Magazin

Karlovy Vary 2018: Vasárnapi csúcsforgalom

A tér, az idő és a tömeg összefüggéseinek megfelelően vasárnap talán látogatócsúcsot döntött a fesztivál, mondható ez a 3. napon. Noha a filmipar képviselői várhatóan még csak most érkeznek, a helyieknek és a rengeteg érdeklődőnek köszönhetően gyakran lépni sem lehetett a Termál Hotel folyosóin, de nagyon a mellette csordogáló folyó partján sem.

Ez történt vasárnap

A mai nap legfontosabb eseménye talán a The Parting Glass (nyers magyar fordításban Az elválasztó üveg) amerikai függetlenfilm premierje volt, amit egy héttel a világpremiernek számító edinburgh-i filmfesztivál után itt játszottak másodszorra. Az elsősorban a True Blood vámpírsorozatból ismert Stephen Moyer, és felesége, Anna Paquin, akivel a sorozatban jött össze, a két legnagyobb név a színpadon. Ők sorakoztak fel a fő helyszínnek számító Grand Hall színpadán, hozzájuk csatlakozott még néhány stábtag. Kár, hogy Paquint magában a filmben sem lehet sokkal többet látni, mint a színpadi mosolygás közben, persze a marketing leginkább rá épült. Hamarosan kritikát írunk a filmről. Előzetesen csak annyit, hogy egy ilyen erős történetben, ilyen komor színekkel megfestve jóval több lett volna benne, mint amennyit a színészek kihoztak belőle.

A lehető legtöbbet hozták ki azonban az HBO Europe sorozatkészítői. Egy panelbeszélgetésre hívtak össze a régió sikeres sorozatainak forgatókönyvíróit. A magyarhoz képest egy évvel később, idén mutatják be a cseh Terápia 3., valószínüleg szintén befejező évadát, amiből ma reggel ízelítőt is adtak. Az alkotókon kívül itt volt még Bogdan Mirică, az Az árnyak című, kiváló román maffiasorozat alkotója, aki később Kutyák című önéletrajzi ihletésű, debütáló filmjével Cannes-ban tavalyelőtt FIPRESCI-díjat nyert. De beszámoltak az igazi délszláv HBO koprodukciónak számító Successről, ami jelenleg is forog. Szkopjei születésű fiatal forgatókönyvíró dolgozik a horvát leányvállalat produkcióján.

A rendező pedig nem más, mint a bosnyák Oscar-díjas Danis Tanovic.

A Success egy remek forgatókönyvvel bíró drámasorozat, ami a mai városi körét felszínét kapargatja, megragadó történetével pedig rétegeiben bontja le ezt a felszínt” – nyilatkozta sejtelmesen még februárban Antony Root, az HBO Europe alelnöke a screendaily-nek.

Az HBO picit rápakolt amúgy a rendezvényre, A szolgálólány meséje szereplői osztogatták szórólapjaikat szerte a fesztiválközpont környékén.

Végül az Európa Parlament Lux-díjáról. Mint minden évben, idén is itt jelentették be az idei Lux-díj 10 jelöltjét. Ez történt vasárnap este, Köztük van a Cannes-ban bemutatott Lány és a Lazzaro Felice, az ukrán háborús körülmények között játszódó Donbass vagy a néhány évvel ezelőtt, a norvég Utoya szigetén történt tömegmészárlást feldolgozó Utoya, július 22.

Közben már készülünk a holnapra, megyünk a Virágvölgy világpremierjére, remélhetőleg elkapjuk Richard Linklater beszélgetését, és lesz még sok minden más is. (Sergő Z. András)

Ezt láttuk vasárnap

Sébastien Pilote The Fireflies Are Gone (nyers magyar fordításban: A szentjánosbogarak elmentek) című filmjének kezdetét már kora reggel – még a földet is elfoglaló – tömeg várta. Nem ok nélkül volt ez a nagy érdeklődés, mert valóban egy lélektanilag is izgalmas filmet kaptak cserébe a kitartásét. A film története szerint Léonide egy kanadai kisvárosban él anyjával és mostohaapjával. Mindent un maga körül, sok mindenbe belekap, de mindent abbahagy. Az anyja idegesíti, a mostohaapját pedig utálja. Távol élő apja hiányzik neki, de őt csak néha látja. Elege van a középiskolából is, helyette kalandra vágyik, egzotikus utazásokra, ismeretségekre távoli földrészeken. Megismerkedik egy magányos fiúval, aki tehetséges zenész, de ő sem tudja felrázni a fásultságából. Sébastien Pilote filmje realista környezetbe ágyazott ugyan, de a különleges képbeállítások egyfajta álomszerűséget is kölcsönöznek a filmnek. Karelle Tremblay lenyűgöző alakítást nyújt a szeszélyes, sokszor undok, mégis szerethető Leonide szerepében. (Argejó Éva)

Via Carpatiában Julia és Piotr jó körülmények között élő lengyel középosztálybeli házaspár, akiknek azonban a migránshelyzet gyökeresen felforgatja az életét. Piotr apja szír, és édesanyja megbízza a fiát, keresse meg apját egy macedón-görög határon lévő menekülttáborban. Julia és Piotr kénytelenek elhagyni a komfortzónájukat, és elindulni Európának arra a felére, amelyről eddig csak a televízió híreiből hallottak. A film a pár road movie-ja a menekülteket befogadó táborok felé. A körülmények szörnyűek, a helyzet reménytelen.

A Via Carpatia lehetne érdekes is, hiszen a téma izgalmas és aktuális, Kasper Bajon filmje azonban sajnos érdektelenre, mi több, unalmasra sikeredett.

Hosszas, szinte cél nélküli autózós jeleneteket látunk kiforratlan karakterekkel. (Argejó Éva)

Az idei Sundance Filmfesztivál drámai kategória győztes filmje, a The Miseducation of Cameron Post (nyers magyar fordításban: Cameron Post átnevelése) annyira amerikai és független, hogy a szokásos filmnyelvi elemeken túl mintha már nem is törekedne egyedi tartalom megfogalmazására. A leszbikus kalandon kapott fiatal lány, Cameron (Chloë Grace Moretz) átnevelőtáborba küldése a szokásos szabad/kötött világ közötti klisék felsorolásával kezdődik. Ahol a forgatókönyvírók jobban megnyomják a ceruzát, ott harsányabb a közösség nevetése. Pedig a téma közben véresen komoly: hogyan hat egy ilyen érzelmi abúzus egy, a tiniévei végén járó lányra. Miért nem vesszük komolyan, hogy az őt ért megaláztatásoknak sokkal komolyabb negatív hatása lehet néhány pofonnál. Ez a felnövéstörténet így csak a felszínt tudja kapargatni, bár nem is tudom, min lepődöm meg: Chloe Grace Moretz egy drámai indie filmben? (Sergő Z. András)

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com