Magazin Papírfény

Evangelion: máig sincs lezárva

Neon Genesis Evangelion
EVA-csoportkép a szereplők jellegzetes viselkedésével (kép: BEAUTIFUL_VIDEO_ARTCADE, zerochan.net)

Neon Genesis Evangelion„Óriásrobotos anime, a szokásosnál mélyebb történettel”, valahogy így indult hódító útra a Neon Genesis Evangelion 1995-ben. Mára jelenség, hivatkozási alap lett belőle, saját mitológiával: annak ellenére, vagy éppen ezért, a történet ma, 18 évvel később még mindig nincs lezárva.

A Tűzgyűrű kapcsán nemrég összevetést készítettünk az amerikai óriásfilm és egy kultikus anime, a Neon Genesis Evangelion között. Hogy tisztábban lássunk EVA-témában, a Magyar Anime Társaság tisztelt meg bennünket egy cikkel.

Próbáljunk némi rendet vágni a majd húsz év alatt létrejött rengetegben! Kezdetben vala a tévésorozat: poszt-apokaliptikus Föld, melyen az emberiség jelentős része egy globális katasztrófa, a Second Impact („második becsapódás”) következtében kihalt. Az emberiség fennmaradt részének egyik támaszpontját, Tokyo III városát hatalmas, angyaloknak nevezett gigantikus idegen lények ostromolják, sikerük rövid távú következménye a Third Impact, és vele a teljes pusztulás. Mivel a közönséges fegyverek hatástalanok ellenük, egy félkatonai szervezet hatalmas „robotok”, az Evangelionok segítségével veszi fel velük a harcot, amiket sokáig megmagyarázatlan módon tinédzserek képesek csak irányítani.

A sorozat készítése már kezdetben sem volt problémamentes. Az író-rendező Anno Hideaki saját bevallása szerint pontos elképzelések nélkül vágott bele a munkába („csinálunk valami egyszerű dolgot, robotokkal”), és az aktuális lelkiállapota szerint formálódott a történet – ennek meg is lett az eredménye. A hangulat az izgalmas robotos sorozattól a középiskolás vígjátékon át a brutális jelenetekkel fűszerezett pszichológiai drámáig változik, utóbbi főleg a sorozat vége felé.

Neon Genesis Evangelion

Anno Hideaki ugyanis nem volt túl jól. A depresszióval küzdő rendezőnek nem tett jót a folyamatos pénzhiány miatt akadozó gyártás, illetve a korábbi robotos műfajhoz képest újszerű tervezésű, és emiatt nehezen és költségesen gyártható figurák létrehozása. (Mivel Japánban a sorozatok költségvetésének egy részét a korábbi részekben reklámozott termékek eladásából finanszírozzák, ez komoly problémát jelentett.) Az utolsó két részre odáig fajult a dolog, hogy a befejezés eredeti terveit esély sem volt megvalósítani. A 25-26. epizódokban így a minimálisra apadt költségvetésből végül annyit sikerült megvalósítani, hogy a főszereplők belső világában teszünk utazást, akció nélkül, minimalista vízfestményszerű képekkel és fehér hátterekkel.

Csakhogy közben a sorozat népszerű lett, az alakuló rajongótábor pedig fel volt háborodva. Anno konkrétan halálos fenyegető leveleket is kapott. Úgy tűnt, a készítők sem szeretnék ennyiben hagyni a dolgot, és közben már némi pénz is állt a házhoz, így aztán elszabadult a pokol. Rövid időn belül az alábbi új verziók láttak napvilágot:

Death (true) [1997]:

A sorozat első 24 részének összefoglaló filmje, 70 percben. Számos új részletet ad hozzá a történethez, ezeket később a „Platinum” DVD kiadásában (más néven Renewal of Evangelion) hozzá is illesztették a 21-24 részekhez, afféle rendezői változatként. Végleges változata a Death (true)^2.

Rebirth [1997]:

Egy új alternatív „25. rész”, egyben a később kiadott End of Evangelion első fele.

Neon Genesis Evangelion

End of Evangelion [1997]:

Teljes alternatív befejezés, 25. és 26. részre osztva, a részenkénti húsz perces tévés formátummal szakítva negyven-negyven percben. Sötét és brutális, a vége pedig persze újabb kérdéseket vet fel. Egy elmélet szerint ez volt Anno bosszúja a rajongókon, néhány bevágott képen láthatók a neki küldött fenyegető levelek. Később a Death és az End of Evangelion megjelent egy kiadásban, ez volt a Revival of Evangelion [1998].

Rebuild of Evangelion [2007 – 2009 – 2012 – 201?]

A teljes EVA-kánon újraírása az alapoktól, négy mozifilmben. Ha pozitívan szeretnénk hozzáállni azért, hogy végre egy egységes, lezárt formát kapjon a történet. Ha nem szeretnénk pozitívan hozzáállni, akkor azért, mert még mindig nem kerestek eleget egyetlen anime sorozattal. Eddig kijött:

Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone [2007]: Elég jól követi az eredeti sorozat cselekményét, kisebb eltérésekkel, kb a 6. rész végéig.

Evangelion 2.0: You Can (Not) Advance [2009]: Erősen eltér a sorozattól, de jó irányba. Nem csak történetben, de a szereplők viselkedése is feltűnően változik, konkrétan képesnek mutatkoznak a fejlődésre, kapcsolataik építésére.

Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo [2012]: Teljes csavar. Az eredeti történet már nyomokban sem lelhető fel, a történet zavaros, rengeteg új szereplővel, gyenge forgatókönyvvel. Ahogy írták róla: „ez (nem) az a film amit vártál”. Mivel a második rész végén bemutatott előzeteshez képest teljes fordulatot vett a harmadik, jelenleg senki sem tudja megmondani, a negyedik részre mit terveznek az alkotók.

Az Evangelion értelmezési lehetőségei (masszív spoilerekkel!)

Neon Genesis Evangelion
EVA-csoportkép a szereplők jellegzetes viselkedésével (kép: BEAUTIFUL_VIDEO_ARTCADE, zerochan.net)

Nincs meteor, nincsenek idegenek, nincsenek robotok, nincsen semmi. Röviden ez foglalja legjobban össze, miről is szól az Evangelion. Nem volt semmilyen meteorbecsapódás, nem az okozta a Second Impact-ot. Az idegen lények semmivel sem idegenebbek nálunk. A robotok pedig valójában nem robotok. Minden eseményt, amit látunk közvetve-közvetlenül mi okoztunk, és a teljes misztikus történet mögött egyetlen mozgatórugó van, az emberek közötti szakadék, az elidegenedés, a kapcsolatteremtésre való képtelenség.

Jellemző példa a sorozat és a filmek egyik alapkoncepciója, az AT-mező (Absolute Terror Field), ami, mint egy erőtér, védelmezi mind az angyalokat, mind az Evangelionokat. Később kiderül, AT-mezőt generál minden lélek, és ez az erőtér tartja egymástól elkülönülten, magányosan a lelkeket. Minél inkább elzárkózik valaki a többi embertől, annál erősebbé válik, ez teszi a magukba zárkózó, emberi kapcsolatokra képtelen tinédzsereket a legjobb pilótákká az Evangelionokban.

Természetesen, mint minden igazán jó alkotás, az EVA is több szinten értelmezhető. Aki nem keres benne mélyebb értelmet, az nyugodtan tekintheti robotos animének, a szokásosnál komolyabb történettel. Anno pedig azóta egész jól összeszedte magát, megnősült, van egy gyerekük és köszöni szépen, jól van.

Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya