Magazin

Éves mérleg – 2012 legjobbjai szerzőink szerint (3. rész)

Beszélnünk kell Kevinről (We Need to Talk About Kevin)

11-best-property-websites-for-2012Filmes toplistát készíteni nehéz. Olyan, számunkra kedves filmeket kell rangsorolni, amelyeket minden bizonnyal más és más okokból tennénk a legjobbak közé. Saját listám összeállításakor három szempontot vettem figyelembe: a) mely filmekre fogok egészen biztosan emlékezni mondjuk 5 év múlva, b) mely filmek feledtették el velem egy-két órára az engem körülvevő világot, c) mely filmek nézőszámát szeretném emelni. A listámra több film is méltónak találtatott, viszont szigorúan ragaszkodva a szabályokhoz csupán tízet helyeztem sorrendbe, s engedtessék meg nekem, hogy mindenféle kommentár nélkül a cikk végén megemlítsem a „csupán egy hajszállal lemaradt” mozidarabokat.

10. Play, Gyerek„játék”? (Play)

A skandináv filmet nálunk a Titanic Filmfesztiválon láthatta először a közönség, s szépen el is vitte a rendezvény fődíját. A rendkívül nehezen emészthető alkotás egészen biztosan meghatározza hangulatunkat a nap hátralévő részére, így mindenképp kipihenten érdemes nekiülni. A realista ábrázolásmód és a már-már kínos hosszúságú jelenetek biztosítanak arról, hogy érzelmileg elgyengüljünk, így a kiszolgáltatott helyzetben lévő néző is áldozattá válik. Ugyanúgy, ahogy a film főszereplői, a fiatalkorú bűnözők által lelkileg terrorizált ártatlan gyermekek. Senkit ne riasszon el a szörnyű moziélmény lehetősége, ebben az esetben ez csupán a film átható erejét és kiváló minőségét támasztja alá.play

9. Amíg alszol (Mientras duermes)

A [Rec] rendezőjének (Jaume Balagueró) új filmje szintén azon alkotások közé tartozik, amelyek egy gyomrossal hálálják meg a mit sem sejtő néző kitartását. A főszereplő egy undorító és velejéig gonosz férfi, akit az tesz boldoggá, de inkább elégedetté, ha a körülötte lévő emberek szenvednek és/vagy boldogtalanok. A néző kénytelen az antihőssel együtt élni, nyomon követni minden gaztettét, és ha nem elég óvatos, azon veheti észre magát, hogy neki drukkol. Mindez nem csak a teljesen átszellemült főszereplőnek, de a kifogástalan, precíz rendezésnek is köszönhető. Biztos vagyok benne, hogy aki látta az Amíg alszolt, egyhamar nem feledi az élményt. Főleg az utolsó percekét.mientras duermes

8. Fehér éjszaka (Nuit blanche)

A pörgős francia akcióthrillerek egyik kimagasló darabja. A sztori rendkívül egyszerű, mondhatni banális: Vincent, a korrupt rendőr nagy mennyiségű kokaint lop egy drogbárótól, aki bosszúból elrabolja a fiát. A film egy egész éjszakán át követi Vincent-t, aki mindent megtesz fia megmentéséért. A Fehér éjszaka akciójeleneteit és feszültségkeltését tanítani kellene. Nincs olyan perc, amikor a cselekmény ül: vagy rendkívül jól koreografált összecsapásoknak és meneküléseknek vagyunk szemtanúi, vagy épp a következő akció felvezetését láthatjuk. Szerencsére a folytonos pörgés nem árt a jellemek kidolgozottságának: az írók ügyesen ágyazták thrillerbe a karakterfejlődést. Sok ilyen filmet szeretnék még látni.nuit-blanche

7. Polisse

Nagyon sok filmet láthattunk már a rendőrség munkájáról, annál kevesebbet a gyermekvédelmi osztályéról. A megtörtént párizsi esetek ihlette cselekmény közel hozza a nézőhöz a szakma képviselőit: egyszerre méltatja a divízió munkáját és számol be annak fojtogató nehézségeiről. A főszereplők egytől egyig hús-vér emberek, akik jók akarnak lenni abban, amit csinálnak. Nem ritka, hogy életük legnagyobb döntését a jelvény mögé bújva kell megtenniük, még ha saját házuk táján is lenne miről beszélniük. Igényesen összerakott, olykor szórakoztató, de leginkább megdöbbentő filmről van szó. Többek között türelemre és toleranciára is tanít, szerencsére nem szájbarágó módon, inkább az empátia való készség erejével.Polisse

6. Fehér pokol (The Grey)

Az első angol nyelvű film a listán. Liam Neeson egy megöregedett, magányos farkast játszik, s épp ez az állat lesz később a legnagyobb ellensége. Alaszka egyik kietlen, fagyos területén lezuhan egy repülőgép, s a túlélők legfőbb célja, hogy továbbra is így lehessen őket nevezni. Az eredetileg farkasvadászként dolgozó férfi (Neeson) az olajfinomítóban dolgozó, ijedt emberek élére áll, hogy valahogy kijuttassa magukat a gyilkos falka területéről. Olyan próbatétel ez, amely emberré teszi az embert, férfivá a férfit; feltéve, ha érdemes rá. Aki tudja kezelni legbelső ösztöneit, annak van kiút, aki viszont nem képes kordában tartani félelmeit, abból vacsora lesz. Bár a film a slasher horrorok sablonjára építkezik, elképesztő emberi dráma hatja át. Liam Neeson meggyötört, élet és halál közt táncoló bátor harcosként egyik legjobb alakítását nyújtja. Igazán tökös, ahogy a film is.the grey

5. Ez nem egy film (In film nist)

Jafar Panahit az iráni kormány eltiltotta a filmezéstől, szóval nem kis kockázatot vállalva készíthette el dokumentumfilmjét. A végtelenül őszinte alkotás egy megrendült rendező reményeit tartja életben. Mindenkihez szól, aki szereti a filmeket, de igazán talán csak azok érthetik meg, akik filmkészítésből élnek. Lehet, hogy gonosznak tűnik a kijelentés, de a film lényegében nem szól semmiről. Mégis annál nagyobb aktivizáló ereje van. Panahi egyrészt szeretné, ha mindenki tudná, mit tett vele az iráni hatalom, másrészt óva inti kollégáit. A rendező zsenije abban mutatkozik meg, hogy életveszélyes helyzetben, mindenféle eltervezett tartalom nélkül tud szórakoztatni és megdöbbenteni. Igazán kevesen képesek erre.this-is-not-a-film

4. A némafilmes (The Artist)

Igen, az Oscar-gála sikerfilmje is felfért a listára. A rendkívül ötletes forgatókönyv, a szerethető szereplők és a némafilmek világának tökéletes felelevenítése a 2012-es év egyik legemlékezetesebb alkotásává tette A némafilmest. Szerencsére nem kezdődött el egy szükségtelen „némafilm-láz”, hogy minden filmkészítő megmutassa, ő is vissza tudja repíteni a nézőt a mozi történetének hajnalába. Így Hazanivicius rendezése egészen egyedülálló maradhatott, akkor is, ha ez sokak nemtetszését váltotta ki. Kevés esetben mondok ilyet, de erre a filmre szükség volt. Az embereknek meg kellett tapasztalniuk, milyen érzés lehet vadonatúj némafilmet látni a saját korukban. Számomra felemelő volt.The-Artist

3. Az Argo-akció (Argo)

Ben Affleck tud valamit. Első két filmjével is felírta magát a megjegyzendő alkotók közé, a hetvenes évekbeli iráni túszhelyzet mozgóképes feldolgozásával pedig valóban kiemelkedőt alkotott. Utólag megnézve az amerikai nagykövetség feldúlása elől megszökött hat dolgozó mentőakciója épp egy ilyen filmért kiáltott. Nemcsak beszél az akkori forrongásokról és amerikaiak számára életveszélyes helyzetről, de a nézőt is magával viszi a lehetetlennek tűnő misszióra. Képes elérni, hogy a fotel karfáját szorongatva nézzük végig, ahogy a túszokat stábtagoknak álcázva egyik életveszélyes helyszínről a másikra terelgetik. Elejétől végéig izgalmas és megható alkotás, amelyben bár megjelenik a Hollywood iránti gúny, a nemzeti pátosz is áthatja. Szerencsére ez alig ront a filmélményen, így is jól megérdemelt helye van a dobogón.argo

2. Pi élete (Life of Pi)

Ang Lee megható történetet vitt vászonra: egy hajótörött indiai fiú egyedül marad egy tigrissel a nyílt óceánon. A köztük zajló harcot, a szenvedést és kettejük kapcsolatát mutatja be a Yann Martel könyvén alapuló film. Két karakter, akik egymás ellenségei, mégis függnek a másiktól. A cselekmény mögött természetesen ennél sokkal többről van szó: hitkeresésről, reményről és reménytelenségről, önmagunk megismeréséről, őszinte kapcsolatokról. Egyszerre hallgatjuk egy bölcs indiai tanító által előadott ősi regét, és egyszerre vagyunk kint a semmi közepén egy megszelidítésre váró vadállattal. Úgy érzem, ezt a mesét legjobban Ang Lee tudta elmondani, úgyhogy ne elégedjetek meg az én rövidke előadásommal (és nézzétek meg a filmet)!Life Of Pi

1. Beszélnünk kell Kevinről (We Need to Talk Abour Kevin)

2012 legjobb filmje. Kevin nem kívánt gyermek. Olyan családban kell felnőnie, amelyben az anya csupán kényszerből neveli, az apa pedig egy ideális világban él. Vagy egy másik szemszög: Eva (Tilda Swinton erőteljes alakítással) éli felszabadult életét, mígnem véletlenül teherbe esik. A gyermeket megtartja, s képességeihez mérten neveli, a gyerek viszont úgy viselkedik, mintha ő lenne a megtestesült gonosz. Az apa nem látja a problémát. A film igazi iskolapéldája a megromlott anya-gyermek viszony bemutatásának. A kétélű helyzetről nyersen és merő őszinteséggel számol. Nem ítélkezik, csak bemutat. Előzményeket és következményeket. A film mozaikszerűen, idősíkokat váltogatva építkezik egy tragikus esemény köré, amely talán elkerülhető lett volna, ha a család beszél Kevinről. Sok kérdés merül fel, válaszokat viszont szinte lehetetlen adni. A nézőnek megadatik a lehetőség, hogy a kiváltó okokon gondolkodjon, s talán ha évekig is ül a problémán, akkor sem állhat elő elfogadható megfejtéssel. És egy biztos: ezen a filmen nagyon sokáig lehet gondolkodni. És fogunk is.kevin

És akkor a címek, amelyek mindenképp érdemelnek egy említést: Az öldöklés istene, Holdfény királyság, Skyfall, Lazhar tanár úr, Börtönregény, Shame – A szégyentelen, Hasta la Vista!

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com