Magazin

„Ember: küzdj…” – Minden odavan

Minden odavan (All Is Lost)

mindenodavanA Cinefesten bemutatott Minden odavan láttán felrémlett bennem egy keserű gondolat: a közeljövőben elveszítjük a 60-as, 70-es években feltűnt, mára legendává érett színészóriásokat. És egyszerű, halandó filmrajongóként nem tehetünk ellene semmit. És ők sem tehetnek ellene semmit. A feledéssel szemben viszont küzdhetnek, mert a legnagyobb és a közönséggel szemben legtisztességesebb aktorok nem ágyban és párnák közt távoznak el, hanem a végsőkig kitartva a vásznakról, s igényesebb esetben egy-egy jutalomjátékkal búcsúzva. S bár Robert De Niro, Al Pacino vagy éppen Christopher Walken még javában bohóckodik, többen  ha a lantot nem is tették le, de – karrierjüket összegző búcsúfilmjüket már elkészítették. A 83 éves Clint Eastwood a Gran Torinóval vetett számot pályájának öntörvényű igazságosztóival, s most, a Minden odavan című filmben a 77 esztendős Robert Redford is hasonló gesztust gyakorol. Történetesen egy egyszemélyes kamaradarabban, egy süllyedő vitorlás fedélzetén!

A Minden odavan tehát egy Robert Redford-film, pedig nem is ő foglalt helyet a rendezői székben. Producerként sem felügyelte az óceán-közepi kamaradrámát. Csak színészkedett. S jelenlétével egyszerűen uralja a vásznat. Nemcsak mert az egykori Sundance kölyök az egyedüli szereplő a filmben – véges-végig csak a szótlan hajótöröttet látjuk flashbackek vagy belső monológok nélkül – , hanem mert ez a fickó olyan színészi alázatot mutat, amit a fiatalabb trónkövetelők éppúgy megirigyelhetnek, mint komédiázó kortársai. A 77 éves öregember, de helytállóbb Férfiembernek nevezni, vállalta a köztudottan legnehezebb forgatási szituációt – nem véletlenül rinyálnak a jöttment sztárocskák a vizes produkciók készítési fázisában –, s úgy belehelyezkedett az „Our Man”-nek keresztelt figura bőrébe, hogy képtelenség megkülönböztetni, most szerepet játszik, vagy saját magát alakítja.

S éppen az a nagyszerű a Minden odavanban, hogy mind a forgatókönyv, mind az élethelyzethez igazított tárgyi motívumok hangsúlyos jelenléte megengedi a nézőnek a szabad asszociációkat. A racionálisabb gondolkodásúak tekinthetnek a filmre eszköztelen túlélődrámaként, az elvontabbak viszont elemelkedhetnek a hétköznapi olvasatoktól. Mindebben kulcsszerepe van a Minden odavant tudatosan eluraló információhiánynak. A főszereplőről az égegyadta világon semmi sem derül ki. A filmben maximum akkor szólal meg, ha segítségért kiabál, vagy ha anyázik. Információforrásként szolgálhatna egy búcsúlevél, de ennek már a megírása is kétértelmű gesztus: nem világos, hogy konkrét személyektől köszön el, vagy csak nyomot akar hagyni maga után. Összességében tehát nem tudjuk, mivel foglalkozik, miért vitorlázik az Indiai-óceánon, s miért magányosan? Nem tudjuk, hogy jó vagy rossz ember. Nem tudjuk, van-e családja. S mivel társai sincsenek, az óceánnal és a viharokkal folytatott küzdelmét is szótlanul végzi. Emberünk („Our Man”) tehát makulátlan, tiszta lappal áll előttünk, s a rendező, J. C. Chandor ránk bízza, hogy ember és természet egyetemes, vagy Robert Redford és a természet személyes küzdelmének sokadik összecsapását óhajtjuk-e meglátni a filmben. Mert mi van, ha azért nem tudunk a főhősről semmit, s azért olyan letaglózó a nagymúltú színész játéka, mert Robert Redford magát alakítja a filmben? Mindkét lehetőség nagyszerű olvasatokhoz vezethet.

mindenodavan1J. C. Chandor – aki már a Krízisponttal bizonyította színészvezetési tehetségét – elképesztő látványvilággal (gondoljunk a megpördülő hajóra), ugyanakkor meglepő szimbólumgazdagsággal (a mentőcsónak körül kialakuló tápláléklánc vagy a nyitott befejezés) dolgozta fel ember és természet küzdelmét. Miközben aprólékosan, már-már dokumentarista felfogásban filmezi a hős erőfeszítéseit, jut ideje arra is, hogy sajátságos várháborúként jelenítse meg az archetipikus összecsapást. Mert a hajó szabályos ostrom alatt áll, a hős pedig egy személyben néz szembe a hatalmas túlerővel. A Redford játszotta karakter nem csinál mást, mint történelmünk végvári vitézei. Hol az oldalfalakat foltozgatja, hol kitör a várból és ráront az ellenségre, máskor visszahúzódik, és meghúzza magát az omladozó falak között, megint máskor – a túlélés reményében bízva – feladja a erődöt, és új csatatér után néz. Így válhat a Minden odavan az emberi küzdeni tudás mozgóképes példázatává. A telitalálatos színészválasztásnak köszönhetően pedig egy színészlegenda jutalomjátékává.

A Minden odavan főszerepe azonban több mint jutalomjáték Robert Redford számára, hiszen a küzdésből jeles, „tabula rasa”-figura a számvetés lehetőségét is biztosította a festett hajú sztárnak. „Our Man” alakjában Redford a karrierjét végigkísérő karaktertípust, a végsőkig kitartó, bárminemű akadállyal dacoló amerikait összegzi, s bizonyítja, hogy 77 évesen éppúgy nem veszett ki belőle a küzdeni tudás, ahogy annak idején a bolíviai sortűzzel szembenéző Sundance kölyökből, a vadonnal birokra kelő Jeremiah Johnsonból, vagy a Watergate-botrányt leleplező Bobby Woodwardból sem. Robert Redford félévszázados karrier után még mindig küzdeni tanítja szeretett közönségét, s egyben a nyilvánvalót is leszögezi: belőle sosem lesz aggastyán!

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya