fókuszban Magazin

Emmy 2020: Kik lesznek a (megérdemelt) nyertesek?

Emmy 2020: Szeptember 20-án adják át 72. alkalommal az Amerikai Televíziós Akadémia elismeréseit. A jelölések számos meglepetést hoztak, rekordot döntöttek, de végül kik állnak majd a színpadra?

Amikor a díjszezon kerül szóba, nagyon leegyszerűsítve a helyzetet, két dolog biztos: van a papírforma és van a meglepetés. Előbbi azt jelenti, amikor a közönség (és a sajtó) elvárásai találkoznak a jelölést ténylegesen kiosztó szakmabéliek elvárásaival. Utóbbi pedig azt, amikor nem. Így kerek a világ, és ez nem is fog változni: aki egyéni ízlést vár egy kollektív ízlésen alapuló díjtól, annak ideje lenne kihúznia a kezét a biliből. Vagy benne is hagyhatja és gyárthatja az összeesküvés-elméleteket, ez egyéni ízlés kérdése.

És, hogy miért ezzel kezdtem a gondolatmenetet? Azért, mert természetesen megint ez került előtérbe, miközben pont 2020 az, amikor kismillió tényezőt kellene figyelembe venni.

A középpontban mégis a Watchmen 26 jelölése áll, ami talán kissé meglepő, de ha jobban megnézzük, annyira azért nem.

Annyira biztos nem, hogy egyből rávágjuk, csak a közéleti tényezők miatt került reflektorfénybe. Mégiscsak az HBO egyik kiemelt sorozatáról van szó, benne egy rakás Emmy-kedvenc alkotóval a kamera mindkét oldalán – szóval igen, ez a sorozat mindenképpen a középpontban lett volna, mert igenis megvannak a maga erényei.

Meg egyébként is, ha csak arról lenne szó, hogy az egymástól független, több ezer szavazót csak a diverzitás igénye hajtotta volna, akkor miért lettek brutálisan alul prezentálva más csoportok, például a latinx vagy az ázsiai alkotók? Nehéz kérdés ez, és biztos, hogy nem egytényezős válasszal magyarázható. És ezzel nem mondom, hogy a közhangulat vagy a közélet kérdései ne lennének befolyásoló tényezők. De hát ez egy művészeti díj, nem stopperrel mérik.

Az Emmy-jelölések elé: Szerintünk ezek voltak 2019-2020 legjobb sorozatai

 

És ha már a világ eseményeinél tartok, egy dolog mellett biztos nem lehet elmenni egy ilyen évben. A járvány miatt szinte teljesen leállt a filmgyártás és ez bizony az Emmy szempontjából is rendhagyó évet eredményezett. Aki ismeri a díj mechanizmusát, az tudja, hogy a szavazóknak embertelen mennyiségű epizódot kellene végignézniük, ha úgy akarnak szavazni, hogy mindent láttak. Pontosan tudjuk, hogy ez lehetetlen, az év összes filmjét megnézni ugyanúgy képtelenség, mint az év összes sorozatát. Ellenben idén vaskosan megfigyelhető, hogy a kisebb, kevesebb reflektorfényt kapó tévés alkotások is erősebbe jelenlétet produkáltak. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a szakmabelieknek sokkal több idejük volt a bezártság idején.

Mindehhez pedig még hozzájött a szórakoztatóipart markánsan érintő tényezőhalmaz, konkrétan az új platformok debütálása.

A streaming szolgáltatások megerősödése újabb versenyzőkkel gyarapodott, és nagy kérdés volt, hogy milyen lesz ezek szakmai fogadtatása. Nos, első blikkre az látszik, hogy a „nagy öregeknek” egyelőre nincs sok félnivalójuk, a mezőnyt toronymagasan a Netflix és az HBO uralja – közülük most az előbbi állított fel új rekordot 160 jelöléssel, miközben az HBO 107 nominációt szerzett. De a szintén régi motoros Amazon és a Hulu is több jelölést gyűjtött be – szám szerint 30-at és 26-ot –, mint az újonc Disney+ (19 jelölés), az AppleTV (18 jelölés) és a Quibi (10 jelölés).

Összefoglalva az eddigieket, egy sok szempontból is rendhagyó évad van mögöttük országos zavargásokkal Amerikában, politikai csatározásokkal, egy világméretű járvánnyal és a film- és tévéipar átalakulásával. És ezek bizony nem csak a jelölésekre, de a díjakra is hatással lesznek majd. De, hogy kik fognak nyerni? Lássuk…

VÍGJÁTÉKOK

A komédiasorozatok kategóriái szépen példázzák azt, hogy a szavazóknak idén jóval több idejük volt sorozatot nézni, így az olyan kis gyöngyszemek, mint az Insecure (ami eddig csak színészi- és két operatőri jelölést tudott abszolválni) vagy a What We Do in the Shadows (ami az első évadjával szintén csak két technikai jelölésig vitte) most bekerült a fő kategóriába. Mondjuk nagyon valószínű, hogy ezzel be is kell érniük, mert a fődíjért az eddig már 16 Emmy-vel kidekorált The Marvelous Mrs. Maisel mérkőzik majd meg az idén elköszönt Schitt’s Creekkel.

Senkinek ne legyenek illúziói, nagy csata lesz.

A Mrs. Maisel sokat méltatott színészgárdája most is tündökölt, a sorozat sziporkázó humora is a régi, és az alkotók mindig a jó irányba újítanak az újabb évadokban. Ez azonban a nagy ellenfélre is igaz, ráadásul a Schitt’s Creek mögött ott van a szentimentális faktor, hogy többet nem lehet díjazni, hisz véget ért. Ha kikiáltják győztesnek, az mind az öt szezonnak szól, ami alatt a széria folyamatosan fejlődött. Az utolsó évad pedig tényleg briliáns szintézise volt annak az útnak, amit az alkotók és a karakterek közösen tettek meg.

Ami győzni fog: Schitt’s Creek
Aminek győznie kellene: Schitt’s Creek

A színésznők versenye tovább viszi majd a fő kategória fonalát, a Mrs. Maiselt alakító Rachel Brasnahan néz majd farkasszemet a Schitt’s Creek díváját alakító Catherine O’Harával. Ebbe a viadalba egyedül az Insecure sztárja, Issa Rae szólhat bele. De valószínűleg nem fog. A férfi főszereplő komikusoknál, lévén a The Marvelous Mrs Maiselnek nincs férfi főszereplője, kicsit alábbhagy ez a versengés, vagyis a Creek jég hátán is megélő családfőjét játszó Eugene Levy legnagyobb versenytársa a Ramy címszerepét alakító Ramy Youssef lesz. Mindkét karakter sokrétű és érdekes, és ezt mindkét színész kiválóan használja ki. Szóval itt majd egy célfotó segíthet, de talán lesz olyan kegyes az Akadémia és a vesztest kárpótolja egy másik kategóriában.

Akik győzni fognak: Catherine O’Hara és Ramy Youssef
Akiknek győzniük kellene: Catherine O’Hara és Ramy Youssef

DRÁMÁK

Most, hogy a Trónok harca végérvényesen kikerült a képből, előtörhetnének a Netflix sorozatai. Konkrétan a tavaly a legjobb rendezői díjat bezsebelő Ozark vagy a korábbi évadjaiért már nyolc díjat bezsebelt The Crown. Nem ördögtől való a gondolat, hisz utóbbi olyan nagy neveket dobott be, mint Olivia Colman vagy Helena Bonham Carter, előbbi pedig nagyon okosan és ügyesen vitte tovább a fonalat, sőt, sok esetben még rá is licitált önmagára. Csakhogy az HBO nem hagyja magát, és milyen jól teszi. A Successionnek már az első évadja is kiváló volt, de a második még erre is rátett egy lapáttal. Így viszont szinte kizárt, hogy a zsűri figyelmen kívül hagyja napjaink egy legokosabb és legprecízebben megalkotott, ráadásul piszkosul szórakoztató sorozatát.

Ami győzni fog: Succession
Aminek győznie kellene: Succession

A dráma kategória színészeinél az az érdekes helyzet állt elő, hogy a két legnagyobb rivális, Jeremy Strong és Brian Cox ugyanabból a sorozatból, konkrétan a Successionből kerül ki. Ilyenkor szokott előállni a formula, hogy ha megosztják a szavazókat, könnyen befuthat egy nevető harmadik.

Erre a posztra Jason Bateman (Ozark) és Billy Porter (Pose) is esélyes.

Porter tavaly a már meglévő Tony- és Grammy-díjai mellé behúzta az Emmy-t is ugyanezért a szerepért, míg Bateman rendezői díjat kapott az Ozarkért. Vagyis mindketten erős versenyzők, de valószínűleg Brian Cox le tudja gyűrni őket (és közvetlen kollégáját), ha a szavazók eléggé szeretik a Successiont, amelynek második évadjában ő kapta a látványosabb szerepet.

A hölgyeknél pontosan ugyanilyen erő a mezőny, ami abszolút többesélyessé teszi a versenyt. Olivia Coleman már Golden Globe-ot kapott II. Erzsébet megformálásáért a The Crownban, Laura Linney pontosan ugyanolyan erős versenyző, mint sorozata, az Ozark, Jennifer Aniston pedig valószínűleg az év meglepetését szállította a The Morning Show-val. De azoknak is igazuk lehet, akik szerint oda kell figyelni az ifjú Zendaya esélyeire, aki igencsak érett és meggyőző alakítást nyújtott az Eufóriában. Ember legyen a talpán, aki ebből a helyzetből helyesen tippel. Mi azzal tartunk, akinek a legerősebb jelenlétet mutat a sorozata…

Akik győzni fognak: Laura Linney és Brian Cox
Akiknek győzniük kellene: Jennifer Aniston és Brian Cox

MINISOROZATOK ÉS TÉVÉFILMEK

Ha valahol, akkor a minisorozatoknál abszolút érvényesülhet a zeitgeist. Tiszta szerencse, hogy mindegyik jelölt mögé felsorakoztatható valami közéleti probléma, ami napjainkban aktívan a közbeszéd része a filmvilágban. A Watchmen esetében ott van a diverzitás igénye, a rasszizmus elleni harc és a szélsőséges politikai erők megerősödése. A másik négy jelölt, a Mrs America, az Unbelievable, az Unorthodox és a Little Fires Everywhere mögött pedig a nők egyenjogúságáért folytatott küzdelem. Ezen túl, és ez sem elhanyagolható tényező, az ötből négy széria alaposan meg van pakolva világsztárokkal. Olyan színészekkel, akikre alapból nagyobb figyelmet fordít az Akadémia. Ha így nézzük, nagyjából mindenki egyenlő eséllyel indulhatna, csakhogy a Watchmen 26 jelölése annyira sok, hogy botorság lenne ellene fogadni.

A tévéfilmeknél is hasonló a helyzet, hisz a jelöltek fele mögött ott van valami kurrens társadalmi probléma és ugyanúgy tele vannak hírességekkel. Ráadásul kettőnek egy-egy sokszoros Emmy-díjas sorozat az alapja (El Camino: A Breaking Bad Movie és az Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs The Reverend). Könnyen előfordulhat, hogy ezen sorozatok rajongói majd a filmes továbbgondolások mellé teszik a voksukat. De nagyobb a valószínűsége, hogy a Hugh Jackman – Allison Jenney nevével fémjelzett Bad Education producerei állhatnak színpadra, különösen úgy, hogy az öt jelölt közül mégiscsak e mögött van a legnagyobb felhajtás.

Amik győzni fognak: Watchmen és Bad Education
Amiknek győzniük kellene: Unbelievable és El Camino

Romlott oktatás (Bad Education)

A limitált sorozatok és a tévéfilmek színészei egy ömlesztett kategóriában indulnak, ám a színésznőknél most mindenki a sorozatok szereplői közül került be a döntőbe. A két legnagyobb esélyes természetesen a Watchmen Regina Kingje és a Mrs America Cate Blanchettje, akik után esélytelenül esélyes harmadikként kullog az Unorthodox-ban igencsak húsba vágó alakítást nyújtó Shira Haas. Három kiváló alakítás, melyek esetében majd az lesz a döntő, hogy kit akarnak a színpadon látni. Ha nagyon szeretik a Watchment, az sem fogja őket érdekelni, hogy Kingnek már van egy rakás Emmy-je, mint ahogyan az sem, hogy napjaink egyik legnagyobb női ikonjának,

Cate Blanchettnek sincs már szüksége semmiféle díjra (bár Emmy-je még pont nincs…).

A férfiak versenyében ugyanúgy jelen van ez a sztárfaktor, így Mark Ruffalo, Jeremy Irons vagy Hugh Jackman is tovább bővítheti szoborgyűjteményét, bár az is igaz, hogy a fő kategóriából méltatlanul mellőzött Normal People főszereplője, Paul Mescal mindhármukat megtréfálhatja, ráadásul vele megérdemelten kárpótolhatnák az egész sorozatot. Mert a helyzet hasonló, ezen alakítások mindegyike remek, így a mérleg nyelvét az billentheti ki, hogy Ruffalo dupla szerepe a leglátványosabb a négy közül.

Akik győzni fognak: Cate Blanchett és Mark Ruffalo
Akiknek győzniük kellene: Shira Haas és Paul Mescal

Az Emmy jelöltjeiről itt olvashattok bővebben. 

Avatar

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya