Sokkal kecsegtető kerekasztal-beszélgetésre hívták a szakmát és a közvéleményt a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál pénteki napján. Az alapvető kérdés az volt, hogy jut el egy kisfilm a nézőhöz. Deák Kristóf és Vácz Péter beszélt arról, hogyan lehet eljutni a legjobb fesztiválokra vagy akár az Oscar-díjig.
Láttál te már rövidfilmet moziban, de nem fesztiválon? Na ugye, én sem. Noha korábban voltak még kezdeményezések: például kísérőfilmek nagyjátékfilm elé, de viszonylag hamar kiment a divatból. Vagy például az Oscar-jelölt kisfilmek omnibusz jellegű összefűzése, ami azonban tényleg csak szezonális jelleggel megy. Csak ezek a filmek és csak január-februárban, a kampány részeként. A TV csatornák kihátráltak a dologból. Elvétve akad egy-egy olyan vetítés, mint a Mindenkié, amit 2016-ban, egy évvel a szobor megnyerése előtt leadtak az M2 csatornán.
Marad tehát az internet, ami persze újabb képességeket igényel a film körül dolgozóktól. Jó esetben külön szakembertől, de ahogy a két rendező említette: várják már azt az időt, amikor nem nekik kell ezt a marketing munkát elvégezni.
Kell az intézményi hátszél
Marketingre részben azért ott vannak az egyetemek és a Magyar Nemzeti Filmalap is. Ma már a legtöbb helyen, ahol filmes képzés van, természetes az intézményi hátszél. Fesztiválokra való nevezésben segítenek anyagilag és/vagy szakmailag is, így tesz a Színház- és Filmművészeti Egyetem, de a Metropolitan Egyetem vagy a MOME is. A dolog persze sokszor még intézményesebb. A beszélgetés harmadik résztvevője például Belányi Márta volt. Ő korábban a Magyar Filmunió munkatársa volt, ami ma már beolvadt a Magyar Nemzeti Filmalapba. Feladata pedig a filmek fesztiválokon való képviselete. Ahogy ő mondja, mintegy 15 ezer filmfesztivál van világszerte, megtalálni a filmnek és a célnak megfelelőt egyedül szinte lehetetlen. A Filmalap erre szakosodott munkatársai földrajzi területeken ismerősök: tudják, a világban működő különböző fesztiváloknak milyen erősségei vagy specialitásai vannak, és segítenek az alkotók filmjéhez és személyiségéhez igazítani a választást.
Mert noha sok helyre be kell adni, mindenhová nem lehet. Ma már mindenki kezében HD képes mobiltelefon van, az erre szakosodott gyűjtőoldalak segítségével pedig egyszerűbb és gyorsabb lett a nevezés is.
Te vagy én is lehetünk holnap fesztivál résztvevők, ha úgy gondoljuk.
Ez persze megnehezíti a szervezők dolgát is: nagyobb a szórás, sokszor az eddigieknél is több előszűrés kell. Szükség van tehát néha nevezési díjra, ami tudatosabbá teszi a fesztiválokra való gyakran nyakra-főre történő nevezést.
Filmrendező és marketing menedzser
Abban Vácz Péter és Deák Kristóf is egyetértett (Belányi Márta határozott bólogatása mellett), hogy a film elkészülte után még bőven nem lehet hátra dőlni, legjobb esetben is félidőben járjunk. Elkészíteni a filmet, majd nem foglalkozni a forgalmazásával, terjesztésével nagyjából annyit tesz, mint megírni egy könyvet, majd kiadás helyett betenni az Országos Széchenyi Könyvtár köteles példányai közé. És mivel a kisfilmforgalmazás nagytestvérével ellentétben nem ismert fogalom, sok feladat a rendezőre vagy közvetlen munkatársaira hárul.
Így végzett alapos munkát Vácz Péter a Nyuszi és őz kampányában. Ahogy Deák Kristóf és a Mindenki példája is úgy tűnt számomra, olyan ez, mint a pályakezdők álláskeresése. A szeptember elején elkészült film rendezője például sokat bosszankodott azon, hogy sok fesztiválra augusztus 31. a határidő. Nem szegte ez azonban kedvét, hogy az Oscar-díjig tartó első lépést megtegye, de a rendszeres nevezések ellenére is januárban jött meg az első pozitív válasz. Onnantól persze – főleg, ha sikeres az első fesztivál – már könnyebben jön a többi.
Persze nem csak kitartás kell, hanem igényesség is – foglalja össze Vácz Péter, akinek animációs rendezőként még egy kicsit nehezebb a helyzete, bár az idei Friss Hús levetítette Párnaarc című élőszereplős filmjét is. Az első film terjesztése, de ugyanúgy a többi is egy kicsit a személyes márka építésének egy része.
Ma már kisfilm nem lehet saját weboldal, Facebook oldal nélkül, de az erős és közvetlen közösségimédia-kommunikáció mellett fontos a sajtóval való kapcsolattartás is.
Annak idején a Filmtekercs.hu-t is Deák Kristóf kereste meg az akkor még ismeretlen kisjátékfilmjével, hogy nézzük meg, és ha tetszik nekünk, írjunk róla. Írtunk is.
De mi van a fesztiválok után?
Ahogy azt fentebb is említettem, rövidfilmek elsősorban személyes márkában és a fesztiválokon szerzett pénzdíjakban „térülnek meg”. A film életének első egymásfél évében tehát jobban figyelnek arra az alkotók, ne kerüljön ki például az internetre a felvétel. Amikor azonban már érthetően nincsen több releváns lehetőség, továbbra is egyetlen valódi alternatívát nyújtó és egyre szervezettebb forma a megjelenésre az internet. A nagy szolgáltatókhoz – mint például az HBO GO – bekerülni úgy tűnik, egy Oscar-jelölés kell. További esetekben a saját erő és a megfelelő sajtóháttér kell.