Magazin

Nick Hornby létrája – Hosszú út lefelé

735634FPascal Chaumeil a Hosszú út lefeléből közepes filmet készített. Hát az biztos, hogy nem Nick Hornby volt a hunyó. Az alapanyag kiváló, a Hosszú út lefelé olvasmányos, gondolatébresztő, kifejezetten érdemes könyv.

Ami a filmváltozat gyengesége volt, pont az adja a könyv erősségeit. A filmkritikában a mű legnagyobb hibájának mozaikosságát neveztem. A négy narrátor által elmesélt történet – négy öngyilkosjelölt találkozása majd közösen eltöltött éve – amennyire fragmentálta a filmet, annyira erősíti a könyvet. A négy nézőpont négyszeres mélységet ad a sztorinak mind az események előbbrevitelét, mind a karakterek megrajzoltságát tekintve. Hornby zsenije csodálatos módon kelti nyelvileg, stilisztikailag is életre a négy tökéletesen eltérő személyiséget, akik gyűlölve szeretik, és szeretve segítik egymást.

Bár a film is angol, mégis mintha amerikai lenne: egy nagy adag sziruppal nyakon öntött heppiendes sikertörténet, ahol a teljesen reménytelennek látszó hőseink játszva másznak ki a legmélyebb gödörből is. Magánéletük, karrierjük többé-kevésbé révbe ér – azaz az egész teljesen hiteltelen. Hornby nem követi el ugyanezt a hibát, nemcsak hogy hús-vér karaktereket alkot, de azokat racionális pályákon futtatja. A könyv végén az addig sosem randizó anya nem pasizik be, az azonos korúak nem jönnek össze, a lecsúszott tévés személyiségből nem lesz sztár: épp csak annyival javulnak a dolgaik, hogy elhiggyük, tényleg adnak még egy esélyt az életnek nevezett játéknak.

hosszu_ut_lefele-film_jelenet_03A Hosszú út lefelé komoly témáról beszél nem is teljesen komolytalanul, fontos azonban tisztázni, hogy nem ám mélylélektanról, hanem tiszta és jófajta szórakoztató irodalomról van szó. Hornby nem mászik a pszichoanalízis szintjére, van egy sztorija, amit erős írói eszközökkel, élvezetesen mesél el. A filmadaptáció legnagyobb problémája az volt, hogy még azt a mélységet se volt hajlandó megszavazni a történetnek, amit a szerző megadott neki, és teljesen elbagatelizálta a mesét. Pedig ennyi kell. Hogy mi bizonyítja ezt a legékesebben? Hogy míg a moziszékből felállva hamar elfelejtettem a négyest, a könyvet letéve még sokszor eszembe jutott, vajon mi történhetett velük azóta, hogy találkoztunk.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com