Magazin

Udine 2012: Édes-savanyú Távol-Kelet Udinében – Far East Film Festival beszámoló 1.

Április 20-án, pénteken vette kezdetét a 14. Far East Film Festival az észak-olaszországi Udinében. A fesztivál nem titkolt célja, hogy az európai nézőkkel is (még jobban) megszerettesse a populáris ázsiai filmművészetet. Az első öt napban ez csak többé-kevésbé sikerült – köszönhetően a mind műfajukat, mind színvonalukat tekintve meglehetősen különböző filmeknek.

Már a nyitófilm is megosztotta a közönséget: Kang Hyung-Chul Sunny című vígjáték-drámájának nem volt a legjobb választás, főleg a tavalyi év telitalálatos Welcome to Shama Townja után. De ha másra nem, arra jó volt, hogy figyelmünket Dél-Korea felé irányítsa, hiszen a fesztivál idei főszereplője ez az ország.

Nem csak rengeteg friss filmmel gazdagítja a FEFF palettáját, a szervezők ezúttal egy külön szekciót is létrehoztak The Darkest Decade: Korean Filmmakers in the 1970’s címmel. A retrospektív vetítéssorozat eddig olyan ínyencségekkel szolgált, mint például az Iodo (Kim Ki-Young, 1977), ami témáját és szerkezeti felépítését tekintve egyaránt próbára teszi a nézőt. A „sziget dráma” műfaji besorolást kapó megdöbbentő alkotás betekintést enged a koreai kultúra összetettségébe, a hagyományoknak való alávetettségbe, miközben furcsa párhuzamot von a vidéki és városi élet civilizációja között. Ennek a szekciónak köszönhető a Night Journey (Kim Soo-yong, 1977), erotikus dráma is, amiben egy szexuálisan kielégítetlen és párkapcsolatában boldogtalan nő – főként mentális – kalandjait követhetjük nyomon.

Mindezekkel a régi filmekkel szembeállítva az eddig vetítésre került, új koreai filmeket, örömmel jelenthetem: a koreai nők helyzete igencsak sokat javult az elmúlt évtizedekben, hiszen a mostani alkotások szinte mindegyikében központi szerepet… sőt többször főszerepet kapnak a nők, ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy most már életrevalókká, önállókká is váltak. Kevésbé mondható ez el a japán filmekről (üdítő kivétel a Rent-a-Cat, de erről kicsit később részletesen), ahol nagyon úgy tűnik, hogy még mindig a véres-gengszteres mozi a trendi.

Bár idén látványosan kisebb költségvetéssel rendelkezik a FEFF (kevesebb helyszín, kevesebb kísérőprogram – drágábban, kisebb felhajtás), azért a sztárvendégek meghívásáról és eltartásáról most sem mondtak le. Eddig találkozni lehetett  többek között Kang Hyung-Chul, Mo Lai, Wong Wai-Kit, Koo Ja-Hong, Takeuchi Hideki, Giddens rendezőkkel, a legnagyobb érdeklődés és izgalom azonban egyértelműen Johnnie Tot vette körül, hiszen 22-én tartották legújabb romantikus drámájának, a Romancing in Thin Air-nek európai premierjét. A „sok hűhó semmiért” ugyan erős kifejezés volna, de sajnos ki lehet jelenteni: cseppet sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket Hong Kong egyik kedvenc rendezője. Maximum egy „én sem vettem komolyan a dolgot, ti se tegyétek” nyilatkozat segítene a helyzeten, de sajnos ilyet nem tett. Így a meglehetősen hollywoodias románc története (egy híres, alkoholista színész és nagy rajongója, az eltűnt/halott férjét sirató nő között szövődő szerelemről van szó) inkább nevetségessé vált, mint meghatóvá… főként az utóbbi idők egyik legelnyújtottabb és legbanálisabb befejezésének köszönhetően. Persze a miheztartás végett megkapta a neki járó tapsot, nem mellesleg pedig egy életműdíjat a fesztiválszervezők részéről.

Bár még csak a fesztivál felén vagyunk túl, az eddigi filmek alapján azt lehet mondani: a rendezők nem mernek nagyon újítani, régi sémákat, kliséket vesznek elő, porolnak le, és halmoznak minden mennyiségben. A sikert pedig attól remélik, hogy mi felismerjük ezeket a különféle utalásokat, és a rengeteg túlzásban találjuk majd meg az örömünket.  De végül jöjjön két olyan alkotás, ami e tekintetben kilóg a sorból, és talán ezért is volt olyan meglepő. Helyettem pedig inkább beszéljenek a képek, a biztosabb kedvcsinálás érdekében:

Rent-a-Cat

The Great Magician

Nardai Dorina

Wehli-Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film. nardaidorina@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés