Magazin

Karlovy Vary 2019: Ezeket a filmeket várjuk az idei felhozatalból

Idén 54. alkalommal kerül megrendezésre Európa egyik legprominensebb filmfesztiválja a festői szépségű fürdővárosban, Karlovy Varyban. Magyar alkotásnak ezúttal nem drukkolhatunk a versenyszekcióban, de azért így is bőven akad olyan film, melyre érdemes lesz odafigyelni.

A június 28-án induló filmfesztivál alkotásai között mazsolázgatva hamar világossá válik, hogy idén sem a fő kategória jelöltjei hozzák lázba a közönséget. Persze lesznek érdekes filmek, de a legizgalmasabbnak tűnő munkák az egyéb szekciók kandidáltjai közül kerülnek majd ki. A versenyszekcióban ugyan nem, de az európai mozi új generációja nevű programba bekerült egy magyar alkotás is – a korábban diák Oscarral jutalmazott Kovács István Ostrom című diplomafilmje. A következőkben a három legfontosabb kategória általunk legígéretesebbnek vélt munkáit vesszük szemügyre.

A fő kategória jelöltjei/indulói:

Idén 12 film verseng a legjobb filmnek járó Kristály Glóbuszért. Ezek közül tíz alkotásnak a cseh fürdővárosban lesz a világ, kettőnek pedig a nemzetközi premierje.

 

Yixiang Zhai: Mosaic Portrait

A Kínában fennálló szigorú állami cenzúrára válaszul a ’90-es években kialakult a függetlenfilmesek földalatti mozgalma, amit hatodik generációként ismerünk. Ezen alkotók műveit sok esetben csak külföldi filmfesztiválokon mutatják be, a kínai közönségnek azonban nem, mivel szociálisan érzékeny témákra reflektálnak (szegénység, homoszexualitás, droghasználat stb.), ez pedig rendszerint szúrja az állam szemét. Yixiang Zhai Mosaic Portrait című munkájában a hatodik generációra jellemző merész témaválasztást és társadalomkritikai felhangot részesítette előnyben. A film egy 14 éves lány teherbe esésének körülményeit, illetve a város és vidék közt egyre feszülő ellentéteket vizsgálja.

Martha Stephens: To the Stars

Martha Stephens To the Stars című kisköltségvetésű, fekete-fehér így-jöttem-filmje az 1960-as évek Oklahomájába kalauzol minket és két, a környezetétől elidegenedett fiatal lány frissen formálódó barátságát állítja középpontba. A dezintegrált karakterek egymásra találása a rendezőnő visszatérő témái közé tartozik (Izlandi kaland, Pilgrim Song), s ha ehhez hozzávesszük, hogy a film a tengerentúlon meglehetősen pozitív fogadtatásban részesült, minden esély megvan rá, hogy a megtekintést követően egy szívmelengető drámával legyünk gazdagabbak.

 

Dwein Baltazar: Ode to Nothing

Dwein Baltazar a fesztivál visszatérő vendégének számít. 2012-ben itt mutatkozott be Mamay Umeng című elsőfilmjével is, ezáltal ő vált az első filippínó rendezőnővé, aki egy A-kategóriás európai filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában vett részt. Legújabb alkotása a középkorú Sonyáról szól, aki temetkezési vállalkozóként csendes és magányos életet él. Egy átlagos munkanapján holttesteket balzsamoz, miközben környezetével („az élőkkel”) szinte semmi kapcsolatot nem ápol. Az elmúlás és a magány témái Baltazar korábbi munkáiban is meghatározóak voltak, azonban az egzisztenciális kérdések feszegetését talán még sosem tálalta ilyen sötét és abszurd módon.

 

East of the West szekció:

A másik fontos szekció a fesztiválon, ahol a volt keleti blokkba tartozó országok kvázi kezdő filmeseinek munkáit díjazzák. Itt szintén 12 film indul a díjért.

 

Boris Akopov: The Bull

Oroszország, 1990. A Szovjetunió felbomlását követő zűrzavaros időszakban járunk. Anton Bykov, vagy más néven a Bika egy bűnbanda vezéreként keresi a kenyerét. Egy balhét követően letartóztatják, de egy moszkvai maffiavezér közbenjárásának köszönhetően elengedik. Azonban a szívességért cserébe Anton kénytelen elvállalni egy rizikós akciót. Noha a fenti történet nem túlzottan eredeti, a friss diplomás Boris Akopov első nagyjátékfilmje Szocsiban már elnyerte a legjobb filmnek járó díjat. A feszes történetvezetés, a pörgős soundtrack és a megkapó látványvilág pedig valóban üde színfolttá varázsolhatják a The Bullt.

 

Antonio Lukich: My Thoughts Are Silent

A fesztivál egyik legérdekesebb, egyszersmind legfurább indulójának ígérkezik az ukrán származású Antonio Lukich második nagyjátékfilmje, a My Thoughts Are Silent. Főhősünk a 25 éves Vadym, aki egy új élet reményével kecsegtető munkamegbízást követően Európában őshonos állatok hangját kezdi el rögzíteni. Az előzetes információk szerint a kreatív képi világ és a zenék teszik igazán különlegessé Lukich tragikomikus road movie-ját.

 

Abdulmohsen Aldhabaan: Last Visit

Nasser és fia, Waleed közös útra indulnak, miután hírt kapnak arról, hogy Nasser édesapja haldoklik. A szaúd-arábiai Abdulmohsen Aldhabaan filmje a szokásos receptet használja: összezár két különböző értékrendű karaktert (az apa konzervatív és hagyománykövető gondolkodású, míg a fiú nyitottabb szemléletű), hogy azok egy utazás során vitassák meg a mélyben meghúzódó ellentéteket. A két férfi közt zajló beszélgetés a generációs különbségek és az apa-fiú kapcsolat mellett az iszlám vallás különböző aspektusait (így annak apaságra való hatását) is érinti.

 

Dokumentumfilmes szekció:

Ebben az évben 11 alkotás került be a fesztivál legjobb dokumentumfilmjei közé. A kategórián belül két díjat is kiosztanak: egyiket a legjobb 30 perc alatti, másikat a legjobb 30 perc fölött alkotásnak ítélik oda.

 

Douglas Miller: Apollo 11

A dokumentumfilmes szekció legnagyobb durranása minden bizonnyal az Apollo 11 című Todd Douglas Miller-film lesz, mely az idén ötvenéves Nasa-misszió előtti epikus főhajtásnak ígérkezik. A tengerentúlon már márciusban bemutatásra került dokumentumfilm – azon túl, hogy egy különösen népszerű témát boncolgat – azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy olyan korabeli archív felvételeket is tartalmaz, melyeket korábban sehol sem láthatott a közönség. A véletlen folytán fellelt filmszalagok egy része ráadásul 65 mm-es formátumra forgott, ami egészen magával ragadó, grandiózus látványvilágot ígér. Az előzetes alapján valóban úgy érezhetjük: a vásznon megelevenedik az emberiség történetének egyik legjelentősebb éve.

 

Marc Schmidt: In the Arms of Morpheus

Az álomvilág és valóság közti viszony rengeteg művész – köztük számos filmrendező – fantáziáját megmozgatta már, azonban a téma dokumentumfilmes feldolgozása meglehetősen szokatlannak, egyszersmind izgalmasnak tűnik. Márpedig Marc Schmidt filmje, az In the Arms of Morpheus éppen ezt a titokzatos kérdéskört kívánja közelebbről is megvizsgálni, méghozzá több, inszomniában szenvedő ember mindennapjait bemutatva. Schmidt munkája az álmatlanság jelenségét, érzékelésre tett hatásait és a vizsgált rendellenességgel járó sajátos életvitelt kívánja részletesebben is a nézők elé tárni.

 

Mijie Li: Confucian Dream

Rettentően releváns és aktuális témát boncolgat a kíni származású Mijie Li Confucian Dream című debütáló munkájában. A rohamosan fejlődő Kínában az oktatási rendszert teljes mértékben gúzsba köti a versenyképességre és a produktivitásra való törekvés. Li filmje egy olyan anyuka útját követi, aki a rideg, kiüresedett oktatás helyett egy alternatív tanulási folyamat mentén szeretné felnevelni a gyermekét. A Confucian Dream a társadalmi rendszer ránk erőltetett dogmáit és az egyén identitásproblémáinak okait veszi górcső alá. Egy olyan dilemmát tár elénk, mely nemcsak a Távol-Keleten, de Európában is egyre markánsabban tapasztalható.

 

Énekes Gábor

Énekes Gábor

2017-ben csatlakoztam a Filmtekercs csapatához. Ugyanebben az évben szereztem meg a diplomám az ELTE-n, ahol a filmes szakirány mellett kommunikáció és médiatudományt tanultam. Bármely korszak, műfaj és alkotó filmjeit szívesen fogyasztom, főként, ha azok megosztó társadalmi kérdéseket, párkapcsolati dilemmákat, vallási témákat és az emberiség jövőjét vizsgálják.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya