Magazin

Iszik és vezet – A Jackass-féle Bad Grandpa tarolt Halloween előtt (Box Office október 25-27.)

Bad Grandpa

Bad GrandpaÉrzékelvén a megmutatkozó hiányt a vígjáték-piacon remek időzítéssel küldte a ringbe a Paramount stúdió a Jackass srácok legújabb ökörködését, a Bad Grandpát, ami így sikeresen le is taszította a dobogó tetőfokáról a három hete ott tanyázó Gravitációt. Viszont Ridley Scott sztárokkal telepakolt új filmje, A jogász csak azért nem bukott meg, mert aprópénzből készítették el.

Közeledünk az lagymatag október végéhez, de valószínűleg ezt kevesen bánják Hollywoodban. Néhány nagy durranást leszámítva ugyanis alig beszélhetünk sikerekről, amit az is jelez, hogy a héten éppen csak meg tudta ugrani a százmilliós határt a tengerentúli mozik összbevétele.

Ebben oroszlánrészt vállalt a Jackass-banda legújabb őrülete, a Bad Grandpa. A kandi-kamera jellegű vígjáték valamelyest kilóg az MTV csatornán felfuttatott tévé- és filmsorozat koncepciójából, ugyanis itt már van egy minimális történet vagy legalábbis egy szál, amire az egyes ökörködések épülnek. Johnny Knoxville 86 éves nagypapának öltözött be, aki unokájával járja az Egyesült Államokat, és megbotránkoztatja a helyieket, miközben a csapat többi tagja videóra veszi az átlagemberek döbbenetét.

Nem túl bonyolult, de a közönség számára működőképes elképzelés. A kritikusok véleménye itt annyira nem fontos (noha ők sem utálták a nagyfatert), a nézők pedig az IMDb és a CinemaScore alapján elég jónak ítélték meg a Bad Grandpának. Persze az is igaz, hogy rég jutott hozzá a mozikban fiatalos vígjátékhoz az erre fogékony 18-29 éves közönség, az utolsó ilyen mozi a 12 hete műsoron levő Családi üzelmek (ami valószínűleg éppen átcsúszik a kiváló eredménynek számító 150 milliós határon, mielőtt végleg távozik a multiplexekből).

A negyedik Jackass-agymenés az inflációt is beszámítva szinte pontosan ugyanúgy teljesít, mint a 2002-es első és a 2006-os második rész – 2013-ban ez 32 milliónak felel meg, ami nagyon jónak számít. A harmadik rész ebből a szempontból nem teljesen releváns, hiszen annak 3 dimenziója a jegyárakban is különbséget mutat. Az első két rész végösszege alapján és a hagyományos elemzés szerint is 90 milliós végösszegre számíthatnak a készítők, a nézők pedig 3-4 év múlva egy újabb Jackass-filmre.

Bad Grandpa
Bad Grandpa

Egy leheletnyit jobban csökkent eközben a Gravitáció (magyar bemutató: október 3.) az előző hétvégéhez képest, noha a negyedik héten 20,3 milliót hozni a konyhára még így is ritka jó teljesítmény. A mai nap folyamán a 200 milliót is átlépték az űrhajósok, viszont sajnos a következő hetekben egyre erősebb konkurenciák érkeznek (Végjáték, Thor: Sötét világ). Sok múlik azon, hogy az új premierek mellett mennyi vászon marad Sandra Bullockéknak, az azonban már szinte biztos, hogy a sci-fi évének kikiáltott 2013-as esztendőben a Gravitáció hozta a műfaj legnagyobb sikerét.

Remekül tartja magát a harmadik hetében Phillips kapitány (magyar bemutató: november 7.), múlt hétvégén is csak 28,1%-ot csökkent a bevétele. Hétről hétre meglepetést okoz a kalózdráma, 70 millióra három hét alatt én biztosan nem számítottam. Ez a díjakon is látszódni fog, tehát van még benne potenciál. Leginkább Az Argó-akciót vehetjük alapul a jövőbeli eredmények szempontjából, eszerint pedig nem kétséges a 100 millió.

A negyedik helyen kezdett mindössze 8 millióval Ridley Scott rendezőóriás legújabb projektje. A jogász (magyar bemutató: november 14.) abban a pillanatban elvérzett, amikor megjelentek róla az első lehúzó kritikák. A jelenlegi mezőnyben, amikor érkeznek a jobbnál jobb, díjra hajtó drámák, akkor a rossz hírnév következménye rögtön a bukás. Pláne, ha a hírek szerint a film unalmas, túl hosszú és felettébb kiszámítható. A nézői visszajelzések pedig még ennél is rosszabbak.

A jogász (The Counselor)
A jogász (The Counselor)

Az egyik amerikai ítész fel is teszi a kérdés: „hogy lehet egy film ennyi tehetséggel ilyen borzasztó?” Nehéz erre válaszolni, de a hírek szerint több oka is van. Egyrészt Ridley Scott hiába az amerikai filmgyártás egyik legmeghatározóbb figurája, azért neki is volt jó néhány mellélövése (G.I.Jane, Bor, Mámor, Provence). Az igazi felelős a hírek szerint mégis inkább a kortárs amerikai irodalom egyik legismertebb alakja, Cormac McCarthy (Nem vénnek való vidék, Átkelés). Hogy egy közmondással éljünk, a cipész maradjon a kaptafánál, talán az írónak sem kellett volna hirtelen a regényekről a forgatókönyvekre váltania.

Nagy kár ezért, hiszen öt színész bukott pillanatok alatt: Javier Bardem, Michael Fassbender, Penelopé Cruz, Cameron Diaz és Brad Pitt. Szerencsére a kudarc nem olyan nagy, mert a költségek a sztárok ellenére is csak 25 millióra rúgtak a film esetében. A következő hetekben ugyan valószínűleg az átlagosnál nagyobb csökkenésekkel szembesül majd, de legrosszabb esetben a nemzetközi piacokon megtérül a rendező saját produkciós cégének befektetése, hiszen ott sokkal könnyebb eladni egy filmet sztárokkal, mint az Egyesült Államokban (hazánkban például jó eséllyel sikeres lesz majd A jogász).

A régebben bemutatott filmek közül kevesen voltak képesek vállalható eredményt felmutatni a múlt hétvégén. Kezdjük a jobbakkal: a Derült égből fasírt 2. – A második fogás (magyar bemutató: október 31.) utoljára gyűjtögethetett konkurencia nélkül, és ezt sikeresen ki is tudta használni, átlépett a 100 milliós határon. Újabb 104 vásznat kapott a 12 év rabszolgaság, a lelkesedés továbbra sem csökkent iránta, ahogy az várható is volt (még mindig csak 123 helyen játsszák). Az Exek és szeretők (magyar bemutató: december 5.) még mindig tartja magát, és mostanában elkezdték emlegetni James Gandolfini nevét egy Oscar-jelölés kapcsán, ami még szinten tarthatja a vígjátékot egy ideig. Igazi esélye sajnos nem lesz a jelölésre, a Fox Searchlight vélhetően sokkal inkább a másik, esélyesebb filmjét támogatja majd – ez éppenséggel a most emlegetett 12 év rabszolgaság.

Enough Said
Exek és szeretők (Enough Said)

A múlt héten bemutatott premierek komoly bevételcsökkenést szenvedtek el. A Carrie (magyar bemutató: október 24.) még szerencsés, mert alacsony költségei folytán nem lesz ráfizetéses, ezzel szemben a The Fifth Estate-nek esélye sincs profitot termeli (eddig 2,8 milliót gyűjtött össze a 28 milliós büdzséjéből). Akkora bukás egyébként ez a film, hogy ilyet ritkán látni, a második hétvégéjének mozinkénti átlaga mindössze 318 dollár (69 ezer forint). A Szupercella (magyar bemutató: október 24.) sem remekelt (nem úgy hazánkban, de erről majd csütörtökön), de a többi filmszínházat kapó Minden odavan és az Öld meg kedveseid sem tudták meglovagolni a pozitív médiavisszhangot, márpedig ez előre vetíti, hogy nem állják meg a helyüket a nagyközönség előtt.

Még egy filmről kell szót ejtenünk, ez pedig a négy moziban vetített Adél élete 1-2. fejezet (magyar bemutató: október 10.). Ahogy az várható volt, a prüdériáról híres Egyesült Államokban szaftos kis botrányokat váltott ki a francia dráma a forgalmazás kapcsán. A cannes-i Arany Pálma-díjas mozi csípőből megkapta a legmagasabb besorolást (NC-17: senkinek nem ajánlott 17 év alatt), ami az Egyesült Államokban egyenlő a box office-halállal (évente mindössze egy-két ilyen értékelésű filmnek vállalják be a mozis forgalmazását, az utóbbi évekből: Gyilkos Joe, Shame – A szégyentelen).

Adele élete (La vie d'Adele)
Adele élete (La vie d’Adele)

Háromórás hossza és erős korhatára miatt értelemszerűen kevés esélye van az Adél életének. A furcsaságot az okozhatja, hogy aki látta, annak igazából nem a tizenötperces szexjelenet maradt meg az emlékezetében, hanem a dráma többi részét alkotó 2 óra 45 perc. Az amerikai kritikusok többsége is elismerte ezt, és könnyen elképzelhető, hogy fontos kategóriákban szerez jelölést Abdellatif Kechiche filmje. Talán mentális váltást is hozhat a társadalom számára, különösen úgy, hogy a homoszexualitás igen népszerű téma a politikusok körében manapság az USA-ban.

Ahogy a cikk bevezetőjében említettem, ezzel lezárult az október, ami meglepő módon a hagyományosan tragikusnak keresztelt szeptembernél is több áldozatot hozott az Egyesült Államok filmszínházaiban. Megbukott a Vakszerencse, a Machete gyilkol, a Szupercella, a The Fifth Estate és A jogász is. Az, hogy mégse ez lett a legrosszabb hónap az évben, csak négy filmnek köszönhető (Gravitáció, Derült égből fasírt 2., Phillips kapitány és Bad Grandpa).

Talán a november jobb lesz, az első hétvégén rögvest három szélesebb körű, egy közepes és három szűkebb premier érkezik. A Pulykaland célja nyilvánvalóan Hálaadásnapig fennmaradni. A Végjáték egy Éhezők viadala típusú sikerre áhítozik, a Last Vegas pedig valószínűleg bárminek örül, ami 15 millió felett van. Bemutatják a hazánkban már vetített Időről időre c. vígjátékot is, illetve néhány moziban játsszák majd a Mielőtt meghaltamot, a Mr. Nobodyt és a kritikusok szerint értékelhetetlen Dianát. Lesz miről beszélni a jövő héten is.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya