Magazin

Éjjel-nappali – Liam Neeson továbbra is menő (Box office február 28-március 2.)

Non-stop
Non-stop

nonstop-neeson-gunMind a Non-Stop, mind a Son of God kellemes eredménnyel indult február utolsó napján, egyfajta biztató lendületet adva a márciusi kasszarobbantó-szezonnak. Liam Neeson pedig végre letaszította az egész múlt hónapot uraló A Lego-kalandot.

A színész egyébként szinte a legmegbízhatóbb befektetéssé nőtte ki magát az utóbbi években. Az őt főszerepbe helyező filmek szinte mindig a 20-30 milliós sávban kezdenek: Csatahajó 25,5 millió, A titánok haragja 33,5M, Hideg pokol 19,6 millió, Ismeretlen férfi 21,8 millió, A szupercsapat 25,7 millió. A színész életében ezt a Luc Besson-féle Elrabolva első része hozta el, ami hasonló nyitás után (24,7 millió) meghatszorozta a bevételét – ilyenre akciósfilmes műfajban azóta se láttuk példát. Az Elrabolva 2.  sikerét mutatja, hogy a folytatást óriási érdeklődés előzte meg: a nyitó hétvégéjén 49,5 milliót kaszált.

A jelenség árnyoldala, hogy szinte csak ilyesmi szerepeket kap az ír színész most már öt éve. Szinte hihetetlen, hogy egy film mekkora skatulyát tud képezni, mostanra Liam Neeson színészi pályafutása gyakorlatilag Jason Statham időskori megfelelőjévé vált. Új filmjét átlagosra értékelték a kritikusok, a nézők pedig szokás szerint valamivel jobbra.

Ettől függetlenül a Non-stopnak esélye sincs nyitányának meghatszorozására, a realitások alapján erős csökkenéssel kell számolnunk a következő hetekben. Ez egyrészt műfaji sajátosság, másrészt határozott konkurenciái lesznek a következő hetekben. Ahogy a 3 nap a halálignak betett a Non-stop, ugyanez fog történni vele a 300  A birodalom hajnala vagy a Need for Speed miatt. A végeredménye valahol 70-80 millió körül várható az 50 millióból készült filmnek.

Non-stop
Non-stop

Ahhoz képest, hogy teljesen sztárok nélkül, egy kvázi National Geographicos rendező által készült, kiváló összeggel nyitott a nagyböjtre időzített Son of God. 25,6 milliós első hétvégi bevétele más szempontból is meglepő: az utóbbi években egy keresztény mitológiával foglalkozó, a vallásos közönségre építkező mozi se volt sikeres.

Legalábbis A passió óta. Annak elképesztő, hazájában 370,8 millióra rúgó bevétele (ennyi bevétellel infláció nélkül is 2013 negyedik legsikeresebb filmje lenne) kellő motivációt jelent Hollywoodnak azóta is, hogy valahogy moziba csábítsa ezt a réteget. Az esetek döntő részében ez nem sikerül: tavaly például két-három bukásról is beszámoltunk (Grace UnpluggedThe Christmas Candle – a két alkotás bevétele összesen sem érte el az 5 milliót).

Son of God pont a kettő közti átlagot hozta. Úgy tűnik, kellőképp rég volt már Mel Gibson bibliai eposza ahhoz, hogy újra megjöjjön a keresztény nézők kedve egy vallásos mozihoz. A kritikusok persze fikázták, noha nyilvánvalóan nem a liberális ítészeknek szánták az alkotást. Mindegy is, a nézők szerették, a böjt pedig még negyven (pontossabban már csak 37) napig tart, úgyhogy lesz bőven terepe a Son of Godnak. Költségvetési adatokat nem ismerünk, de az ilyen darabok általában fillérekből készülnek, úgyhogy profitszorzó alapján minden bizonnyal az év eddigi legsikeresebb filmjéről beszélhetünk.

Son of God
Son of God

Az abszolút értékben vett legnagyobb bevétel címe viszont valószínűleg a nyári szezonig A Legó-kalandnál marad. Negyedik hétvégéjén is 20 millió feletti összeget kerestek az építőkockák  ilyen teljesítmény mellett a 300 millió sem lehetetlen.

Ezt követően azonban hatalmas szakadék tátong a listán. A negyedik helyezett, már említett 3 nap a halálig (3 Days to Kill, magyar bemutató: márc 13.) hajszállal, de 5 millió alatti bevételt realizált. Az eredmény közel 60%-os csökkenés, tehát lesújtó. A Műkincsvadászok (The Monuments Men, magyar bemutató: febr. 16.) viszont színészeik deres kora ellenére (vagy inkább éppen azért) kellemesen alacsony esélyeket produkál, e hét végére összegyűlik a költségeit kitevő 70 millió, és ezzel George Clooney legnagyobb bevételt begyűjtő mozija lesz.

Robotzsaru (RoboCop, magyar bemutató: febr. 6.) és a Pompeji (Pompeii, magyar bemutató: febr. ) akciófilmes státuszuk miatt, az About Last Night és a Végtelen szerelem (Endless Love, magyar bemutató: febr. 13.) a Valentin-nap elmúlta miatt csökkent nagyot, velük ellentétben a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: dec 5.) továbbra is remekel, a múlt héten a világszerte elért bevétele átlépte az 1 milliárdot.

Anchorman 2.: The Legend Continues
Anchorman 2.: The Legend Continues

A lista alsó felében találunk még néhány érdekességet. Egyrészt a szélesebb körben bemutatott The Wind Rises (magyar bemutató: ápr. 17.) arányaiban jóval kevésbé mozgatta meg a tengerentúli nézőket a vászonszám bővítése után, mint amikor csak néhány moziban vetítették. Ritkán történik ilyen, de a Paramount kipróbálta 17-es karikával az Anchorman 2.: The Legend Continuest, az eredmény viszont kudarc: szinte üresek voltak a termek. Szerintem egészen egyszerűen ehhez már túl régen volt a bemutató (egészen pontosan december 19-én).

A hétvégén az Oscar-díjátadó kapcsán átmenetileg megnőtt a jelölt filmek nézettsége, ami nyilván jó hír, de probléma, hogy ez teljesen átmeneti, nem pedig a jelölés óta eltelt hat hétben tapasztalt általánosság (mint ahogy tavaly ténylegesen így volt). Egy rövidebb fellángolás még a következő hétvégén is lesz, utána viszont villámgyorsan megszabadulnak a mozik tőlük. Talánt érthető: a Mielőtt meghaltamot például már 18 hete, a 12 év rabszolgaságot 20 hete, a Gravitációt pedig 22 hete (!) vetítik.

Ezerízű szerelem - The Luncbox
Ezerízű szerelem (The Luncbox)

Három moziban kipróbálták az utóbbi évek egyik legkedvesebb indiai filmjét, az Ezerízű szerelmet (The Lunchbox, magyar bemutató: dec 26.). Bár elég jó termenkénti átlagot ért el a film, mégse jöttek el rá annyian, mint a tavalyi hagyományos bollywoodi filmekre. Három mozi tűzte egyelőre műsorra, sokkal többet tehát nem tudunk mondani. Mindenesetre én szurkolok.

Péntektől az Egyesült Államokban is megnézhetik a nézők a 302-t, vagyis a 300  A birodalom hajnalát. Ellene egy animációt küldtek a forgalmazók, ez lesz a viszonylag szokatlan Mr Peabody & Sherman. A nagyok mellett négy moziban műsorra tűzik A Grand Budapest Hotelt, aminek már csak a neve miatt is nagyon szorítunk.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya