Magazin

Frankofón Filmnapok 2016: Arnaud Desplechin Antoine Doinelje – Fiatal éveim

desplechin fiatal eveim1Arnaud Desplechin Fiatal éveim c. művében az Összeveszésem történetéből ismerős Paul Dédalus viharos és szép korai éveivel ismerkedhetünk meg.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Számos pontra nyúlnak vissza Desplechin gyökerei (Hitchcock, Bergman stb.), Truffaut Antoine Doinelje, maga a rendező lendületes történetmesélő képessége, a fordulatos szerelmi történetei és motivikus hasonlóságot is felfedezhetünk (alkalmatlan szülők és elhanyagolt gyerekek).

A film keretét a középkorú Paul (Mathieu Amalric) életének egy-egy mozzanata képezi: búcsú a tádzsikisztáni szeretőtől, mert visszaköltözik Párizsba, ahol fontos munkát kapott. Ám a határon megállítják: valami nincs rendben a papírjaival. Majd Párizsban, ahol szembejön egy régi barátja, és újra fölkel benne a harag a fiatalkori sérelmek miatt. Ezek közé a momentumok közé illeszkedik be a három fiatalkori emlék – amelyekre a francia cím utal.

desplechin fiatal eveim3

Ahogy Desplechin megerősíti egy interjúban, ezek mindegyike egy-egy (al)műfajra rímel. Az elsőben a tízéves Pault láthatjuk, aki gyűlöli az édesanyját és nagy késsel fenyegetőzik, ha az közelebb jön. Rövid, rémálomszerű, fantasztikus jelenet, mondhatni egy kezdődő horrorba csöppenünk bele. A másodikban, a kamaszt (Quentin Dolmaire) látjuk, aki jótékony, de titkos, nemzetközi politikai akcióban vesz részt a rendszerváltás előtti Ukrajnában egy osztálykirándulás „leple alatt”. Ez a rész a  kémfilm műfaját idézi fel. A harmadik történet Paul (szintén Quentin Dolmaire) egyetemista éveiről és nagy szerelméről, Estherről (Lou Roy-Lecollinet) szól. Szerelmesfilm. Máshonnan megközelítve pedig levélregény, mert ha az embernek nincs pénze, mint Paulnak, ez a kapcsolattartási mód nagy szerepet kap, itt a Párizs és Roubaix közti távolság áthidalásában. De a késleltetett válaszok akármilyen gyorsak is, idő, mire megérkezik a levél, hogy megvigasztalja a gyötrődő szerelmest.

A titokzatos, érzékeny és érzéki lány, Esther Paul húgának az osztálytársa. Minden fiú odavan érte, de minden lány utálja – mert egyszerre több fiúval is jár, és nem mindig kedves. Szeszélyes, magabiztossága már-már elviselhetetlen, hogy mindig azzal rukkol elő, hogy ő milyen különleges lány – ahogy persze az Összeveszésem történetében (1996) az Emmanuelle Devos alakította Esther is. Esther és Paul kapcsolata viharos, összeveszések és békülések követik egymást. Egy-egy alkalomra van mindkettőjüknek szeretője, amivel semmi gond, csak amikor egy ilyen elcsábulás után Paul egy vidéki barátja ki akarja sajátítani a lányt.

desplechin fiatal eveim4

A harmadik (és egyben leghosszabb, leginkább kifejtett) rész elválasztásához az eddigi filmjeiből ismeretlen technikához is folyamodik, az osztott képmezőhöz (split screen), mely kiválóan vezeti ki egy jelenetből és vezet be a következőbe, a baráti társaság tagjainak távozásától Esther és Paul megismerkedéshez. Egyszerre látjuk, ki mit csinál, majd a fogyó képernyőszeletekkel mennek ki a szereplők és az utolsó mozzanatban Esther kamerába néző tekintete szélesedik ki az egész képernyőre. Mint Ingmar Bergman Monikájáé (magyar címén az Egy nyár Monikával c. filmjében), mondja a fiatal színésznő egy interjúban, a saját életét élő nőé.

Ez a montázstechnika jelzésértékű, mintha az új módszer az új generáció eljöttét mutatná. A korábbi időszak fiataljait újak játsszák, a különbség nem nagy, mind fiatalok. Ellenben váltást jelent az ötvenes éveiben járó rendező szempontjából jól ismert és bevált színészei helyett a fiatalabb generáció felé fordult, és az ő frissességükkel üdítette föl új filmjét. Mindkét fiatalnak ez az első filmszerepe. A cél nem az, hogy a fiatal színész Mathieu Amalric fiatalkori kiadását színre vigye, hanem hogy ketten, vagyis a forgatókönyvíró-rendező Desplechinnel hármasban alkossák meg a figurát. Desplechin jelen van a filmben a  különleges nyelvvel is, mely a segítsége nélkül nem jön a fiatal színészek szájára. Épp ilyen furcsán hangzik a Dédalus családnév, melyet előszeretettel alkalmaz a szerző. Az előbbiek mellett a Karácsonyi történetben (2008) is megjelenik, nem bogozható ki, hogy ki kicsoda lenne, pedig ugyanott Roubaix-ban játszódik vagy onnan származnak az adott szereplők. (És ugyanígy az utóbbi film és a Ha te nem lennél (2004) karakterei között is több a Vouillard, ugyanabból a városból.) A helyszínt azért emelem ki, mert ez Desplechin szülővárosa is, ami fölveti a gyanút, hogy önéletrajzi fikcióról van szó, ahogy Mathieu Amalricot mint Desplechin alteregóját szokták emlegetni. A Dédalus vezetéknév a görög mitológiai figurára, Daidaloszból származik. Ő építette labirintusra (Mínósznak Kréta szigetére), vélhetően az életben való tévelygésre utal, ahogy a görög névből képzett dédale francia szó is. Vagy éppen James Joyce figurájára utal, Stephan Dedalusre – A fiatalkori önarcképet idézi is az Összeveszésem történetében.

desplechin fiatal eveim2

 

A Fiatal éveim, amellett hogy mint Truffaut-nál a gyerekkori csínyek és szerelmi bonyodalmak témájának feldolgozása egy hős kapcsán, az életműre való visszatekintés is: rendező-forgatókönyvíró első nagyjátékfilmje, Az őrszem (1992), egy kémfilm, Paul Dédalus alakja, a nehéz családi kapcsolatok témája együtt van szerepel.

Desplechin korai munkáitól kezdve jelen van a francia filmes köztudatban, öt filmje versenyzett a Cannes-i fesztiválon, ezutóbbit versenyen kívül vetítették, de nagyon pozitív kritikai visszhangot kapott. A februári francia filmszemlén Desplechint a legjobb rendezőnek járó Césár-díjjal jutalmazták. Örömhír, hogy a Magyarországon be nem mutatott Jimmy P. (2013) után ez eljutott a Frankofón Filmnapokra.

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. A kortárs francia és amerikai költészet és a film kapcsolatáról ír disszertációt. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés