Magazin

Három nap katasztrófa – Óriási bukás a Pompeji (Box office február 21-23.)

3 nap a halálig (3 Days to Kill)

3 nap a halálig (3 Days to Kill)Katasztrofális eredménnyel nyitott a Pompeji című film az amerikai jegypénztáraknál, még Kevin Costner negyed annyi költségvetésből készült akciója is magasabb bevétellel kezdett az Egyesült Államokban. Az élen pedig továbbra is A Lego-kaland áll.

Anyagilag és a kritikusoknál is megbukott a két új premier múlt hétvégén a tengerentúlon, az összképen csak a harmadik hete listavezető A Lego-kaland (The Lego Movie, magyar bemutató: febr. 5.) újabb remek eredménye javít. Minden szipi-szuper az építőkockás animáció körül, most újabb 31,5 gyarapította bevételeit, a 200 milliós határt pedig napokon belüli átlépi a Warner Brothers mozija. Az új cél a 250 millió, noha igazából az alacsony költségek már most az év egyik legnagyobb sikerévé avanzsálják a mesét.

Régen láthattuk főszerepben Kevin Costnert, az egykor A kategóriásnak számító színészt azonban az utóbbi években mintha rehabilitálták volna Hollywoodban (pl. Jack Ryan – Árnyékügynök). A múlt hétvége azonban azt mutatja, a közönség továbbra sem igán kíváncsi rá. A 3 nap a halálig (3 Days to Kill, magyar bemutató: márc. 13.) mindössze 12,3 millióval indult neki mozis karrierjének, ami sajnos a 28 milliós büdzsé tükrében nagyon kevésnek számít.

Maga a film igen átlagos akciónak tűnik, az író Luc Besson (Elrabolva, Taxi) és a rendezésért felelős McG (Terminátor – Megváltás, Charlie angyalai) a főszereplőhöz hasonlóan sokkal több sikert értek el korábbi projektjeikkel szinte minden tekintetben. Az viszont régen volt, Besson lassan egy évtizede futószalagon szállítja a gyenge filmeket, a nagy reményekkel induló McG sem tud újra összehozni egy igazán jó mozit most már évek óta.

3 nap a halálig (3 Days to Kill)
3 nap a halálig (3 Days to Kill)

Ebből a szempontból teljesen illeszkedik a készítők karrierjébe, hogy a kritikusok nem szerették a 3 napot, és bár a nézők nem utálták, de nem is lelkesedtek érte. Az induló összeg viszont mindenki számára szégyen, és sajnos a jelenlegi adatok szerint ezen a következő hetek sem fognak segíteni az érkező akciófilmes konkurenciák miatt (pl. Non-Stop).

A bukás fényét mindenképpen halványítja, hogy a Pompeji (Pompeii, magyar bemutató: febr. 20.) sokkal csúfosabb kudarcot ért el a hétvégén, és szinte biztos, hogy még a – szandálos filmek esetében bőkezűbb – nemzetközi piacok sem fogják tudni megmenteni azt. 100 milliós költségvetésének pontosan a tizedét térítette vissza az első hétvégén, a kritikusok elégedetlensége, a bukás híre és a kedvezőtlen nézői visszajelzések miatt pedig a következő hetekben sem vár semmi jó Paul W. S. Anderson katasztrófafilmjére.

100 milliót kiadni egy ókori, igazi húzónevek nélkül elkészített filmre teljességgel érthetetlen, a Tristar stúdió döntésének jogossága mögött kifejezetten kevés érvet lehet felsorolni. Az utóbbi években se a katasztrófafilmek nem mentek igazán (kivéve talán a 2012-t), se a a varázslat nélküli szandálosak (lásd: Conan, a barbár). Pusztán 3D-s látvánnyal már rég nem lehet eladni egy mozit sem.

Pompeji (Pompeii)
Pompeji (Pompeii)

Maximum 25 millióra teszem a Pompeji várható végeredményét, de ez is inkább egy optimista becslés, hiszen heteken belül jön a 300: A birodalom hajnala és a Noé is. A Herkules legendája után tehát itt az idei második érv hasonló filmek elkészítése ellen.

