Magazin

Karlovy Vary 2018: 5 dolog, amiért megyünk a fesztiválra

Vörös szőnyeg Karlovy Vary-ban (Forrás: kviff.com)
Vörös szőnyeg Karlovy Vary-ban (Forrás: kviff.com)

Június 29-én indul a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál. A cseh fürdőváros idén is felsorakoztat A-kategóriás világsztárokat úgy, mint litván kisdokumentumfilmet. Várjuk már a magyar versenyfilmet, a Virágvölgyet, de van itt még érdekesség.

1. Világsztárok szerte a világból

Noha kicsit sárga, kicsit savanyú posztkommunista helynek számít még a bohém Csehország is, Karlovy Varynak azonban sikerült megvetnie a lábát az európai fesztiváltérképen, méghozzá a súlyos ’60-as években. És ez a lendület azóta is tart. Noha Berlin, Cannes és Velence mesterhármasa kikezdhetetlen, Karlovy Vary továbbra is ott lohol a legnagyobbak nyomában. Ez meglátszik a szokásos évi line-upon is.

Az idei év kétségtelenül legismertebb neve Richard Linklater és Tim Robbins. Előző mint az amerikai független film egyik erős alakja, az Austin Film Society alapítója érkezik, hogy az így készült filmekből legyen válogatás a fürdővárosban. Tim Robbins, akit legalább a Remény rabjaiból mindenki ismer, szintén Csehországba érkezik. Ráadásul a szokásos sztársimogatón, filmvetítésen és beszélgetésen túl zenélni is fog. A színpadon a The Rogues Gallery Band.

Jönnek persze még mások is, ahogy azt korábban megírtuk, a záróünnepség sztárvendége Robert Pattinson, de elhozza a filmjét a csodálatos Anna Paquin, akit férje, Stephen Moyer rendezett a The Parting Glass című amerikai családi drámában. Itt lesz még az Esőember, a Phil Spector és a Paterno rendezője Barry Levinson, elhozza a hányattatott sorsú, végül mégis megszülető filmjét Terry Gilliam, itt lesz új filmjével A kommuna fantasztikus főszereplője, Trine Dryholm, és még sokáig folytathatnánk a sort.

Reméljük néhányan azért visszaköszönnek Instagram képeink között. (Sergő Z. András)

DQ and I are on the Film Festival trail. Brussels 1st. See you there on the 20th. I'll be wearing clothes.

Közzétette: Terry Gilliam – 2018. június 8., péntek

2. Cannes-ból lecsorgó filmek

Noha nem a versenyenszekcióban, hanem sokkal inkább a kiegészítő területeken, de számos film érkezik idén is a korábbi nagy fesztiválokról. Itt lesz a Sundance fődíját megnyerő The Miseducation of Cameron Post, ami egy kis szekta átnevelő táborában játszódik. A különös formanyelvű berlini győztes Ne érints meg! szintén helyet kap. A Croisette-ről érkező filmekből pedig csak válogatni tudunk: Asghar Farhadi cannes-i nyitófilmje, a Nyílt titok Javier Bardemmel és Penelope Cruzzal vagy Kirill Szerebrennyikov Summer című filmje a ’80-as évek Leningrádjából egyaránt érdekes lehet.

De akkor még nem beszéltünk Spike Lee Ku Klux Klan filmjéről, a BlacKkKlansmanról, Paul Dano rendezői debütjéről, a Wildlife-ról, Guillaume Nicloux, a Valley of Love rendezőjének új filmjéről, a To the Ends of the World és egy csomó filmről, amiről májusban már írtak kollégáink a tengerpartról. Némelynél azért erős a kísértés az újranézésre, de nekünk első az olvasó. (Sergő Z. András)

BlacKkKlansman

3. Lírai dokuk a Baltikumról

A Balti államok főként retrospektív filmjeikkel vesznek rész az idei fesztiválon, melyeket a Reflections of Time: Baltic Poetic Documentary szekcióba gyűjtöttek egybe. Azért különösen fontosak ezek a kisfilmek, mert egy letűnt világról tudósítanak, s ma már szinte sehol nem láthatók így egybegyűjtve. Emellett még mindhárom ország hozott 2017-ben, vagy idén készült filmet, s ezek között vannak közös, koprodukcióban készült alkotásaik is.

A hatvanas évektől összegyűjtött retrospektív filmjeik közül Litvánia és Lettország nyolc-nyolc rövid filmjével mutatkozik be, míg Észtország hat alkotásával. Leginkább olyan 10-20 perc hosszúságú dokumentum jellegű filmetűdök ezek, mind három ország részéről, melyek még a rendszerváltás előtt születtek, vagy éppen azidőtájt, s a szabadság felszabadító, addig ismeretlen érzéséről tudósítanak. Ilyen az Antigravitation (1995), amely szimbolikusan épp a szabadság csendjén keresztül fejezi ki ezt az érzést. (Argejó Éva)

The Beginning (Uldis Brauns)
The Beginning (Uldis Brauns)

4. Kelet-közép-európai túladagolás

Amíg a kiegészítő szekciók kétségtelenül nagy filmeket hoznak ugyan, de mégis már újra felmelegítve, addig az első számú és az East of the West versenyszekció nem kizárólagosan, de bőven tartalmaz filmeket a visegrádi vagy a balkáni országokból. A versenyszekció kétségtelenül legnagyobb neve a román újhullám doyenjének, Radu Jude-nak (Aferim!) új, hosszú című világháborús drámája, az “I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians”. Érdemes még felfigyelni az Into the Night című, amerikai-osztrák koprodukcióra a főszerepben Caleb Landry Jones-szal, akinek tavaly nagy éve volt a Tűnj el! és a Három óriásplakát Ebbing határában szerepével, és aki egyébként maga is elkíséri filmjét. Érdekes, szkeccsszerű műnek tűnik a lengyel versenyfilm, a Panic Attack is.

A második számú, East of the West versenyszekcióban várjuk az egyetlen magyar filmet. Csuja László Virágvölgy című debütáló roadmovie-járól itt írtunk részletesebben, készülünk kritikával és hamarosan interjúk is olvasható a rendezővel. A szekció nyitófilmje egyébként a fehérorosz Crystal Swan. Főszereplője Evelina, aki a ’90-es évek közepén jogi diplomát szerzett, álma mégis az, hogy az USA-ba menjen, és ott DJ legyen. Ez a szekció egyébként az előbbi két alkotáshoz hasonlóan tele van debütáló filmekkel, így a régió új hangjai itt ismerhetők meg a leginkább. (Sergő Z. András)

“I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians”
“I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians”

5. A monarchia diszkrét bája

Ahogy Gyöngyösi Lilla kollégánk tavaly megírta, Karlovy Varyban masszívan találkozik a századforduló romantikája és a szocialista realizmus. Hogyha mindez nem elég eklektikus, tovább lehet keverni a képet vörös szőnyeggel, hollywoodi sztárokkal és a mindezek mellett valódi fesztiválhangulatot teremtő, sátorban lakó fiatal közönséggel. Más A-kategóriás mustrával ellentétben itt nem szégyen, sőt majdhogynem kötelező a földre ülni, ha egy filmre várunk éppen bebocsáttatást, vagy ha egy világhírű színész vagy rendező közelít, hogy beszámoljon legújabb terveiről.  (Sergő Z. András)

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya