Az idei Friss Hús kínálatában két rövidfilm is az öregedést mutatta be: míg a Csoszogj úgy az elmúlás feldolgozásának szokatlan stratégiáját járta körül, a Wellness a számvetésről, a kellemetlen titkok megemésztéséről szólt.
Csoszogj úgy (Szőcs Petra rövidfilmje)
Elengedni valakit sohasem könnyű – a gyász pedig egészen elképesztő viselkedésformákat, kétségbeesett ötleteket válthat ki az elhunyt szeretteiből. A Csoszogj úgy nagyszerűsége abban rejlik, hogy a gyászoló özvegyasszony meglehetősen bizarr stratégiáját (egy fiatal színészt bérel fel, hogy helyettesítse a halott férjét) minden abszurditása ellenére objektíven mutatja be: Szőcs Petra (A kivégzés) türelemmel fordul a furcsa illúzióba kapaszkodó özvegy és lánya felé. Hármójuk szerepjátékát szelíd iróniával, de megértéssel, elfogadással tálalja.
A számos fesztiválon sikerrel szereplő Csoszogj úgy legeredetibb és legmesszebbre vezető megoldása mégis az, ahogyan a színész sorsát vizsgálja: a fiatalember a két nő kívánságainak megfelelően egyre inkább átlényegül a beteg öregemberré, végül teljesen feloldódik a szerepében. Így váratlan fordulatként a film a művészet és a valóság egymásra hatásáról, a színészet erejéről is beszél amellett, hogy önbeteljesítő jóslatként mutatja be az öregembert játszó színész sorsát. Vannak dolgok, amiket a legnagyobb erőfeszítések árán sem lehet megváltoztatni – és nem is szabad ezzel kísérletezni. A befejezés egyszerre riasztó és harmonikus, hiszen keménysége a belenyugvás fontosságára hívja fel a figyelmet.
Wellness (Szabó Virág rövidfilmje)
A Tóth Krisztina novellája alapján készült Wellness hősei a Csoszogj úgy főszereplőihez hasonlóan keresik a helyüket a világban – ám az ő életük nem egyik napról a másikra változott meg, hanem lassan, az életkorukkal együtt úsztak be a különféle kihívások, problémák, amelyeket hiába igyekeznek titkolni és mélyen eltemetni magukban, előbb-utóbb kénytelenek szembenézni velük.