Magazin

Fliegauf Bence és Muhi András idén a legjobb rendező-producer páros

Idén nyolcadik alkalommal adták át a Fehér György-díjat, melyet ezúttal a rendező korábbi iskolájában, későbbi munkahelyén, a Színház és Filmművészeti Egyetemen rendeztek meg. Az elsősorban Szürkület című filmjéről, televíziós rendezéseiről és színházi adaptációiról híres Balázs Béla-díjas alkotó halálának tizedik évfordulóján a szakma és a kurátorok olyan sokoldalú és perfekcionista művészeket jutalmaztak, kiknek munkáiban fellelhető és tovább él Fehér György szellemisége.

Az eseményt Ascher Tamás, az Egyetem rektora, Kende János operatőr és Báron György filmesztéta egy-egy rövid beszéddel, személyes történettel nyitotta meg – körvonalazva ezzel a díjazás szempontjait, közelebb hozva Fehér Gyögy személyét. Ascher elmondta, hogy a díjkiosztónak a legmegfelelőbb helyszín az Egyetem, hiszen Fehér itt végzett, majd visszatért tanítani és egészen haláláig a Televízió tanszék vezetője volt – örömmel és érdeklődéssel tanította a fiatalabb generációt.

Kende János neve mellett a programban az állt: születésnapi köszöntő. Az eseményt mindig Fehér György születésnapjához (február 12-e) közeli időpontra tervezik. Kende elmondta, hogy neki ugyan fogalma sincs, soha nem is volt, hogy mikor ünnepelte a születésnapját Fehér, de elmesélt egy közös élményt, amely egy életre összefűzte őket. 1987-ben éppen egy közös filmhez kerestek helyszínt Lengyelországban, mikor autóbalesetet szenvedtek és együttesen egy árokban kötöttek ki. Felváltva éledeztek és ájultak el újra meg újra, míg egy helyi kórházba nem szállították őket. A szülinapi köszöntő befejezéseként Kende elmondta – “Akkor én sebesültem meg jobban, mégis ő halt meg előbb.”

Báron György úgy írta le Fehér Györgyöt, mint aki egyszerre tudott kint és bent lenni, fehér ingben és fekete sálban, mindig az ajtóban állt. “Az egész modern magyar film a Gyuri sáljából bújt elő!” – mondta. Szomorúan listázta korábbi munkatársait és barátait: Simó Sándort, Balassa Pétert, Árvay Jolánt, kiknek neve ma már egy-egy díjat fémjelez. Majd egy Woody Allen idézettel ütötte el mindezt, miszerint “nem a kortársaim emlékezetében szeretnék tovább élni, hanem a lakásomban!”

A 2012-es Fehér György-díj idén egy páros díj, melyet egy fiatal rendező és producer a közös munkásságáért, több közös filmen át való sikeres együttműködésért kapott. Az idei év producer jelöltjei rendező párjukkal:

1. Bodzsár István és Bodzsár Márk
2. Muhi András és Fliegauf Benedek
3. Szederkényi Miklós és Zsigmond Dezső
4. Petrányi Viktória és Mundruczó Kornél
5. Drabik János és Mihályfy Imre
6. Miskolczi Péter és Janisch Attila
7. Novák Erik és Gauder Áron
8. Kovács Gábor és Hajdu Szabolcs
9. Téni Gábor és Tarr Béla

A zsűri tagjai pedig: Gerő Péter, aki egyben a díj alapítója, Lénárt István, Radó Gyula, Bánki Iván, Szinetár Miklós, Szolnoki András, Kardos Sándor, Báron György és Szalai Györgyi.

A díj minden évben egy képzőművészeti alkotás, többnyire festmény, amely egyszerre reflektál Fehér György és a díjazottak munkásságára. A két kép akár egy is lehetne, részleteiben mégis más: a fekete, a fehér és a szürke színeinek egymásba fonódása, Szűts Miklós alkotása.

Végül pedig a lényeg. Az idei év díjazottjairól Báron György nyomatékosan állította, hogy a Berlinálé díjátadója előtt döntöttek. Ebből már könnyű kitalálni, hogy Fliegauf Bence, aki egy héten belül nyerte meg az Ezüstmedvét, azaz a Berlinálé zsűri nagydíját Csak a szél című filmjével Muhi András producerrel együtt, eddigi közös munkájukért kapták a 2012-es Fehér György-díjat. Fliegauf első, Rengeteg című nagyjátékfilmjét Fehér Györgynek ajánlotta – így érnek körbe a szálak, marad fenn a folytonosság a magyar filmművészetben.

Avatar

Vághy Anna

Az ELTE film és magyar szakos hallgatója voltam, így az égvilágon semmi különös nincs abban, hogy imádok írni és filmeket nézni. Abban sincs, hogy hatalmas lelkesedéssel gyártok elméleteket (apró és egészen lehetetlen összefüggésekből is), abban inkább, hogy csak ritkán állják meg a helyüket, de kellő türelemmel és humorérzékkel talán szórakoztatóak, olvasója válogatja.

Filmek: Rendezőóriások, műfajiság és szerzőiség határai és leginkább e határok feszegetői izgatnak hosszan és töretlen szenvedéllyel – Kubrick, Tarantino, Coppola és leánya, Lynch, Lars von Trier, Cronenberg, Tarkovszkij, Terry Gilliam, Gondry, Nolan, Wes Anderson és Woody Allen (de az szerelem!).

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya