Magazin Papírfény

A Tarr-éleművön keresztül a filmművészetet – Kovács András Bálint: A kör bezárul (Tarr Béla filmjei)

kovacs andras balint a kor bezarul tarr bela filmjeiAz életben vannak méltó találkozások és együttműködések: ilyen volt Krasznahorkai László író és Tarr Béla filmrendező találkozása. Eredményeit láthatjuk az elkészült, nemzetközi hírnévnek örvendő, sajátos stílust képviselő Tarr-filmekben. Ilyen a filmesztéta és a rendező találkozása, aminek köszönhetően elmondható: valóban méltó elemzés készült egy ezt valóban kiérdemelt életműről.

Egy személyes állásfoglalással kezdeném a könyv bemutatását, mégpedig Tarr Béla munkásságát illetően. Jómagam a Kárhozat című filmjével találkoztam először, meglepett ez a fajta radikális forma– és időkezelés. Majd egy mozivetítés alkalmával megnéztem a Sátántangót, amit pár évente megnézek újra. Később szisztematikusan megismertem a teljes életművet, a Werckmesiter harmóniák pedig egyértelműen benne van a képzeletbeli toplistám legleg filmjei között; azon túl, hogy hosszú, szenvedélyes gondolkodásra késztet (a regénnyel együtt), lenyűgöznek a képsorok.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Kovács András Bálint könyve, amelyben Tarr Béla filmjeit elemzi, személyes és tudományos is. Személyes, hiszen olyan információkat is közöl, amiket csak ő tudhat, ő, aki közeli ismeretségben, barátságban áll az alkotóval. Szóbeli közlésekre hivatkozik, beszél a forgatások dinamikájáról, néhol pedig a lélektanáról is. De ez a kisebbik szelet, ez az extra adalék. Mégis ez adja meg az írás hangulatát, egyediségét.

Másrészről tudományos, nem is kis mértékben. Sőt, tulajdonképpen azt is kijelenthetjük, hogy tankönyv értékű. Az egyszeri elemzésen túlmutat, és egy általános metodológia világába vezet be. Hiszen annyira következetesen, logikusan épülnek egymásra a fejezetek, vagyis az elemzési szempontok, hogy ha valaki elolvassa és tényleg megérti az elemzés menetét, utána bármilyen más filmre alkalmazhatja ezt a fajta elemzési módszert. Megérteni a  Tarr-életművön keresztül a filmművészetet, Kovács András Bálint könyve alapján pedig a filmelemzést (a filmelemzés egy lehetséges útját) – ez nem kis lehetőség. A Tarr-filmek kapcsán sokat emlegetett körkörösség az elemzésben is megjelenik: ahogy halad előre az életműben, sőt, ahogy a filmek változnak, kibővülnek, újra és újra előkerülnek ugyanazok az elemzési szempontok. Ettől lett mindenre kiterjedő, mégis átfogó az írás. Illetve vannak benne kvantitatív vizsgálódások, melynek kevésbé van hagyománya nálunk.

Kovács András Bálint bár tanít az ELTÉ-n, szakmai munkássága zömében külföldön zajlik, ez a könyv is angolul jelent meg először, csak utána magyarul a XXI. Század Kiadó jóvoltából (2013).

 

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője. kellermirella@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés