Magazin

Karácsonyi toplista: a legjobb animációk

Meglepően kevés animációs mozis alkotás foglalkozik a karácsonnyal ahhoz képest, hogy az élőszereplős filmeknek micsoda áradata zúdul az ünnepekre minden évben – ámbár videóra és tévére már szélesebb a kínálat. Különös szerencse folytán azonban az egyáltalán létező karácsonyi animációk általában igen jól sikerülnek. Talán azért, mert az ünnepek ideje eleve nagyobb profilú alkotások versenyeztetését teszi lehetővé? Akárhogy is, íme a Filmtekercs toplistája: kevés, de jó filmből a legjobbak.

 

5. Karácsonyi ének (2009). Robert Zemeckis negyedik motion-capture próbálkozása a Polar Express, a Rém rom és a Beowulf után valódi effekt-tűzijáték, szemkápráztató látványvilágú és kissé fura humorú alkotás. A Jim Carrey fő- (és számos mellék-) szereplésével készült film Dickens Karácsonyi ének című klasszikusának újramesélése; az érték és mondanivaló tehát garantált. A kritikusi közvélekedés némileg hiányolta belőle a szívet, technikai nagyszerűségében azonban egyetértettek.

A Christmas Carol

 

4. Polar Express. Zemeckis első motion capture animációja hiába marad technikailag alatta a 2009-esnek, lélekből több van benne. Ami azt illeti – most, karácsony előtt egy iskolai színdarabban láttam a feldolgozását, és még ott is értelme volt. A film hátránya, hogy 2004-ben még nem tudták elérni a kellő színvonalat az emberek megformálása terén: a Polar Express sokak szerint ott ragadt az uncanny valley-ben, néhány kritikusnak egyenesen rémálmokat okozva „élettelen bábfiguráival”.

A gyerekek mindazonáltal imádni szokták. Az ő percepciójuk talán még rugalmas.

The Polar Express

 

3. Family Guy és köre. South Park, The Simpsons, Family Guy, Futurama és American Dad: a szatirikus animációs sorozatok közös vonása, hogy imádják a karácsonyt; számukra szegény ünnep a maga szeretetkultuszával, konzumer kinövéseivel, keresztény gyökereivel és ubikvitásával maga a tökéletes célpont. Egy válogatásban a South Park legemlékezetesebb speciál-epizódja, a Woodland Critter Christmas adhatná meg az alaphangot sátánista őzikéivel, aztán jöhetne a Futurama terror-robot-Mikulása, Stewie és Brian útja a kannibál rénszarvasokkal teli apokaliptikus Északi-sarkra, és az egészet megkoronázhatná Stan Smith és családja heroikus és nem megvetendő tűzerejű miniháborúja a légiszállítmányozású karácsonyimanó-hadtest ellen, szenteste kihalt magányában, egy hegycsúcson.

Kevéssé ébresztenek szeretetre, de zseniálisak mind, és az embernek egyszer amúgy is elege lesz a bejglihangulatból.

Robot Santa

 

2. Karácsonyi lidércnyomás. Tim Burton remekműve nem csak a karácsonyi témájú filmek egyik csúcspontja, de sokan az életműve legjobb darabjának is tartják. Már a műfaji besorolás is Burtonhöz méltó: egy zenés, animációs fantasy horrorról van szó ismét stop-motion technikával (úgy látszik, a karácsony szelleme ezt szereti). A közmegegyezés szerint a Karácsonyi lidércnyomás egyszerre vizuális remekmű, forradalom a maga technikája terén és a filmes képzelőerő diadala, valamint hihetetlenül eredeti, zseniálisan megírt és minden korosztályt elbűvölő történet.

A Karácsonyi lidércnyomás a legjobb karácsonyi animáció a Föld ezen féltekéjén, és általában véve a karácsonyi filmek közül is, valószínűleg, a legjobb. De féltekéből van ám egy másik is.

The Nightmare Before Christmas

 

1. Tokiói keresztapák. A nagy (és tragikusan korán elhunyt) Satoshi Kon harmadik filmje csodálatos tisztelgés a karácsony eredeti értékei előtt; egy japán rendező jobb megértése az occidens kultúra néhány alapkövéről, mint sok nyugatié. Fantasyvilág helyett az utcákon játszódik, technikai forradalom helyett „csak” furán gyönyörű, mégis együtt van benne a szertelen humortól és a – tipikusan japán – komolytalanságtól az őszinte jóságig minden, ami egy karácsonyi filmet igazzá is tesz, ám egyúttal ki is emel a giccs veszélyéből.

A Tokiói keresztapák egyedülálló élmény, és szerencsénkre magyarul is megjelent DVD-n.

Tokyo Godfathers

Tiszteletbeli említés: Toy Story. A Toy Story bár nem karácsonyi történet, mégis akkor zárul, és ezzel ki is érdemel egy említést bármilyen karácsonyi toplistán. Az egy dolog, hogy megreformált egy egész műfaji ágat: még fontosabb, hogy olyan remek rajzfilm, amilyen azóta, a műfaj XXI. század eleji kivirágzásában sem sok született.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya