Magazin

Finn Filmnapok 2014: Arcul csap a felismerés – Sötét vizek felett

sotet vizek felett A finn dráma nem csupán egy történet a családon belüli erőszakkal nap mint nap szembenéző kisfiúról, akinek hol az értelmetlen félelem, hol a meghitt és boldog családi napok uralják az életét. A Sötét vizek felett azért zseniálisan gonosz, mert valójában arra világít rá, miért is nem képes kilépni egy anya egy ilyen helyzetből. Lehet, hogy mi is maradnánk?

A filmet író, rendező, illetve abban játszó Peter Franzén 2013-as alkotása fájdalmasan hiteles bemutatása egy állapotnak, melyben a tehetetlenség mellett az akarás, más szemszögből a nem akarás is főszerephez jut. Biztosan mindenki csodálkozik és értetlenkedik, ha hasonló történeteket hall: az apa sokszor részeg, olyankor erőszakos és egy kisebb pofon csak az esti bemelegítésnek számít. A dühkitöréseket követően jönnek az éjszakai menekülések a nagyszülőkhöz, az esetlen hazugságok egy-egy eltakarhatatlan sérülésről és az esküdözés, hogy most már elég. Egy valami azonban szintén állandó: a megbocsájtás, a hinni akarás, hogy a másik megváltozik, és máris egy újabb közös reggelen nevetgél együtt a család, a szokásos ajándékosztást követően. Nem értik, hogy ez hogy lehetséges? Nézzék meg a filmet!

A Sötét vizek felett attól különleges, hogy elénk tárja azt a világot is, szemben a borzalmakkal és fájdalommal, amiben az apa egy gondoskodó, kedves, megértő és valóban jó szülő. Ebben a világban a szeretet uralkodik, az odaadás és mindaz, ami egy családot összetart. Mosolyogva és néhol már-már megkönnyezve ülünk a székben és irigykedve tekintünk a vásznon lévő bájos finn családra, akik a hóban fekve nézik a tűzijátékot, vagy közös filmezést tartanak. És így máris nem annyira evidens, hogy mit is kéne tennie az anyának – mert bár szégyelljük magunkat, és nehéz kimondani, de mi sem biztos, hogy megtennénk, amiről alapból azt hisszük, hogy nem is kérdéses.

sötét vizek felett

Amit azonban a film – bár érezhetően próbál – nem képes elég jól bemutatni, az az erőszak gyermeki létre gyakorolt hatása. Bár a kis Peternek nehezebben megy a barátkozás, főleg lányokkal, kora ellenére a kelleténél erősebb benne a szexuális vágy, lop a társaitól és még az egyszerű betűket sem képes megtanulni leírni, nem teljesedik ki a nézőpontja. Sajnáljuk őt, és átérezzük a tehetetlenségét, mikor édesanyjának próbál segíteni, mégsem kerek valahogy a dolog. A jó színészválasztás ellenére (Olavi Angervo) a Sötét vizek felettet az egész állapot bemutatása és megmagyarázása határozza meg. Amivel nincs is semmi baj, de ehhez nem kell egy hat éves kisfiú a középpontba egy képzeletbeli baráttal, aki mellesleg egy fénycsóva. Ötletes megoldás ez, mégsem tesz hozzá a műhöz.

Szintén a fiúcska-szálhoz kötődik a film másik hibája, nevezetesen, hogy egy bő fél órát nyugodtan kivehettek volna belőle. A befejezésen érződik a legjobban ez a hosszbeli felesleg. A rendező egy véresen komoly témát egyetlen monológgal próbál meg feloldani, melyben Peter imádkozását halljuk sok-sok percen át a boldog és önfeledt képek mellett. Tény, hogy nagyon nehéz jókor abbahagyni egy nagyjátékfilmet, ez alkalommal ez nem is sikerült, holott több tökéletes zárójelenettel is büszkélkedhet(ne) a film. Amíg azonban ilyen kínos pontossággal tud a témához, és általa a nézőhöz fordulni, szépen fokozatosan “agyonverve” őt, ezek a hibák eltörpülnek a nagy egész mellett.

A gyönyörűen árnyalt történések leképezése a táj, a képek és színek, a zene megfelelő ritmusban történő váltakozása és a szépen felépített dramaturgia. A felnőtt szereplők pedig kitűnőek egytől egyig, főleg az anyát alakító Matleena Kuusniemi. A hitelesség magas foka ez, melyben a néző már-már kényelmetlenül belevonódik a filmbe, hogy végül szomorúan konstatálja a felismerést: többé nem mondhatja soha sem, hogy nem ért meg valakit, aki tűri a családon belüli erőszakot, hogy cserébe megmaradjon a legfontosabb értéke, maga a család.

svf

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!