Magazin

Dustin Hoffman a kamera mögött

Quartet 2Dustin Hoffman közel ötven éve tartozik a világ élvonalába: egyike a legtehetségesebb, legrutinosabb, legelismertebb színészeknek. Sokáig titkolta, hogy rendezőként is szeretné kipróbálni magát. A változást Ronald Harwood forgatókönyve hozta meg: a Kvartett olvastán Hoffman úgy érezte, képes belefogni első játékfilmjébe, mint rendező.

„Dustin évek óta szerette volna kipróbálni magát, jópárszor közel is került e vágyához – valószínűleg többször, mint ahány alkalomról tudomásom van.”  – mondja Finola Dwyer. „A rendezés teljesen különbözik a színészkedéstől, ezért igazán biztosnak kellett lennünk abban, hogy készen áll a kihívásra.”

„Elmondtam Finolának, hogy érdekel a dolog, de nem adta nekem a munkát azonnal. Azt mondta azzal az új-zélandi akcentusával: Gondolkodom rajta.” – emlékszik Hoffman.

Már az első megbeszélések után világossá vált Dwyer számára, hogy Hoffman ugyanúgy látja a feladatot, mint ő. „Kezdettől fogva szinkronban voltunk. Dustin egészen egyedi perspektívákat mutatott, de mindig ugyanazon az ösvényen jártunk. Úgy gondolom, életének egy olyan szakaszában volt, hogy készen állt a munkára. Olyan csapatot akart összehozni, melynek tagjai tudnak egymással dolgozni, megadván a biztonságot és a támaszt azokon a területeken, ahol nincs otthon. Ő volt az első, aki jelzett, ha ilyesmi adódott.”

„Az első dolog, amit Dustin megosztott velem, hogy ő nem vizuális típus. Segítséget kért ezzel kapcsolatban. Tudta, hogyan kell eljátszani a film legkisebb részét is, és használta kivételes ösztöneit.” – mondja de Borman.

A rendezéssel kapcsolatban Hoffman elismerte, hogy egészen új látásmódra volt szüksége: „Úgy gondolom: azok a dolgok, amiket megtanultam, igazán gyermetegek voltak ahhoz képest, hogy mennyi időt töltöttem a kamera előtt. Fogalmam sem volt, hogy a producer és a rendező közelében elhelyezett gépnek köze nincs ahhoz, amit a vásznon látsz. Minden egy vonatszerencsétlenség utáni állapothoz fogható, folyamatosan! Megtanultam, min mentek keresztül. És minden egyes nap úgy kellett tenniük, mintha rendben mennének a dolgok, mert nem akartak téged is feszültté tenni. Nem te fejezed be a saját filmed, az fejez be téged. Nem hiszem, hogy zsigerileg megértettem volna mindezt, ha nem kerülök ebbe a pozícióba.”

„Ez egy új terület Hoffman számára, és azt hiszem, még mindig keresi a saját útját.” – mondja Maggie Smith. „De mindannyiunk számára élvezetes volt a forgatás, mert engem például soha életemben nem rendezett színész. Teljesen tisztában van a másik oldallal. Tudja, milyen hosszúnak tűnik a várakozás, mielőtt kezdhetnénk. Tudja, milyen az, hogy mikor végre vesszük a jelenetet, és valaki elveszíti a fonalat… Nagyon körültekintő volt ezzel kapcsolatban, megadta az időt mindenre.”

Quartet

Connolly szerint: „Dustin briliáns rendező, mert briliáns színész, s ezért úgy rendez, mint egy színész. Tudja a gyenge pontjaidat, hogy mitől félsz, és sosem hagy lógni. Legtöbbünknek az a félelme, hogy hülyének nézik, olyat mond, amiben nem hisz igazán. Például, hogy úgy érzed, a szöveg illik a karakteredhez. Dustin magától észrevette, ha volt ilyen és minket megelőzve jelzett, szólt. Mert úgy gondolkodik és viselkedik, mint egy színész. Kiváltságos helyzet.”

„Vad.” – nevet Collings. „Egész éjjel dolgozott, ha akartuk. Ez adta az élvezetét a vele való munkának. Különbözik mindenkitől, mert tudja, hogyan kell minket addig piszkálni, míg talál egy kis lyukat, melyen át elérhet minket, mint színészeket.”

„Dustinnak több energiája van, mint nekünk összesen.” – mondja Dwyer. „Megállíthatatlan, olyan mint egy hurrikán.”

Courtenay egyetért: „A legtöbb Oxfordban vagy Cambridge-ben végzett rendezőnek intellektuálisabb szemszöge lehet, de Dustinra az aktív részvétel a jellemző. Nagyon specifikus feljegyzései vannak, erős a jelentek felépítésében. A mottója: „Ragadd meg és tedd igazzá.”

Avatar

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya