Magazin

Christopher Nolan filmjei Z-től A-ig

Menekülés az öreg kontinensről – Dunkirk (2017)

Vártuk Nolan háborús filmjét, bár azt nem tudtuk, mit várjunk tőle. A realizmusra sokat adó rendező mit tud mondani még a háborúról, amit mások nem tettek meg előtte? A Dunkirk nem formabontó film, csupán egy eszetlenül kompakt, torokszorítóan feszült bő másfél óra, melyben a veszély tapintható, a karakterekkel együtt lélegzik a közönség, a háború pedig egy megállíthatatlan monstrumként darálja be a kiskatonákat, akik csak egyet tehetnek: menekülnek.

Dunkirk

Nolan persze itt sem bírt magával, így a lineáris történetmesélés helyett egy kiforgatott struktúrában mutatja meg Dunkerque városának kálváriáját, a föld, a víz és a levegő szemszögéből. Az elcsúsztatott, időben párhuzamosan haladó narratívák persze egymás felé tartanak, és ezt Hans Zimmer ketyegő órát imitáló zenei világa fokozza pulzusszaggató élménnyé.

A Dunkirk egy már-már klasszikus vonulatú látványmozi, amelyben nem a CGI, hanem a praktikus effektek, a rendezői igényesség és a kidolgozott ütem a legfontosabb tényezők. Fontos állomás ez a rendező karrierjében, ugyanis itt már kizárólag az ő nevével adták el a produkciót. Nagyobb sztárrá vált, mint olyan filmben szereplő ikonok, mint Kenneth Branagh vagy Tom Hardy. (Szécsényi Dániel)

 

4.  Nagybetűs sci-fi – Csillagok között (2014)

A haldokló Földről elindul néhány űrhajós, hogy új lakóhelyet találjon az emberiségnek. Cooper (Matthew McConaughey) gyermekeit (Jessica Chastain és Casey Affleck) hátrahagyva indul az ismeretlenbe, hogy olyan kihívásokkal és kérdésekkel találja magát szembe, melyre semmilyen kiképzés nem készíthette fel.

Matthew McConaughey Christopher Nolan Csillagok között című filmjében
Matthew McConaughey Christopher Nolan Csillagok között című filmjében

A Csillagok között Christopher Nolan egyik legszentimentálisabb, mégis legcsodálatosabb filmje. Nemcsak filozófiai szinteken valósítja meg a nagybetűs sci-fit, hanem olyan látványosságot is szolgáltat, ami előtt tátott szájjal áll a sokat látott filmrajongó is. De nem ez a legnagyobb érdeme, hanem az, hogy a tudomány és a spiritualitás olyan tökéletes elegyét adja, amire csak ritkán látunk példát a filmművészetben: a tudományos kutatásokat illetően tökéletesen naprakész, mégis olyan egyszerű, az emberi létben mélyen gyökerező megoldásokat kínál, melyekről alig hisszük, hogy ilyen harmóniában megférhetnek a ráció mellett. (Molnár Kata Orsolya)

 

3.  Az ember tragédiája – A sötét lovag (2008)

Noha Nolan már a Batman: Kezdődik! című filmjével is meglehetősen új megvilágításba helyezte kedvenc bőregerünk történetét, mégis egyértelműen A sötét lovag volt az, amiben igazán kiteljesedett a rendező egyéni látásmódja. Az újragondolt Batman-trilógia második része sokak szerint egyben annak csúcspontja is, aminek szintjét aztán a négy évvel későbbi folytatással (A sötét lovag: Felemelkedés) sem sikerült túlszárnyalni.

Heath Ledger Christopher Nolan A sötét lovag című filmjében

A film újító ereje éppen annak kiemelésében rejlik, amit sok szuperhőskedvelő szeret Batman szemére vetni: mivel nincs semmilyen szuperképessége, ő nem is igazi szuperhős, csak egy gazdag ficsúr, aki hősöset játszik. Nolan pontosan ezt hangsúlyozta A sötét lovagban, a hős emberségét, amitől ő sokkal közelebb kerül hozzánk, hétköznapi emberekhez, mint röpködő, extraerős és rendszerint legyőzhetetlen társai. Batman el tud bukni, fel tudja adni a harcot, ha morálisan megkérdőjeleződik létjogosultsága – erre egyetlen más szuperhős sem képes!

A film érdeméhez ugyanakkor nagyban hozzájárult Heath Ledger elképesztő Joker-alakítása, amiért a színész harmincnál is több díjat és elismerést kapott a film vágása idején bekövetkezett halála után. (Hancsók Barnabás)

 

2. Álmaimban Amerika – Eredet (2010)

Az álmok tanulmányozása érdekes elegyét adja misztikumnak és tudománynak. Az álom – akárcsak egy jó film – egyszerre kötődik képzelethez és valósághoz. Jól tudta ezt Christopher Nolan is, aki két A sötét lovag-film között „dobta össze” az Eredetet, pályájának kétségkívül eddigi egyik legjobb filmjét.

És egy jó film bizony tényleg olyan, akár egy emlékezetes álom: ritkán jön, vegyülnek benne tények és vágyak, művészet és szórakoztatás, és – ami a legfontosabb – túlmutat önmagán. Az Eredet rejtélyes, mégis szikár logikára épül; látványos és akciódús, mégis hagy gondolkodni; és mindemellett nem feledkezik meg a legfontosabbról: az emberi vágyak, késztetések, örömök és bánatok, tudat és lélek működésének feltárásáról sem. Ahogy a film megjelenésekor kritikánkban írtuk, „egyszerre hat az intelligenciára és az érzelmekre”. És ez bizony nem kis feladat, amit az Eredet úgy visz véghez, hogy közben egy grandiózus, roppant pontosan megírt történetet mesél el, és egy pillanatra sem válik unalmassá.

Eredet (Inception)
Joseph Gordon Levitt az Eredet című filmben

Az Eredetet, Dominick Cobb (Leonardo DiCaprio) és társai álomszinteken átívelő történetét bármennyiszer meg lehet, és bármennyiszer érdemes is megnézni. Nemcsak azért, mert minden újabb megtekintéskor egy-egy újabb rejtélyes részletre derülhet fény, hanem azért is, mert mindannyiszor újra átélhetjük azokat az izgalmakat, melyet ez a nézők figyelmét próbára tevő, mégis érthető és élvezhető MESTERMŰ tartogat magában. (Hancsók Barnabás)

 

1. Vigyázat, csalok! – A tökéletes trükk (2006)

Belátás a kulisszák mögé: ez minden performansznál izgalmas, hát még a bűvészetnél. A 19. században járunk, virágzik a gazdaság, és az emberek egyre többet járnak szórakoztató előadásokra is. Két fiatal bűvész azonban barátokból egymás ádáz ellenségeivé válik. Robert Angier (Hugh Jackman) és Alfred Borden (Christian Bale) nem csupán a színpadon akarják legyőzni egymást, de tönkre is akarják tenni ellenfelüket, olykor még egymás életére is törnek. Elképesztő módon érti Nolan, hogyan kell ábrázolni két ember intellektuális harcát. Az Álmatlanság és A sötét lovag után egy újabb szellemi párbajt követhetünk végig, méghozzá olyat, amelyre addig és azóta se volt példa.

Christian Bale Christopher Nolan A tökéletes trükk című filmjében
Hugh Jackman Christopher Nolan A tökéletes trükk című filmjében

Kiváló mestermű A tökéletes trükk, melyben egyszerre található drámai mélység és körömlerágós feszültség is. A főszereplők kifogástalanul alakítanak, ám nem tudjuk egyértelműen eldönteni, ki a méltóbb a győzelemre, hiszen látszólag semmi nem érdekli őket, csak a másik elpusztítása. A Nolan fivérek ezúttal Christopher Guest azonos című regényét adaptálták nagyvászonra, ami pont úgy épül fel, mint egy bűvészmutatvány.

A rendező több mint két órán keresztül tart minket sakkban. Arra figyelünk, amit mutat, mellette pedig ámulunk-bámulunk a jobbnál jobb fordulatokon. A nagy trükk(ök) azonban akkorát szólnak a végén, hogy libabőrös leszek, akárhányszor eszembe jutnak. Nolan rendezői zsenije a Mementó után A tökéletes trükkben teljesedett ki a legjobban – szerencsére azóta is ezt a szintet tartja. (Szécsényi Dániel)

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés