Magazin

Évértékelés – A Magyar Filmkritikusi Díj margójára

2019 egy, az egész hazai filmipart érintő tragédiával indult – Andy Vajna halálával. Személye megosztó volt, de tény, hogy filmügyi kormánybiztosként a magyar film életében új időszámítást hozott. Csakúgy ahogy halálával is – az idei év első felét az utána keletkező űr és a feszült várakozás jellemezte: hogyan tovább?

A várakozásban a filmszakma öntudatra ébredt, és az utóbbi években nem látott sebességgel szerveződött érdekképviseleti csoportokba: így született meg idén a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete, a Szinkron Alapszervezet és a MADOKE, a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete.

A szerveződés talán ösztönös volt, talán tudatos felkészülés az új érára, melytől elképzelhető, hogy nem alaptalanul tartanak az érintettek: az immáron a Nemzeti Filmintézet keretei között újjáalakuló Döntőbizottságban a szakma által ismert és többségében elismert szakembereket egy sokak által ismeretlen, erősen megosztó gárda váltotta, Andy Vajna helyét pedig a mozgóképiparban és mozgóképkultúrában gondolkodó Káel Csaba vette át – nagy kérdés, hogyan tud majd dolgozni egy olyan országban, ahol attól hangos a sajtó, hogy megszűntethetik a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgyat… Ez azonban a jövő zenéje – most a tisztem a tavalyi év értékelése.

Hajduk Károly átveszi a díjat Báron Györgytől / Fotó: Agyagási Sándor

Két Oscar-díj és olyan csodálatos filmek után, mint a Testről és lélekről vagy az 1945, a szakma öregjei 2019-ben erőt gyűjtöttek vagy éppen forgattak – ez azonban remek lehetőséget adott az új generációnak, hogy ne csak hallassa a hangját, de fel is hívja magára a figyelmet.

Jó pár éve nem volt ennyi első és második film a mozikban; velük pedig új hangok, műfaji és tematikus sokszínűség – és persze az első filmekre jellemző hibák is – érkeztek. Idén a magyar mozibajárók átélhették az 1848-as szabadságharcot, a második világháború utáni időszakot, romantikázhattak (sokan) egy lakásban, nyomozhattak egy sorozatgyilkos és Drakula után és szembesülhettek a szexuális abúzus következményeivel – hogy csak néhányat említsek az ebben az évben terítékre kerülő témákból.

A széles tematikus és műfaji spektrum ellenére azonban volt, ami összekötötte az idén készült filmek többségét. Az erőszak és a pesszimizmus. Idén még a vígjátékok is gyakran hagytak keserű ízt a szánkban, a gyilkosság, a háború, a verbális vagy a nemi erőszak árnya pedig szinte minden filmet belengett.

A díj / Fotó: Agyagási Sándor

A traumák egyéni és közösségi szinten egyaránt megjelennek a mindennapjainkban, feldolgozásukban ezek az alkotások rendkívül fontosak – mellettük azonban valódi mélységükben kellene kibontakoznia a játékosságnak, a humornak, a felhőtlen kapcsolódásoknak is – ezek viszont idén szinte csak jól ismert sémákon keresztül jutottak el a nézőkhöz.

Nincs új szavunk, azaz nincs új képünk az örömre?

Pedig az utóbbi évek bebizonyították, hogy a közönség nyitott az újításokra, és díjainkkal mi is igyekszünk kifejezni, hogy a kísérletezők bátorsága viszi előre a filmszakmát – műfajtól függetlenül.

A díjazottak / Fotó: Agyagási Sándor

Addig is tegyük el magunkban ezt a mai képet, hiszen van miért ünnepelni. A mozivásznat uraló pesszimista felhangok ellenére is van okunk ugyanis a bizakodásra – még ha mélyebbre is kell tekintenünk a megszokottnál. Szellemes megoldásokat, csodás képeket, parádés színészi alakításokat, megunhatatlan filmzenéket, bátor kísérleteket és sok-sok dicséretre méltó szakmunkát adott nekünk ez az év is. Az idén elinduló filmesek jó lendületet vettek hát – bízunk benne, hogy a nekik ítélt díjaink további biztatást jelentenek útjukon.

***

A fenti évértékelőt a magyar filmkritikusi díjátadó előtt mondtam, a díjazottak listáját itt találjátok.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya