Magazin

Le a kritikusokkal! – Óriási siker az új buddy-movie ellentétben az Oscar-jelöltekkel (Box Office január 17-19.)

Rida Along Kevin Hart Ice Cube

Ride Along (Kevin Hart)Az afro-amerikaiakat ténylegesen felszabadító Martin Luther King nevével fémjelzett hétvégén anyagi szempontból egy fekete buddy-movie vitte el a pálmát a többi, haloványabban teljesítő premier elől. A csütörtöki Oscar-jelölések kihirdetése viszont csak az Amerikai botránynak adott igazi lökést.

2014 csodálatosan kezdődik Hollywoodban, a három legjobb januári nyitány harmadik helyét A túlélő (Lone Survivor, magyar bemutató: február 6.) múlt heti diadala foglalja el, az első hely pedig január 19. óta a Ride Alongé, ami még az amúgy is kiváló várakozásokat is felülmúlta.

„Megkérni a rendőr húgának a kezét? Tipikus újonc hiba” – áll a frappáns összefoglaló a Ride Along plakátjain. Ebből a mondatból pontosan kiderül, mire számíthatunk a mozitól: akcióra, humorra és szerelemre, mindez egyszerre szólítja meg a nőket és a férfiakat kvázi korosztálytól függetlenül. Kevin Hart nevét pedig érdemes minél jobban a fejünkbe vésnünk, hiszen az augusztusi Let Me Explain turnéfilm után egy újabb, és még nagyobb sikerrel jelentkezett az Egyesült Államokban.

A kritikusok is kiemelik a stand-up komikus tehetségét a Ride Along kapcsán, noha ezen felül kevés értéket találtak az akcióvígjátékban, nem is javasolják megtekintésre azt. A nézők ezzel szemben imádták, a moziból kifelé jövet szinte csak pozitív visszajelzést adtak, ami hosszú távú érdeklődést helyez kilátásba.

Rida Along Kevin Hart Ice Cube
Rida Along

Pedig már akkor is óriási siker lenne a Ride Along, ha egyetlen újabb centet se gyűjtene be. 41,2 millióval nyitott, tehát minden fillér megtérült a 25 milliós költségvetésből, végeredménynek pedig legalább 120 milliót várok. Kérdés, hogy mennyire „afro-amerikai” a film: ha a közönsége inkább a feketékre terjed ki, akkor kisebb végösszeg várható, hiszen a fizetőképes kereslet is kisebb. Ez a jövő héten azonnal kiderül, hiszen az afro-amerikai nézők döntő része az első hétvégén tekinti meg a filmet, az esés mértéke alapján pontos következtetést vonhatunk le.

A vártnál jobban teljesített A mogyoró-meló is (The Nut Job, magyar bemutató: január 23.), noha az animáció esetében semmiképp nem beszélhetünk kasszasikerről. Ez az Open Road Films első forgalmazói próbálkozása az animációs piacon, ahol az utóbbi évek tapasztalatai alapján kevés esélyük van a kicsiknek, szinte mindent az óriások zsebelnek be (például a Disney, amelynek immár Oscar-jelölt Jégvarázsa megint pozitív meglepetést okozott, és a konkurencia megjelenése ellenére is remekül tartotta bevételeit).

A mogyoró-meló nehezen megkülönböztethető az ipari méretekben gyártott animációktól – megint egy kedves állatokat új szerepbe helyező, vicces kalandfilm. Kísértetiesen hasonló volt az Észak-Amerikában november elején debütált Pulykaland, közös vonás az is, hogy a kritikusok elégedetlenebbek a nézőknél, a probléma az, hogy a közönség szíve sem repes túlzottan az animációért.

A mogyoró-meló (The Nut Job)
A mogyoró-meló (The Nut Job)

Szerencsére a gyártási költségek olyan alacsonyak, hogy nem kérdés A mogyoró-meló okozta kiadások megtérülése. A 42 milliós büdzsé kvázi fele már az első hétvégén összegyűlt (egészen pontosan 20,6 millió), és kis szerencsével egészen 70 millióig eljuthatnak a rágcsálók, és akkor még nem számoltunk az animációk számára gazdaságilag igen hasznos nemzetközi bevételekkel. Az viszont biztos, hogy minőségileg ennél a szintnél több kell a kiszámíthatóbb anyagi teljesítmény eléréséhez.

A négy új premier közül Jack Ryan kalandjai kerültek a legtöbbe, mégis csak a negyedik helyen nyitott az Árnyékügynök (Jack Ryan: Shadow Recruit, magyar bemutató: január 16.). Más kategóriában is ez bemutató áll a csúcson, az ítészek ugyanis leginkább a kémfilmet ajánlották az új mozik közül. Az ötödik Jack Ryan-kaland nyitóbevétele így többszörösen csalódás, a 17,2 millió kevesebb, mint a gyártási költség harmada.

A széria korábbi filmjei egyébként nagyjából ezen a szinten teljesítettek a kilencvenes évek elején, csakhogy abban az időben ez a nagyságrend egyrészt sikert jelentett, másrészt a start sokkal kisebb hányadát képezte az összbevételnek.

Jack Ryan - Árnyékügynök (Jack Ryan Shadow Recruit)
Jack Ryan – Árnyékügynök (Jack Ryan: Shadow Recruit)

Hiába a Star Trek, Chris Pine egyszerűen nem akkora kaliberű akciószínész, mint Harrison Ford (vagy Ben Affleck) volt. Valószínűleg ezzel a gyártó Paramount is tisztában volt, hiszen kevesebbet is áldoztak a produkcióra (a sajtóhírek szerint 60 milliót). A marketing kampány igen agresszív volt, ráadásul mostanában nem is láthattak a nézők kémfilmet (vagy csak tisztán akciófilmet), de úgy látszik, azért sem, mert nincs akkora igény a műfajra. Összességében vélhetően nem lesz bukás az Árnyékügynök, de további folytatások nem várhatók Jack Ryan kalandjaiból.

Mielőtt a korábban bemutatott filmekre áttérnék, vegyük még szemügyre a negyedik premiert. Az ördög ivadéka a hónap második kézi kamerás horrorja, ami azért furcsa, mert a műfaj évének kikiálltott 2013-ban egy ilyen típusú mozi sem volt, mégis sokkal nagyobb eredményeket értek el. Az ötödik Parajelenségeket még elvitte a hátán a sorozat márkája, itt azonban semmi nem volt, ami segített volna.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy bár én személy szerint nem láttam, a tengerentúli nézők és kritikusok szerint borzasztó minőségű horrorról beszélünk, ami semmit nem ad a műfajhoz, pusztán annak kliséit használja fel. Ezek után már az is meglepő, hogy 8,5 milliót összekapart Az ördög ivadéka, és ezzel egy csapásra visszatermelte 7 milliós gyártási költségeit. Sok jóra viszont innentől nem számíthat a horror, és ha a Parajelenségekből indulunk ki, akkor még a 15 millió sem biztos. A szériánál ugyanis három hete nagy magabiztossággal állítottam, hogy megduplázza kezdő bevételeit, ehhez képest most, bemutatásának harmadik hetében már csak 1,4 milliót termelt a horror, és az általam jósolt 36 millióhoz még 4,6 millió hiányzik.

Az ördög ivadéka (Devil's Due)
Az ördög ivadéka (Devil’s Due)

A korábban bemutatott mozik terén óriási felbolydulást hoztak az Oscar-jelölések, a jelölteket ugyanis szinte minden forgalmazó újra a ringbe küldte a vásznak számának megemelésével. A sok premier mellett ezt már nem bírták a mozik, a tumultus áldozatául esett A hobbit – Smaug pusztasága (The Hobbit: The Desolation of Smaug, magyar bemutató: december 12.), az Anchorman 2.: The Legend Continues, a már említett Paranormal Activity: The Marked Ones, a Walter Mitty titkos élete (The Secret Life of Walter Mitty, magyar bemutató: december 26.) és a 47 ronin (magyar bemutató: december 26.).

Az Oscar-szobor fénye megkopott, ezt mi sem jelzi jobban, hogy a jelölésnek szinte elhanyagolható bevételi hatása volt a filmek döntő részére. Az egyik legjobb teljesítményt a héten például az akadémia által csúnyán hanyagolt A túlélő produkálta. Igazán csak az Amerikai botrány (American Hustle, magyar bemutató: január 23.) profitált 2014-es lista nyilvánosságra hozatalából, ami újabb 10,6 milliót csapott hozzá bevételeihez, és ezzel már 116,4 milliónál tart. Mozis pályafutása szinte biztosan elhúzódik a március 2-i díjátadóig, addig pedig legalább 150 millióra duzzad a bevétele.

A legjobban az egyes filmek vetítéseinek telítettsége mutatja az érdeklődést, és ez alapján lesújtó állapot uralkodik a jelöltek körében. Az Augusztus Oklahomában (August: Osage County, magyar bemutató: január 16.) nézettségét a még viszonylag közeli premier indukálja, A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street, magyar bemutató: december 26.) pedig 100 milliós büdzséjével érhető módon kissé kilóg a sorból.

Augusztus Oklahomában (August: Osage County)
Augusztus Oklahomában (August: Osage County)

Viszont A nő (Her, magyar bemutató: február 6.), a Nebraska, a Philomena – Határtalan szeretet (magyar bemutató: december 26.) vagy a Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) körül tapasztalható lanyha érdeklődést szinte semmi nem magyarázza. A felsoroltak mind a tavalyi év legjobb filmjének díjára esélyes alkotások, összbevételük mégis alig haladja meg a 65 millió dollárt. Hasonlóan gyenge a végül nem jelölt, de sokáig rendkívül esélyesnek tűnő Inside Llweyn Davis, és a 12 év rabszolgaság is csak minimálisan teljesített náluk jobban.

A Phillips kapitány viszont kiváló teljesítményt nyújtott, bevétele végül meghaladta a 100 milliót (jelenleg 105,7 milliónál tart). A kapitány esetében ezért már nem számít, hogy bár újabb 789 mozi tűzte műsorra a drámát, csak alig mérhető érdeklődés támadt iránta. A felsoroltakkal szemben az akadémia által igencsak hanyagolt Banks úr megmentése viszont döcögős rajtja ellenére remek teljesítményt nyújt, igazán kár, hogy a Disney nem lobbizott méltó módon mellette.

Ilyen tumultus láttán nem csoda, hogy jövő héten csak egy széles körű premier lesz. Az Én, Frankenstein sötét kalandfilmként megjósolhatatlan starttal indul majd – egyelőre sajnos kevés biztató jelet tudunk említeni mellette. 350 mozi tűzi műsorra továbbá a Gimme Shelter című, igen érzelgősnek tűnő drámát. Egy hét múlva látni fogjuk továbbá a Martin Luther King-nap eredményeit is – ahogy látszik, majd’ minden filmnek szüksége van a szünnap okozta extra bevételekre.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com