A korábban bemutatott mozikat nem az új konkurenciák, hanem inkább az előző hosszú hétvége utáni menetrendszerű érdeklődés-csökkenés viselte meg. Az akkor a legjobb eredményt elérő About Last Night például óriásit zuhant, második víkendjén több 70%-os csökkenést szenvedett el – nagyarányú visszaesésre én is számítottam, ekkorára azért nem. A Végtelen szerelem (Endless Love, magyar bemutató: febr. 13.) és a Téli mese (Winter’s Tale, magyar bemutató: febr. 13.) is hasonló arányú zuhanást produkált, ami az előbbi esetében nem annyira nagy probléma, hiszen vasárnap így is visszatérítette a bele fektetett pénzt, Akiva Goldsman számára viszont felér a halálos ítélettel (eddig 11,2 milliót fialt a 60 millióból készült mozi).

Hozzájuk képest a Robotzsaru (RoboCop, magyar bemutató: febr. 7.) 56,6%-os csökkenése tűrhetőnek számít, igazán viszont George Clooney Műkincsvadászai (The Monuments Men, magyar bemutató: febr 20.) és a Ride Along rendőrei lehetnek elégedettek magukkal – meg persze a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: dec. 5.), de ezt már megszokhattuk a mesétől.

In Secret Tom Felton Jessica Lange
In Secret

 

266 moziban kezdték el vetíteni az In Secret című kosztümös drámát. Az Elizabeth Olsen, Tom Felton és Jessica Lange nevével fémjelzett film szinte senkit nem érdekelt, ennyi moziból mindössze 272 ezres bevételt tudott csak összegyűjteni. A drámára többnyire negatív ítéletet mértek a kritikusok, a nézők jelen esetben is enyhébbek voltak, az érdeklődés hiánya miatt azonban viszonylag gyorsan DVD-re száműzik az alkotást.

A hétvégén még egy érdekes premier zajlott, egy Oscar-jelölt rajzfilm kezdte el pályafutását a tengerentúli mozikban: ez a The Wind Rises (magyar bemutató: ápr. 17.), Hajao Mijazaki újabb agyszüleménye. A korosodó japán legenda legújabb művét szinte szabályszerűen imádták a kritikusok és az Amerikai Filmakadémia is, amelyik harmadszor jelölte Mijazakit Oscarra a Legjobb animáció kategóriájában (a Chihiro Szellemországban kapcsán pedig egyszer már meg is jutalmazták a díjjal).

The Wind Rises
Szél támad (The Wind Rises)

Első hétvégéjén 306 ezer dollárt realizált a mese abból a 14 teremből, ahol elkezdték vetíteni – ebből nyilván nehéz lenne következtetni a következő hetekre. Szerencsére a hazájában már óriási sikert ért el a The Wind Rises, ott 119,5 milliót gyűjtött már össze, amivel egyébként az év legnagyobb bevételű mozija volt. Ilyen értelemben tehát nincs különösebb szüksége az amerikai nézők pénzére, akik az eddigi legnagyobb sikerére, a Ponyo a tengerparti sziklánra is mindössze 16,9 milliót áldoztak 2009-ben (pontosabban ennél többet, 19,2 milliót kaszált az Arrietty – Elvitte a manó, amelynek elkészítésében azonban csak íróként vett részt Mijazaki). Pár nap múlva 450-re emeli a forgalmazó Buena Vista a kópiaszámot, akkor bizonyára többet mondhatunk majd az amerikai teljesítményéről.

A jövő héten a legnagyobb érdeklődésre az új Liam Neeson akciófilm tarthat számot. Bár a Non-Stop valószínűleg nagy siker lesz, én azért sajnálom, hogy a színész ennyire benne ragadt az Elrabolva szerepkörében. Lesz még egy keresztény mozi hamvazószerdára időzítve, a Son of God azonban valószínűleg nem tudja majd megismételni a Passió egy évtizeddel ezelőtti elképesztő sikerét.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com