Magazin

Flört a vonaton – Egyszerű történet a szerelemről

Május 11. és május 15. között tizenhetedik alkalommal rendezte meg a Lengyel Intézet hazája előző évi filmtermésének mustráját. A Lengyel Filmtavasz zárónapjának második vetítésén a Filmtekercs Fényportál is képviseltette magát a Művész moziban: az Egyszerű történet a szerelemről című önreflexív flörtölés andalítóan bájos húrokat pendített meg.

Arkadiusz Jakubik filmjének játékossága hajmeresztő méreteket öltött, emiatt nyújthatott felhőtlen kikapcsolódást. Az Egyszerű történet a szerelemről többszörösen önreflexív mozgóképében egy férfi és egy nő találkozik egy vonaton. Nem őket látjuk, csak a szaladó síneket, de párbeszédükből rövidesen kiderül, hogy régi ismerősök. Számos sikeres forgatókönyvet és darabot írtak már együtt, s egykoron egy pár voltak. Most a vonaton, útban az Északi-tenger felé, újra duruzsolni kezdenek a vonzalom motorjai, a múlt emlékei felelevenednek, s kedélyes flört gyanánt egy szerelmi történet kidolgozásába kezdenek. E szavakba formált szkript elevenedik meg a vásznon, kezdetben vetített vasúti háttér előtt, majd a történetmeséléshez kötelező bonyodalmat követően egy gyorsvonat kabinjai között.

Ebben a filmben semmi sem az, aminek látszik. Maga a film vibráló szenvedélyek illusztrációja és szellemi terméke egyszerre, de az a legizgalmasabb benne, hogy a lassacskán összeálló, illetve összegabalyodó történet fiktív szereplői, ha önállóvá nem is válnak, de életre kelnek. Szerelmi négyszögbe csöppenünk bele, egy fiatal fiú és egy fiatal lány találkozik egy könyvesboltban, vonzódnak egymáshoz, ám mindkettejüknek van már odaadó társa. S hogy a helyzetü(n)k még nehezebb legyen, hamarosan egy vonaton zajló filmforgatáson találják magukat, egy szerelmespárt kell eljátszaniuk, méghozzá a lány valódi kedvesének rendezésében. Az összekuszálódó fejleményeket persze mindvégig a két narrátorhang irányítja. Groteszk hangvétellel hordják össze kitalált szereplőik családi hátterét, problémáit és csalárdságait, de ha a későbbi cselekményben valamelyik információ nem stimmel, azon nyomban korrigálnak rajtuk. Ráadásul előszeretettel okoznak testi fájdalmat is figuráiknak, hiszen a flört során a múlt sérelmei is terítékre kerülnek, s pillanatnyi dühüket a másik teremtményén vezetik le. A narrátorok huncutsága temérdek megmosolyogtató pillanatot eredményez. Közben a fiktív szerelmi szál is formálódik, az alkoholt sem megvető stáb még riportokban is véleményezi önmagát. A színésznő pedig életében először kiáll esernyő nélkül az esőbe, miután a fiú megszökteti őt.

Az Egyszerű történet a szerelemről a Felforgatókönyv és Truman show önreflexív játékának folytatója öntudatra ébredés nélkül, minimalista formában. S talán a kis költségvetés fokozta őszinteség teszi még a két sikerfilmnél is kedvelhetőbbé ezt a lengyel romantikus filmet. A játék működik, a fiatal színészek lubickolnak, el tudom képzelni, hogy a stampedlik is valóban a filmben látott ütemben fogytak. Ez a felszabadultság tesz igazán jót a megfáradt szívnek.

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés