Magazin

Elveszni Hong Sang-soo filmjeiben – The Day He Arrives, The Woman Who Run

A Cinema Niche júniusban is folytatja hiánypótló munkásságát, és ezúttal arról gondoskodik, hogy ha csillogó koreai rendezők neveit kell sorolni, akkor Bong Joon Ho és Park Chan-wook mellett Hong Sang-soo neve is elhangozhasson.

Azon már kétségtelenül túl vagyunk, hogy a koreai mozi ne amolyan egzotikum legyen, hanem szerves része a hazai filmes diskurzusnak. Az még azonban előttünk van, hogy a mainstream műveken túlmutatóan is legyenek honi moziélmények és ehhez kapcsolódó ismeretek. Remélhetőleg érdeklődés van rá, hiszen júniusban lehetőség lesz mozivásznon is megtekinteni a koreai fesztiválkedvenc, Hong Sang-soo két filmjét is. Cinema Niche EXTRA során a két nagyjából 80 perces film, a The Day He Arrives és a The Woman Who Run egyben kerül levetítésre, és ha már valaki elindul a moziba, érdemes is mindkét filmre jegyet váltani.

Ugyan Hong Sang-soo egyik legszembetűnőbb stílusjegye a repetitív jelleg, mégis nehéz a munkásságát egy filmen keresztül megragadni.

Így a több a jobb elv mentén nézzünk meg annyi filmet tőle, amennyit csak tudunk! Utána lehet róla igazán beszélgetni, hogy mi is történik a vásznon Hong Sang-soo világában. Mert az kétségtelen, hogy világot teremt, a saját privát világát, amely egy személyességgel tűzdelt mikro-világ. A szereplői pedig az egyik filmből a másikba lépnek, és gyakran egy kurta-furcsa beszélgetés tovább folytatódik, csak másik felállásban. Mindeközben sokat isznak és dohányoznak, és a tisztázások helyett valahogy egyre zavarosabb lesz minden. Ilyen ez a mozivilág, ebbe tekinthetünk bele.

A rendező, Hong Sang-soo első nagyjátékfilmje 1996-ban a The Day a Pig Fell Into a Well, egyben sikerének első mérföldköve is. S ugyan az idő elteltével az egyre kisebb költségvetésű filmek irányába halad, melyekben egyre inkább ő maga csinál mindent, rendez, vág, komponál, a siker mégsem hagyja el, a fesztiválok nem engedik. Azonban a botrányok is mellé szegődnek, de a rendező ezeket nem tolja el magától, sokkal inkább keblére öleli és beleszövi filmjeibe. A 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon bemutatkozó The Day After (Geu-hu) című filmje például kifejezetten a magánéleti botránya körül kering, vagyis a szerelmi afférjára reflektál. Az egyik színésznő benne pedig maga Kim Min-hee, akivel viszonyt folytatott a valós életben is.

A júniusban bemutatásra kerülő egyik film is ezt a témát érinti. Hong Sang-soo rendező, forgatókönyvíró és egyetemi tanár is a szöuli Konkuk Egyetemen. A 2011-es The Day He Arrives című filmben egy filmrendező a főszereplő, aki egy afférja és az azt követő botrány miatt ideiglenesen abbahagyja a filmezést és elhagyja Szöult. A film arról a napról szól, amikor visszatér, hogy meglátogassa egy barátját.

Az ismétlésre alapuló szerkezetek nem csak az életművön belül, de adott filmen belül is jellemzőek.

Sungjoon folyamatosan köröket jár be a városba, ugyanazok a találkozások és telefonhívások variálódnak, és egy bizonyos bárba való belépés is amolyan fejezetcímként, időről időre, nyugtalanítóan ugyanúgy megismétlődik. A beszélgetés kicsit mindig más, de mivel nincsenek nagy konklúziók, inkább a hangsúly tolódik egyik szereplőről a másikra, egyik problémáról a másikra. A film tulajdonképpen egy útvesztő: ahogy haladunk előre az időben, egyre inkább megkérdőjeleződik a dolgok valódisága, elvész a befogadó stabil tájékozódási pontja, és egy Alain Resnais Tavaly Marienbadban filmjére emlékeztető tébolyultság-érzés kezd fojtogatni a film amúgy helyenként humoros mozzanatai ellenére is. A rendező repetitív stílusjegye különösen érdekes annak ismeretében, hogy a forgatások nem precízen kigondolt forgatókönyvek mentén zajlanak, sokkal inkább az ötletekből kibontakozó improvizálás dominál.

Nem kevésbé felemelő, se nem konkrétabb a 2020-as The Woman Who Run. A legnagyobb különbség, hogy női szemszögre váltunk, és a rendező kedvenc színésznője, Kim Min-hee vergődését követhetjük nyomon. Ám a vergődés teljes mértékben a felszín alatt zajlik, csak érzékelni lehet, hogy valami nincs teljesen rendben, hogy ez a nő talán nem is csak a barátnőit látogatja, hanem menekül. Erről azonban egy szó sem esik, helyette véget nem érő közhelyes női csacsogást hallgathatunk megint csak egyre variálódó szituációkban. Mindeközben a moziélmény minimum elidegenítő a váratlan és furcsa zoomolásokkal és képkivágásokkal. Hong Sang-soo nem hagy belesimulni a filmnézésbe, folyton emlékeztet a filmvalóság tényére.

A Cinema Niche sorozatában látható volt már többek közt a Memoria, a Vortex, az A Hidden Life, War Pony és Pacifiction. Júniusban pedig Hong Sang-soo két filmje kerül a vászonra ebben a három időpontban:

2023. június 9. péntek 20:00 (Toldi Mozi)

Június 16. péntek 19:00 (Apolló Mozi, Pécs)

Június 25. vasárnap 18.00 (Uránia Nemzeti Filmszínház).

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com