2006-ban a Channel 4 olyan dokumentumfilmet készített a James Bond dalokról, melyben nézői szavazatok és toplistás helyek alapján határozták meg a 007-es dalok szubjektív ranglistáját. A műsor készítői az én gyűjteményem felhasználásával készítették el a programot, most a James Bond 60 filmzenei koncert kapcsán a magyar rajongókkal is szeretném megismertetni a szavazás végeredményét. A lista alsó fele után lássuk a Top 10-et!
10. A View to a Kill (1985)
Minden idők legsikeresebb Bond-dala: Billboard 1. és 2. hely az USÁ-ban és Nagy-Britanniában, az első népszerű filmzenei videoklip és persze a Bond-mániás Simon LeBon (ideiglenesen LeBond) közrejátszása miatt az A View to a Kill sokkal sikeresebb lett, mint az azt tartalmazó film. Akkor miért fért bele épp csak a Top 10-be? Talán mert a dal sűrített mennyiségű „nyolcvanas éveket” tartalmaz, így csak egy adott korosztály tudja értékelni.
9. Die Another Day (2002)
A Channel 4 szavazásán a legmegosztóbb dal, amit a fiatalok imádtak, az idősek viszont gyűlöltek – ez a megosztó szerep éppen a középmezőnyre volt elég. Madonna tényleg szokatlan meglepetéssel köszöntötte az akkor 40 éves sorozatot, ahogy a széria 20. filmjében elektronikus csuklások és nyávogó vonósokkal kísérte saját freudi pszichoanalízist is bevető szövegéről. Viszont az kétségtelen, hogy a jobb remixekre nagyon jól lehet táncolni…
https://www.youtube.com/watch?v=QXXEpNa3CqQ
8. James Bond Theme (1962)
Hogyan kerülhet a széria zenei gerincét adó James Bond téma csupán a nyolcadik helyre egy ilyen visszaszámlálásban? Bár a közönségszavazatokon nyilván tarolt, de a korabeli slágerlistás helyezések a számos feldolgozás miatt teljesen szétdarabolódtak, így a hivatalos verzió (John Barry vezényletével) egyáltalán nem szerepelt túl fényesen. Legalább két másik feldolgozás is megelőzte, így a Channel 4 listán ezzel a hellyel kellett beérnie.
7. You Only Live Twice (1967)
Teher alatt nő a pálma – Nancy Sinatra Bond-debütálása igencsak nehezen kezdődött, Frank Sinatra lánya ugyanis annyira ideges volt a felvételek alatt, hogy a dal végső verzióját tucatnyi darabkából kellett összevágni. A toplistás szereplést a James Bond Theme-hez hasonlóan bonyolítja hogy Angliában a filmbeli verzió, Amerikában viszont Sinatra saját, rockosabb mixe került a slágerlistákra, így a siker megfeleződött két különböző felvétel között.
6. From Russia with Love (1963)
Matt Monro régimódi balladája (az avatatlanok könnyen összekeverhetik Frank Sinatrával) nem a hagyományos értelemben vett főcímdal, hiszen a film stáblistája alatt hangzik el, a vetített főcím alatt csak egy instrumentális verziót játszanak. Érdekesség, hogy a From Russia with Love egyike azon kevés 007-daloknak, melyek a film valóságában is megjelennek: Bond első filmbeli jelenetében egy közeli csónak táskarádiójából csendül fel a nóta.
5. For Your Eyes Only (1981)
Sheena Easton dala Roger Moore legkomorabb kalandjához igazi nehéz szülés volt, Bill Conti zeneszerzőnek ugyanis legalább egyszer jelentősen át kellett írnia a főcímdalt. A producerek vagy a rendező helyett ezúttal a főcímek tervezője kérte a váltást, mivel véleménye szerint a dal első sorának egybe kell esni a film címének megjelenésével, ez a szinkron már a Goldfinger óta működött. Az átírt dal végül Oscar-jelölést és egy tisztes helyezést kapott.
http://www.youtube.com/watch?v=fN1WBgS9u_E
4. Nobody Does It Better (1977)
Micsoda? Egy dal ami nem a film címét viseli és mégis ilyen előkelő helyen tanyázik? Carly Simon dala az A kém aki szeretett engem során csendült fel és a producerek csak egy okból engedélyezték a súlyos elhajlást. A dalt az a Marvin Hamlisch szerezte, aki 1973-ban filmtörténelmet írt azzal, hogy mind a három zenei Oscar-díjat elhozta. A zeneszerző később két 007-es Oscar-jelöléssel (legjobb zene és legjobb betétdal) hálálta meg a bizalmat.
http://www.youtube.com/watch?v=PNA7DcVppEs
3. Live and Let Die (1973)
A dal amit senki sem kért, mégis sláger lett. Paul McCartney önjelölt Bond rajongóként küldte el demo felvételét a producereknek, akik a New Orleans-i felvételek során meghallgatták és elfogadták a javaslatot. A dal legnagyobb öröksége mégsem a sorozat addigi legjobb Billboard US helyezése, hanem az ötlet, ami miatt újabb és újabb dalnokok kéretlen demókkal bombázzák a filmkészítőket, hátha pont ők lesznek a következő szerencsések…
2. Diamonds Are Forever (1971)
Amikor a 007-filmek producerei bombabiztos sikerreceptet kerestek, a Gyémántok az örökkévalóságnak sikerét csak úgy látták garantálva, ha a már bizonyított Goldfinger minden elemét szolgaian lemásolják. A tökéletes múltidézés kedvéért még Shirley Basseyt is visszahívták, aki mind a mai napig gyakran haknizik ezzel a dallal. Ezek után nyilvánvaló, hogy a közönségszavazatok alapján második helyet szerző dalt csak egyetlen kihívó előzheti meg.
1. Goldfinger (1964)
A legendát tényleg csúcsra pörgető dal (szintén Shirley Bassey előadásában) a prototipikus Bond dal; erre gondol mindenki, ha ezeket a szavakat hallja. A rezeseket erősen favorizáló hangszerelés, a főgonosz terveiről szolgai lelkesedéssel éneklő vokalista, ízletes képzavarokkal tűzdelt sorok („vigyázz a Midász érintéssel / egy pók érintése”) – a Goldfinger első helye egyszerűen sosem volt kérdéses, csak az, hogy a többi dal milyen sorrendben áll fel mögé.
A toplistát a James Bond 60 filmzenei koncert show ihlette, mely 2013. július 19-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Az estén Nic Raine dirigálja a Budapest Symphony Orchestrát, a dalokat Veres Mónika és Gájer Bálint adják elő. Jegyek itt foglalhatók.