Magazin Papírfény

Úttörő munka – Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban

idegenek egy bunos varosbanHornyik Sándor legutóbb megjelent kötete a művészet és a művészettörténet helyéről szól korunk vizuális kultúrájában. Kiváló alapot nyújthat mindazoknak, akik mélyebben kívánnak a témával foglalkozni.

A kötet borítóján Bruce Willis látható, amint a Sin City Hartigan nyomozójaként pisztolyt szegez valakire. Hogy kire, azt már a borítóból nem tudjuk meg. (Ám utána lehet nézni a filmben.) Egyszerre kifejező, mégis csalóka választás ez az ikonikus kép, amit valószínűleg bárki felismer, aki néz filmeket, vagy olvas képregényt vagy újságot, vagy időnként szörfözik a neten, vagy csak szimplán néha megakad a szeme az utcán egy plakáton. Ez pont az a kép, ami a felsoroltak közül bárhol megjelenhetett különböző céllal, formában és kontextusban. Azaz  mint borítókép egyrészt kifejező, hiszen ez a könyv a képekről szól és arról, ami mögöttük van. Ám ezzel együtt kicsit félrevezető is, hiszen magáról Sin Cityről bővebben csak a könyv 110. oldala után esik szó.

Az kötet első harmada sűrű szövésű áttekintése  a new art history és a visual culture eddigi történetének, amely területeknek Hornyik az egyik legjelesebb hazai kutatója. Nem könnyű olvasmány, ami feltételezi az olvasóról, hogy meglehetősen otthon van a téma szakirodalmában. A könyv további részeivel összevetve talán kicsit száraz rész egyébként egy kiváló könyv-, illetve szöveglistával is szolgál a téma iránt érdeklődőknek.

Az Idegenek egy bűnös városban igazán izgalmas része azonban az ezt a részt követő, művek és művészek elemzésével foglalkozó egységnél következik, ahol a szerző iróniában gazdag, szórakoztató stílusban konkrét példákon keresztül mutatja be az előző részekben ismertetett elméleti anyag működését gyakorlatban. Az elemzett képek spektruma meglehetősen széles. Hornyik külön fejezetet szentel a grafikának, a festészetnek, a fotónak, a filmnek és a televíziónak. A fejezeteken belül pedig specifikus példákat választ az elemzések alapjául. A teljesség igénye nélkül említenék néhányat a fejezeteken belül felbukkanó témákból. A Grafika fejezetben a szerző a Star Wars explicit vizualitásával kezdi a sort, ahol a film meghatározott szempontok szerinti elemzése közben kitér A Jedi visszatér és a Baljós árnyak között eltelt több mint tizenöt évben keletkezett képregények és regények hatására, ezen belül például arra, hogy milyen karriert futott be, és azt hogyan, a Star Wars univerzumban Aayla Secura jedi lovag, aki a filmekben mindössze pillanatokra látható. Sok egyéb mellett pedig a “Science Wars” kifejezéssel fémjelzett, fizikusok és tudományszociológusok közti vita alapproblematikáját is ismerteti. A fejezet másik szövege pedig az a pont, ahol végre a borítón “beígért” Sin Cityről is bővebben esik szó.

Aayla Secura (from: ro-lightsaber.blogspot.hu)
Aayla Secura (from: ro-lightsaber.blogspot.hu)

A Festészet című részben Richter, Tuymans és a magyar naturalizmus és technorealizmus képviselőinek munkásságát elemzi a szerző. A Film című fejezetben pedig, a könyv talán legelgondolkodtatóbb eszmefuttatásában, az Abu Ghraib-i, a látványosság kedvéért lefényképezett kínzások és a 2001 szeptember 11-ei terrortámadás kapcsán világít rá a képek hatalmára és működésének sokszor riasztó voltára napjaink társadalmában.

Látványtársadalomban élünk. A jelenlegi mindent készen kapó társadalom egyik jól ismert kritikája, hogy a vizuális világba merül, és ennél fogva jellemzően nem alkotó szellemű, hanem passzív befogadó. Már ennek a fogalmomnak a megszületése is jelzi az igénnyel együtt a fontosságát a képek működésének ismeretének. A vizuális kultúra  elméleti és gyakorlati példákon keresztül bemutatott diskurzusának ismerete pedig kiváló segítséget jelenthet ebben.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com