet folytatódik az Egy élet legszebb éveiben. A színészek változatlanok, Anouk Aimée és Jean-Louis Trintignant.

Werner Herzog: Family Romance, LLC. (különleges vetítés)

Werner Herzog Oroszország után most Japánban forgatott. A családi románc mint üzlet, így is hívják a főhős bizniszét, Family Romance: család, barátok, követők – bármilyen szerepre alkalmas. Arra bérelik föl, hogy egy tizenkét éves kislány apukáját helyettesítse.

Gaspar Noé: Lux Aeterna (éjféli vetítés)

Gaspar Noé az igencsak őrült rendezők táborába tartozik. A cikket írva el is gondolkodtunk, hogy ki írja a bekezdést a filmjéről, hisz egyikünket sem vonz a világa, legyen bármilyen látványos is. Persze nincs ezzel így minden kollégánk, itt olvasható legutóbbi filmjéről, az Eksztázisról, és az azt megelőzőről, a Szerelemről egy duplakritika, tehát két kollégánk értelmezése.

A Béatrice Dalle és Charlotte Gainsbourg főszereplésével készült alkotás két színésznőről szól, akik egy forgatás során boszorkányokról mesélnek egymásnak történeteket. Film állítólag általában a moziról és a színpadi hisztériáról is szól. És hát, hogy a címben megjelenő égi fényről mit gondoljunk… Ha boszorkányokról szól, biztos ironikus?

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. A kortárs francia és amerikai költészet és a film kapcsolatáról ír disszertációt. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com