Magazin

Derült égből csalódás – kiábrándító teljesítmény az amerikai mozikban (Box Office szeptember 27-29.)

Derült égből fasírt 2.: A második fogás

Derült égből fasírt 2.: A második fogásHárom új premier és a Hajsza a győzelemért széles körű bemutatója küzdött a múlt hétvégén az Egyesült Államokban a nézők kegyeiért. Az előzetes várakozásoknál mindannyian gyengébben teljesítettek, de még így sem nevezhetjük bukásnak egyik filmet se. Az viszont újfent bebizonyosodott, hogy a szeptember nem épp egy mozibarát hónap.

Minden producer és vélhetően a közönség egy része is fellélegezhet, elmúlt végre szeptember (valaki felkeltette a Green Day-es fickót?), kezdetét veszi a téli díj- és kasszarobbantó-szezon. A múlt hétvége az átmenetet képezi ebből a szempontból. Pozitív előjel, hogy végre ismét százmillió felett volt a mozik összbevétele, de sajnos még így is kisebb volt az érdeklődés az előzetes várakozásoknál. Persze lehet, hogy igazából az előzetes számítások voltak túl nagyok a stúdiók részéről.

A bevételi lista első helyén szereplő Derült égből fasírt 2.: A második fogás (magyar bemutató: október 31.) esetében teljesen érthető a lelkesedés a Sony részéről. Az első rész 2009-ben igen bátor vállalkozás volt, hiszen animációt készíteni ennyire beteg és nem éppen gyermekeknek szánt történetről már szinte vakmerő tettnek számított. A fogadtatás viszont rendkívül pozitív volt, és az eredetiséget a kritikusoktól a közönségig mindenki nagyra értékelte – előbbiek kiváló kritikák, utóbbiak 124,9 milliós bevétel formájában. Ez történt Grunál is, és ha abból indulunk ki, akkor joggal számíthattak hatalmas sikerre a folytatás kapcsán.

A probléma viszont éppen az, hogy egy ennyire eredeti és kreatív történetet pont nem folytatni kéne, hanem „a stúdió, ami elhozta nektek a…” szöveggel valami hasonlóan ötleteset készíteni. Borzasztó látni, hogy az animációs piacon ugyanaz a történet játszódik le, ami az élőszereplős filmekkel történt Hollywoodban: mindent folytatnak vagy előzményesítenek. Idén ez a negyedik folytatás/spinoff/prequel (Repcsik, Gru 2.Szörny Egyetem), és biztos, hogy a Croodék is kap második részt pár éven belül. Újdonság az őskoriakon kívül csak A zöld urai és a Turbó volt, mindkettő csalódást keltő végeredménnyel, ami még inkább a folytatások felé tereli a stúdiókat.

Derült égből fasírt 2.: A második fogás
Derült égből fasírt 2.: A második fogás

A Sony a Derült égből fasírt 2-vel szépen beállt konkurenciái mögé (akárcsak a Pixar a Verdák 2-vel), és a csupa eredeti ötletből készült animáció helyett inkább folytatott (pedig ők készítették a Hotel Transylvaniát, a Vigyázz, kész, szörföt, a Rém romot vagy a Nagyon vadont). Legújabb produkciójuk egyébként siker lesz, hiszen olcsóbb volt, mint az első rész (ez 78 millió, a másik 100 millió volt), és 4 millióval még többet is hozott a konyhára az első hétvégén. Nem is a 34 milliós nyitóbevétellel van gond, hanem azzal, hogy innentől törvényszerűen jobban fogynak majd a nézői, mint az első résznél, ezért közel sem biztos, hogy eléri annak 124,9 milliós végösszegét.

Ennél sokkal komolyabb kihívásokkal kell megküzdenie a Ron Howard féle Hajsza a győzelemértnek (magyar bemutató: szeptember 11.). Múlt héten már egy pár moziban meglebegtették a jó hírét, viszont úgy tűnik, valahogy nem fogta meg a nézőket a téma. Pedig a minőséggel senkinek nem lehet gondja, sőt a nézői visszajelzések még szinte jobbak is a kritikusokénál.

Talán ha tovább terjed a jó híre, akkor lesz esélye a 38 milliós költségvetésének visszaszerzésére, de a múlt hétvégi 10 milliós start igencsak megnehezíti azt. A sikerhez a következő hetekben alacsony bevételcsökkenésekre lenne szükség, csakhogy innentől menetrendszerűen érkeznek az erős műfaji konkurenciák: díjakra hajazó, kiváló kritikai visszhanggal bíró, gyakran életrajzi ihletésű drámák.

Don Jon
Don Jon

A múlt hétvégén például még két olyan film ment a mozikban, ahol szintén esély van színészi Oscar-díjra. Az egyik a múlt heti Fogságban (magyar bemutató: október 10.) amelynek kapcsán már el is kezdődött a spekuláció Hugh Jackman és Jake Gyllenhaal Oscar-jelölésével kapcsolatban. Ehhez képest kicsit jobban csökkent bevétel az általam vártnál, a –47,8% nem túl biztató, de szerencsére nagyjából e hét péntekétől kezdve már minden cent a Warner profitját növeli.

A múlt heti másik, díjakra hajazó, de azokról valószínűleg lecsúszó film a Don Jon (magyar bemutató: október 3.) volt. Joseph Gordon-Levitt saját projektje (ő írta, rendezte, és főszerepet is elvállalta) a Sundancen debütált (hazánkban pedig a Cinefesten), és azóta is döntő részben pozitív visszajelzéseket kap. Ez próbálta pénzzé tenni a forgalmazó, de a főszereplő színészek húzóneveihez képest csak közepes eredményt ért el.

Persze a 8,7 millió a 6 milliós költségvetéshez viszonyítva kiválónak számít, viszont ha a 3580-as filmszínházi átlagot nézzük, akkor látszik, hogy ennél sokkal többre számítottak. A Don Jon mindenesetre óriási mérföldkő Joseph Gordon-Levitt életében, és kiváló rendezői bemutatkozás, kíváncsian várjuk a folytatást.

Baggage Claim
Baggage Claim

A héten még egy premier jelentkezett, de annak célközönsége sokkal jobban lehatárolható a többiekénél. A Baggage Claim ugyanis egy ízig-vérig afroamerikai mozi, szinte minden színész benne fekete bőrű, és őket is célozták meg a reklámkampánnyal. Minden évben érkezik három-négy ilyen film az amerikai mozikba, és nagyjából mindig ugyanúgy teljesítenek – kivéve, ha Tyler Perry játszik bennük. Itt viszont a sztárkomikus még producerként se jelent meg, noha legutóbb, májusban a Peeplesnél az se jelentett garanciát a sikerre.

A Baggage Claim annál sokkal jobban nyitott egy lagymatag forgalmú hónapban, ráadásul úgy, hogy a legutóbbi afroamerikaiaknak szóló film, A komornyik (magyar bemutató: november 21.) még mindig egész jó nézettséget produkál. Az már más kérdés, hogy az egy stewardess párkereső kalandjairól szóló vígjáték rossz kritikákat és gyenge nézői visszajelzéseket kapott, de ez a megcélzott közönséget sosem érdekelte. Nos igen, így nem nehéz sikert aratni.

A lista második felében nem sok érdekességgel találkozhatunk. Az Insidious – A gonosz háza (ez lett a magyar címe az Insidious: Chapter 2-nak, magyar bemutató: október 31.) megint nagyot csökkent, de horrorhoz képest még mindig kiváló teljesítményt nyújt. A Vérmesék (magyar bemutató: szeptember 26.) bevétele múlt héten meghaladta költségeit, mostantól minden cent Luc Besson pénztárcáját vastagítja.

Még mindig van szufla a spanyol nyelvű Instructions Not Included-ban, viszont a Családi üzelmek (magyar bemutató: augusztus 22.) és a már említett A komornyik egyre gyengébben muzsikál. A Riddick (magyar bemutató: szeptember 5.) átlépte a 40 milliót, de már csak két-három millió maradt benne, összességében igen gyenge teljesítményt nyújtott. A múlt héten bemutatott Enough Said-et további 223-ban próbálta ki a forgalmazó – meglepő sikerrel. 2,1 milliót csapott hozzá bevételéhez, és ez igen biztató előjel a szélesebb körű terjesztés szempontjából.

Metallica Through The Never
Metallica Through The Never

Volt még egy új, szűkebb premier a múlt hétvégén, ez pedig honfitársunk, Antal Nimród új mozija, a Metallica: Through the Never (magyar bemutató: október 3.). A viszonylag kedvező kritikákat kapó koncertjátékfilm (vajon létezett már ez a műfaj?) 305 moziban kezdett, a jövő héten pedig kap még 650 kópiát, tehát egyelőre nem lehet megítélni, hogy sikeres lesz-e. A jelek kedvezők, a stúdió is bízik a Antal Nimródban, persze az igazi húzóerő itt nyilván a Metallica. Mi szurkolunk.

Jövő héten kezdődik a téli durvulás. Első helyre várjuk az év(tized) sci-fijének beharangozott Gravitációt, amiről sokan azt sejtik, hgoy az év meglepetéssikere lesz – meglátjuk, mi sül ki belőle. Kevésbé lelkesen állunk a Ben Affleck-Justin Timberlake párosával fémjelzett Vakszerencse c. akciófilmhez, amin biztosan nem segítenek majd a már megjelent, lesújtó kritikák.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com