Magazin

Észt filmhét 2014: Szerelem tisztán – Kertu

kertu2Mi jó jöhet egy retardált nő és egy alkoholista rákos beteg férfi szerelméből, ami ellen a lány szülei tűzzel-vassal küzdenek? Mondjuk a legszebb észt szerelmes film? Hogy ez mit jelent, valószínűleg csak a téma szakértői tudnák megmondani, de talán nem állnak messze az igazságtól.  Péntektől szerdáig észt filmhét a Művész moziban.

Igazi mostohagyerek nálunk az észt film, pedig volna mit keresni. Ha nem is mérhető más európai filmnemzetek nagyságával, egy-egy jó mozit azért minden évben elkapunk az észt filmhéten. Például Ilmar Raagnak sem a Kertu az első alkotása, amit láthat a magyar közönség: az ártatlan iskolai csínytevésekről szóló Az osztály című mozija nagy siker volt itthon is (és Karlovy Vary-ban is), a 2007-es mozifilm után 2010-ben egy sorozat is készült belőle, nyilván már kisebb sikerrel. Az Egy hölgy Párizsban pedig még moziforgalmazásba is került, főszerepét Jeanne Moreau játszotta.

Legújabb filmje, a szerelmi történetként aposztrofálható Kertu bátran beállhat ebbe a sorba, mert tiszta, egyszerű, őszinte játékával nagyon erős, impresszív alkotás. Mi az, hogy aposztrofálható? Úgy értem, valahogy nem így ismerem a szerelmesfilmeket, pedig minden esszenciális eleme megvan hozzá, csak éppen mentes a sziruptól, a szokásosan ismert máztól vagy éppen önmarcangolástól, legyen az romantikus komédia vagy dráma.

kertu1

Kertu nem beteg, nem értelmi fogyatékos, mint ahogy a falu hiszi. Egyszerűen kevés a kapcsolata a környezetével. Nem nagyon szól senkihez, nem is nagyon szólnak hozzá, pedig már 30 éves, ismeri mindenki a faluban. Ő is ismeri Villut, sőt, verset is ír neki, szerelmes verset. Villu amúgy a falu szoknyapecére, anyjával él, egy kicsit alkoholista és nagyon rákos beteg. Nem mondanám igazi álompárnak, ráadásul a szülők hallani sem akarnak a románcról. Enyhe kifejezés, gyakorlatilag mindent megtesznek ellene. De tényleg mindent.  Főleg apu, akivel nem találkoznék éjszaka, de nagyon nappal sem. Kertu a nyár esti mulatságon eltűnik, és mivel erre még nem volt példa az elmúlt 30 évben, mindenki a legrosszabbat sejti. Meg mindenki úgy tudja. Főleg amikor megtalálják a nőcsábász kerti sufnijában. A teljes igazságra azonban csak folyamatosan jövünk rá, hiszen az alkotók mindig egy-egy újabb szeletét mutatják meg az eltűnés ama bizonyos éjszakájának.

Lehetne ez akár a már korábban említett romantikus dráma, vagy lehetne ballada, az egész történetbe beleférne egy ilyen, a végeredmény mégis valami eddig teljesen ismeretlen szerelmesfilm szubzsáner. Hozzájárul ehhez persze a remek operatőri munka és a szuper zene is, de a legtöbbet a főszereplő (Ursula Ratasepp) adja hozzá. A lehető legkevesebb beszéddel tudta a szerepéből kihozni nemcsak hogy a lehető legtöbbet, hanem egész egyszerűen azt, amitől ez a film igazán emlékezetes marad. Jellegzetes járásával, gesztusaival, minden porcikájával és pillantásával az első jelenettől az utolsóig magához szorítja a nézőt, és olyan erővel viszi be a filmbe, szeretteti meg magát vele, ami páratlan.

Ritka jó élmény, amikor egy film ugyanazt adja, mint a benne szereplő karakter. Minden fölösleges eszköztől mentesen a lényeget adja. Szerelem tisztán.

 

A filmet ingyen megnézheted ma este 7-kor Szegeden, a Grand Caféban és április 3-án Debrecenben, az Apolló Moziban.

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com