Magazin

Firefly/Serenity

Minden idők legjobb sci-fi sorozataként a Firefly a tévé- és a filmgyártás világában lezajló, felemelő és elkeserítő események sokszoros példája. Kivételes rajongói közösséget teremtett, mert Joss Whedon a karakterközpontú családépítés egyik kiemelkedő mintájává tette. Rendszeresen az élre szavazzák a legjobb sorozatok, legjobb sci-fik, és a legfájóbb csalódások listáin. És sikertörténet: az ikonikus, mély érzelmi kötődést kiváltó Firefly/Serenity az elszánt nézők által elérhető eredmények diadala is.

A Firefly tragédiája

Joss Whedon egy polgárháborús dráma elolvasása után rákattant a vesztes oldalra. Műsort akart készíteni azoktól, akiknek a háború után a civilizáció peremvidékein kell boldogulniuk: pionírokról egy nehezebb élet és kíméletlenebb környezet kihívásai között. Aztán a tipikus 19. századi Amerika-végvidéki kontextust, whedoni csavarral vagy valamilyen isteni szikra révén, áthelyezte a jövőbe, egyenesen egy új naprendszerbe. A Firefly-jal pedig megszületett minden idők legjobb sci-fi sorozata.

„Legjobb”, de nem legsikeresebb. Az anyastúdió, a FOX gyilkos hozzáállása mára a stúdiók ostobaságának legtöbbet idézett példája lett. 2002 szeptembere és decembere között a FOX döntnökei kidobatták a pilotot, értelmetlenné variálták az epizódok sorrendjét, beleszóltak a karakterekbe, levágatták a széles képernyős formátumot, egy-két rész adását el is tolták sportesemények kedvéért, és az így bekövetkező alacsony nézettségre hivatkozva végül megölték a sorozatot a 11. epizód után – még az első (14 részesre tervezett) évadot sem engedték befejezni.

Can’t Stop the Serenity

Megölték, nem „leállították” vagy „elkaszálták”. A rajongók számára a Firefly több kulturális eseménynél: aki látta, annak általában érzelmi kérdéssé is válik (tanúsíthatom). A sorozattal szembeni nézői attitűd meghatározó része a mélyen affektív vonulat; kezdd el nézni a Firefly-t, és nagyon, nagyon szeretni fogod. A megölése, mintha az élet írt volna tévédrámát, önmagában is tragédia volt. Szívfacsaró érzés újra és újra elkezdeni, abban a tudatban, hogy sosem lesz több része.

És mint egy inspiráló tévédrámában, erőteljes mozgalom indult el a sorozat halála után. A rajongók nyomására a FOX kiadta DVD-n, a kiadvány pedig olyan sikerré vált, hogy a Universal zöld utat adott egy nagyfilmnek (Serenity). Közben petíciók születtek, pénzalapokat adtak össze a Firefly-DVD terjesztésére, eljuttatták a Nemzetközi Űrállomásra, rajongói dokumentumfilmeket készítettek, jótékonysági vetítéseket és kampányokat szerveztek, számtalan szavazáson juttatták el a „minden idők legjobb sci-fi sorozata” címektől a „legjobb leállított sorozat” címekig, a „legjobb karakterek” és hasonlók díjaiig. A Can’t Stop the Serenity projekt máig is tart. A Firefly köré kiépült kultusz szociológiai iskolapélda.

A család

A mély érzelmek oka Joss Whedon rendezői koncepciójában gyökerezik. Whedon egy epizódkommentárban elmondta, hogy minden tévéshowjával egy családot próbál teremteni; ez a próbálkozás a Firefly esetében átütő sikerre vezetett. Az eleve karakterközpontú rendező élete legjobb munkáját alkotta meg a Serenity hajó legénységének összeállításával – olyannyira, hogy félig-meddig komolyan még a hajó is szereplővé válik; az ütött-kopott Firefly-osztályú jószágra gyakran szokás „a tizedik szereplőként” utalni, ami, tekintve, hogy mégiscsak egy élettelen díszletről van szó, Whedon példátlan személyiségteremtő erejének bizonyítéka.

Éppen olyan ez, mint a friss Bosszúállók mozifilmben, mely szintén egymástól jócskán különböző szereplőket állít össze, és amellyel kapcsolatban az összes kritika kiemeli, hogy egyedül Whedon kivételes talentumának köszönhető, hogy működik: a Fireflyban is több szempontból, számos szinten eltérő szereplők állnak össze csapattá (mely folyamat íve valami csoda folytán kerekké teszi a csonka évadot, és így legalább valamelyes vigasztalást jelent) – bár a kettőt nem lehet összevetni abban a tekintetben, hogy a Marvel-film kétdimenziós alakjaival szemben a Firefly a sci-fi egyik remekműve karaktermélység tekintetében.

A kivételes színvonalon megírt szereplők pedig a végletekig tudják fokozni mind a drámát, mind a humort. A végleteket ismét szó szerint értem; nem láttam másik sorozatot, ami pár mondattal ennyire komikussá tud válni, és olyat sem, ami a családteremtés és a hűség olyan példáit adja, mint amilyen az Out of Gas epizód. Joss Whedon karakterközpontú és lélektanilag realista rendezői koncepciója tág játékteret enged meg neki a viszonyok, a lazább és szorosabb kapcsolatok, a felelősség és az ebből fakadó mélység miatt, ami az évtized legkiválóbb alkotásainak előképe (talán a jóval későbbi Battlestar Galactica érte csak el ugyanezt a szintet – de a Firefly technikailag is az évtized sorozatainak előképe: Joss Whedon szándékosan használt kézikamerás, lens flare-es, olykor hibás fókuszú vagy rosszul beállított felvételeket; a dokumentarizmus szimulációjával az ottlét/otthonosság érzését kívánta elérni).

A Serenity berepül a mozitörténetbe

A FOX döntése után Whedon filmként próbálta meg eladni a második évadot. A rajongói nyomás és a DVD-knek a kiadók számára is hihetetelen sikere nyomán 2003 júniusára már tényként jelentette be a Universallal való megállapodást. A Serenity elkészülte példa nélküli eseménynek számít a mozitörténetben: egy rajongótábor által kikényszerített, pusztán az eredeti (csonka) sorozat színvonalára támaszkodó, mégis zöld utat nyert és aztán hatalmas kritikai sikert aratott film született meg vele. A 39 millió dolláros költségvetésű Serenity az eredeti szereplőgárdával, a tervezett második évad legtöbb szálát felvonultatva, hatalmas rajongói várakozással övezve 2005 augusztusában került a mozikba. (Magyarországon nem mutatták be, csak egyetlen moziban, de DVD-n megjelent.)

A fogadtatás elsöprően pozitív volt. A Serenity számos díja között egy Hugo és egy Nebula is szerepel. Orson Scott Cardtól Roger Ebertig számosan nevezték a filmet mesterműnek, néhány író és kritikus szerint egyenesen „a legjobb sc-fi valaha”. Ez talán túlzás (bár éppen Orson Scott Cardtól nehéz nem elfogadni), de tény, hogy a Serenity megőrizte a Firefly erényeit és sikeresen teremtett filmet a sorozatból. Pedig Whedon nem kímélte a saját univerzumát: a Serenityben még főszereplőket is megölet. Ez a bátorság mélységet és tétet ad a filmnek, és sötétebbé is teszi a tévénél. Kevesebb a poén (noha ugyanúgy ütnek), Malcolm kapitány durvább lett, az ellenfelek kérlelhetetlenebbek. A személyes boldogulás szintjéről valamelyest följebb is emelkedik a sztori az egész naprendszert érintő döntések magasságába. A karakterközpontúság azonban nem sikkad el, Whedon valamennyi csapdát elkerülte, ami a mozifilmmé változtatás során alkalmasint leselkedhetett rá. Külön öröm, hogy a Serenityről szólva ki kell emelni a technikai színvonalat is: a jelentős sci-fik költségeinek töredékéből készült film taníthat egy-két dolgot olyan óriásoknak is, mint a vele egy évben megjelent Star Wars III.

Nem veheted el tőlem az eget

A Serenity óta csend van. Felmerültek ugyan tervek akár a sorozat megújításáról, akár mozifilm-folytatásról, de egyik sem bizonyult komolynak. Az univerzumot három képregény bővítette ki valamelyest (összekötve a sorozat és a film sztoriját). Két könyv jelent meg, ezek közül az egyik a Serenity regényváltozata, a másik egy nem hivatalos darab. Néhány rajongó pedig elkészített egy nonprofit, nem hivatalos, de állítólag Whedon által jóváhagyott filmes folytatást Browncoats: Redemption címmel.

A sorozat és a film után Joss Whedon maga az iparág legismertebb szereplői közé emelkedett, és az a fajta ritka, feltétel nélküli bizalom kíséri a közönségből, ami rajta kívül talán csak Christopher Nolannek adatott meg mostanában. A színészek közül Summer Glau jutott idáig a legtöbbre.

A Firefly főcímzenéje, A Serenity balladája jól összefoglalja a nézői érzéseket: a Serenity hajó óta nem volt még fiktív hely, ahol a sorozat rajongója ennyire otthon érezhette volna magát. Az eredetileg hét évadra tervezett, majd irgalom nélkül megcsonkított Firefly nem egy véletlen lehetőség, ami nem vált valóra, hanem – meggyőződéssel mondom – egy szükséges része a világnak, egy kulturális csúcsteljesítmény, aminek kötelezően létre kellett volna jönnie, ha az ostobák el nem temetik.

There’s no place / I can be / since I found Serenity / But you can’t take the sky from me!

Firefly
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi sorozat, 60 perc, 2002

rendező: Joss Whedon, Vern Gillum, Tim Minear
forgatókönyvíró: Joss Whedon, Tim Minear, Ben Edlund, Jose Molina
operatőr: David Boyd
díszlettervező: Colin De Rouin
jelmeztervező: Jill M. Ohanneson
zene: Greg Edmonson
producer: Gareth Davies, Ben Edlund
executive producer: Tim Minear, Joss Whedon
látványtervező: Carey Meyer
vágó: Lisa Lassek, Sunny Hodge, John Peter Bernardo

szereplők:
Nathan Fillion (Malcolm ‘Mal’ Reynolds kapitány)
Gina Torres (Zoë Warren)
Alan Tudyk (Hoban ‘Wash’ Warren)
Summer Glau (River Tam)
Sean Maher (Dr. Simon Tam)
Morena Baccarin (Inara Serra)
Adam Baldwin (Jayne Cobb)
Jewel Staite (Kaylee Frye)
Ron Glass (Book)
Christina Hendricks (Saffron)
Michael Fairman (Adelai Niska)
Mark Sheppard (Badger)
Jeff Ricketts
Dennis Cockrum

IMDb

Serenity
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm, 119 perc, 2005

rendező: Joss Whedon
forgatókönyvíró: Joss Whedon
operatőr: Jack N. Green
zene: David Newman
producer: Barry Mendel
látványtervező: Barry Chusid
vágó: Lisa Lassek

szereplők:
Nathan Fillion (Malcolm ‘Mal’ Reynolds kapitány)
Gina Torres (Zoë Warren)
Alan Tudyk (Hoban ‘Wash’ Warren)
Summer Glau (River Tam)
Sean Maher (Dr. Simon Tam)
Ron Glass (Book)
Morena Baccarin (Inara Serra)
Adam Baldwin (Jayne Cobb)
Jewel Staite (Kaylee Frye)
Chiwetel Ejiofor (Végrehajtó)
Yan Feldman (Mingo)
David Krumholtz (Mr. Universe)
Rafael Feldman (Fanty)
Michael Hitchcock (Dr. Mathias)
Nectar Rose (Lenore)
Sarah Paulson (Dr. Caron)

IMDb
universalstudiosentertainment.com/serenity

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..