Magazin

Lefekvés előtt – Esti mesék

Sajnos a 2! Frankofón Filmnapok közönségének le kellett mondania az Esti mesék előzetesen beharangozott 3D-s vetítéséről. A csalódottság érzését hamar felváltotta azonban a csodálkozás, mert Michel Ocelot animációs alkotása 2D-ben is megkapóan szép – sajnos viszont egy felnőtt nézőnek 84 percen keresztül ezen túlmenően nem igazán izgalmas.

De kár is felnőttekhez szóló tartalmakat várni egy olyan filmtől, mely 3 éves kortól megtekinthető, tehát elsősorban a legkisebbeknek készült. A történet szerint egy kisfiú és egy kislány mindennap bejárnak egy öreg mozigépészhez, és közösen találják ki azokat a meséket, amelyeket aztán elő is adnak a nézőknek. A film ennél fogva rövid történetek laza füzére – csakúgy mint a 2000-ben, hasonló kerettörténettel készített Hercegek is hercegnők. Ocelot meséi a legkülönfélébb hagyományokból táplálkoznak, miközben humoruknak és váratlan fordulataiknak köszönhetően nagyon is modernek. A rendező-forgatókönyvíró kedveli az egzotikus környezetet, van hogy nézőit Afrikába vagy az aztékok arany városába repíti, előfordul, hogy titokzatos erdőkben bolyong velük, sőt, még olyan is akad, hogy egyenesen a túlvilágra kalauzolja őket. Ocelot vonzalma a távoli vidékekhez Guineában töltött gyerekéveiben gyökerezik, és újra és újra visszaköszön az életműben: idehaza is bemutatott filmje, az 1998-ban készült Kirikou és a boszorkány, és 2005-ös folytatása, a Kirikou és a vadállatok szintén Afrikába helyezik a cselekményt.

A film látványvilága sem kevésbé különleges, mint a közeg, amiben játszódik. Ocelot itt is egyszerre követ hagyományokat és csinál látványforradalmat: a legtradícionálisabb árnysziluetteket helyezi csodálatos színekben burjánzó, gyakran repetitív hátterek elé, melyek hol a legfinomabb részletekig kidolgozottak, hol pedig sematikusan elnagyoltak. Miközben a történetek a lehető legegyszerűbbek, a látvány hosszú ideig leköti a figyelmet. Talán a 3D-s verziós mind a 84 percre elég bámulnivalót adott volna, a 2D-s film harmadik harmadában azonban már erősen lankadt a figyelem – nemcsak a felnőtteké, a fesztivál legifjabb közönségéé is. Összefüggő, valamivel összetettebb történet híján a film nem tudja beszippantani nézőit, mikor már éppen elkapna minket a lendület, megakad a mesefolyam, és a film újabb sztorijának kell ismét csak elnyernie szívünket. Az Esti mesék pontosan arra lenne ideális, amit címe is sugall: tíz-tizenötperces epizódokban Ocelot varázslatos világa kicsiket és nagyokat is tökéletesen el tudna bűvölni lefekvés előtt.

Esti mesék (Les contes de la nuit)
színes, francia animációs film, 84 perc, 2011

rendező: Michel Ocelot
forgatókönyvíró: Michel Ocelot
vágó: Patrick Ducruet
zenész: Christian Maire

szereplők:
Julien Beramis
Marine Griset
Michel Elias
Olivier Claverie
Isabelle

IMDb

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya