Magazin Papírfény

Rejtett kincs – Fejezetek a brit film történetéből

A brit filmről írni nehéz. Magyar nyelven elérhető szakirodalom konkrétan nincs (illetve csak elenyésző mennyiségű), ám ami még szörnyűbb, hogy sokszor a filmek beszerzése is akadályokba ütközik. Ezek nélkül pedig, ha nem is lehetetlen, de valóban nagyon nehéz.

A fentiekből nem következik feltétlenül, de tény: brit filmről szóló könyvről írni sem egyszerű. A kritikus könnyen eshet abba a hibába, hogy örömében csupán magasztal, ömleng és elnézi a könyv minden esetleges hibáját. És akkor jogosan jöhetne a „kettős mérce”-vád, meg hogy nem objektív.

Pedig a Győri Zsolt szerkesztésében megjelent Fejezetek a brit film történetéből valóban olyan munka, amelynek csak örülni lehet. Hazai szempontból mondhatni a semmiből egészet (még ha az lyukacsos is lesz), egészből pedig használhatót állítanak össze a könyv szerzői, akik egyébként egy egri konferencián mutatták be a témában végzett kutatásaik eredményeit.

Ez a könyv ennek a konferenciának a kivonata, vagy ha úgy jobban tetszik, esszenciája. Thomas Elsaessertől Peter Stricklandig (Varga Katalin balladája), Bollók Csabától (Iszka utazása) Szíjártó Imréig nevesebbnél nevesebb hazai és külföldi filmtörténet és filmelmélet kutatók, tanárok, diákok, filmrendezők és egyéb, filmekkel szoros kapcsolatot ápoló szakemberek jegyzik ezt a könyvet, melyből ha nem is teljes, de átfogó képet kaphatunk a brit nemzeti filmgyártás múltjáról, jelenéről és specifikus jellemzőiről. Illetve a „kaphatunk” talán egy kicsit túlzás, két okból is.

Egyrészt ugyanis csak az kaphat, akinek nem idegenek a – keményvonalasabb fajtából való – tudományos szövegek; mindenki más hamar fel fogja adni az olvasást. A másik ok talán alátámasztja az iménti megállapítást: a könyvből 50 darabot adtak ki 2010-ben. Esetleges utánnyomásról nincs információ, de még ha készült is belőle több, ez a szám akkor is sokat elárul. Mondjuk ki: ezt a könyvet nem a nagyközönségnek szánták – és ez igazán nagy kár!

Amíg ugyanis meg sem próbáljuk megismertetni és megszerettetni a közönséggel a brit filmeket, addig nem szabad csodálkoznunk, hogy nincs rájuk igény itthon. Persze, értem én, hogy ennek a könyvnek nem ez a célja, sőt talán annyira nem is baj, ha először a szakma ismeri meg a brit filmeket…; csak szerettem volna kifejezni, hogy lenne igény erre is. Bár ezt a könyvben szereplők minden bizonnyal egytől egyig érzik.

Amire tehát a készült a Fejezetek a brit film történetéből, arra tökéletes: tudományos hangnemben, a szakma nyelvén irányítja rá a figyelmet a szigetországi mozgóképek olyan aspektusaira, melyekről érdemes (és kell is) beszélni. De tulajdonképpen már az is elég, hogy a brit filmekre irányítja a figyelmet – hiszen már ezzel az egy húzással hiánypótló alkotássá válik.

Győri Zsolt (szerk.): Fejezetek a brit film történetéből
Líceum Kiadó, 2010

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés