Magazin

Friss Hús 2017: Időskori kalandok – Csoszogj úgy, Wellness

Csoszogj úgy

Az idei Friss Hús kínálatában két rövidfilm is az öregedést mutatta be: míg a Csoszogj úgy az elmúlás feldolgozásának szokatlan stratégiáját járta körül, a Wellness a számvetésről, a kellemetlen titkok megemésztéséről szólt.

Csoszogj úgy (Szőcs Petra rövidfilmje)

Elengedni valakit sohasem könnyű – a gyász pedig egészen elképesztő viselkedésformákat, kétségbeesett ötleteket válthat ki az elhunyt szeretteiből. A Csoszogj úgy nagyszerűsége abban rejlik, hogy a gyászoló özvegyasszony meglehetősen bizarr stratégiáját (egy fiatal színészt bérel fel, hogy helyettesítse a halott férjét) minden abszurditása ellenére objektíven mutatja be: Szőcs Petra (A kivégzés) türelemmel fordul a furcsa illúzióba kapaszkodó özvegy és lánya felé. Hármójuk szerepjátékát szelíd iróniával, de megértéssel, elfogadással tálalja.

A számos fesztiválon sikerrel szereplő Csoszogj úgy legeredetibb és legmesszebbre vezető megoldása mégis az, ahogyan a színész sorsát vizsgálja: a fiatalember a két nő kívánságainak megfelelően egyre inkább átlényegül a beteg öregemberré, végül teljesen feloldódik a szerepében. Így váratlan fordulatként a film a művészet és a valóság egymásra hatásáról, a színészet erejéről is beszél amellett, hogy önbeteljesítő jóslatként mutatja be az öregembert játszó színész sorsát. Vannak dolgok, amiket a legnagyobb erőfeszítések árán sem lehet megváltoztatni – és nem is szabad ezzel kísérletezni. A befejezés egyszerre riasztó és harmonikus, hiszen keménysége a belenyugvás fontosságára hívja fel a figyelmet.

Wellness (Szabó Virág rövidfilmje)

A Tóth Krisztina novellája alapján készült Wellness hősei a Csoszogj úgy főszereplőihez hasonlóan keresik a helyüket a világban – ám az ő életük nem egyik napról a másikra változott meg, hanem lassan, az életkorukkal együtt úsztak be a különféle kihívások, problémák, amelyeket hiába igyekeznek titkolni és mélyen eltemetni magukban, előbb-utóbb kénytelenek szembenézni velük.

Mi sem alkalmasabb a szembenézésre egy zárt térnél és egy rendkívüli élethelyzetnél: Szabó Virág filmjében a két nyugdíjas barátnő egy közös üdülés alkalmával tart fanyar számvetést, miközben a köztük feszülő ellentétek, a fel-fellobbanó rivalizálás is mérgezi a könnyedre tervezett kikapcsolódást. A hölgyek felett eljárt az idő, ők viszont becsülettel küzdenek, hogy lépést tartsanak vele – hol több, hol kevesebb sikerrel, de mindig rengeteg önámítással és lemondással. A Wellness legnagyobb erénye, hogy a hősei végig nagyon emberiek: keserű tapasztalataikat kertelés nélkül, mégis tapintattal ábrázolja a film – így rendkívül hatásosan hívja fel a figyelmet az időskori elveszettség érzésére.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés