Magazin

LMBTQ filmfesztivál 2013: A hallgatás halál – Egy pestis túlélői

egypestistuleloi2Az első klinikai megfigyelések tüdőgyulladásszerű tünetekről, később a bőrön és nyálkahártyán megjelenő foltokról számoltak be a ’80-as évek elején. A néhány esetből mára már több mint 30 millió lett, a tünetekből pedig tünetegyüttes, ami nevet is kapott: AIDS. Az Egy pestis túlélői a világjárvány kirobbanásának pillanatát, és az ellene harcoló szervezetek ádáz küzdelmét mutatja be.   

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

David France író-rendező egyből olyan dokumentumfilmmel debütált, amely 2012-ben nemcsak a Sundance-ig jutott, de rögtön egy Oscar-jelölést is bezsebelhetett. Bár a nyíltan meleg rendező korához és egyéb munkásságához képest szűkös filmográfiája megkésettnek tűnik, az Egy pestis túlélői önmagában válasz minden kérdésre, és önállóan megtestesít egy egész életművet. A film ugyanis az 1980-as évek közepétől egészen a 2000-es évekig követi az AIDS-ellenes mozgalom történéseit, egyes aktivistáit és az elért sikerek hatásait. Az évtizedeken átnyúló filmezés és archiválás, a mozgalmi közreműködés és a személyes érintettség teszi az Egy pestis túlélőit az alkotók és résztvevők kiforrott hitvallásává.

A film a fentiekből kifolyólag a dokumentumkészítés legnemesebb hagyományait képviseli. A folyamatos jelenlét, a kamera kvázi-szereplővé válása, az egyéni életek és célok befonódása, aztán a fikciós szerkezettől való szétválaszthatatlansága teszi France művét lélegzővé, valódivá, átélhetővé, épp ezért pedig képes egy korszellem, egy hőskorszak benyomását is visszaadni.

A 700 óránál is több archivált anyagból, híradórészletből, TV-műsorból, interjúkból, demonstrációkból, tüntetésekből és gyűlésekből álló felvételek mind hihetetlenül elevenen, az AIDS-ellenes mozgalom epicentrumából mutatják be a betegség ellen, az elérhető, hatásos és megfizethető gyógymódért küzdőket. Meglepő, de a direkt a filmhez készült részek hossza eltörpül a valódi dokumentumokhoz képest, mintha minden csak újrahasznosítás lenne. Pedig dehogy, hiszen ez a hasznosítás, minden ehhez a filmhez készült, minden most áll össze olyanná, amilyen. Az ember csak csodálkozik, hogy egy 2012-es filmnél a képek régiek, videószerűek, hogy újak alig vannak. Biztos, hogy ezt akarták? Igen, ezt.

egypestistuleloi1Az alulról szerveződő, bázisdemokrácia-jellegű és a közvetlen akcióban hívő ACT UP és TAG szervezetek részvevői mind személyesen érintettek az AIDS elleni harcban. Legtöbben az LMBTQ közösség tagjai, de vannak közöttük más aktivisták, írók, színészek és kutatók is, akik felháborodva a betegség terjedését közönnyel néző állami szervezetek, egészségügyi központok és politikusok tétlenségén a saját kezükbe veszik az irányítást, kiharcolva a maguk és barátaik jogát a túlélésre. A részvevők saját sorsuk felett érzett bizonytalansága és kitörő dühe csap át szélsőségektől sem mentes akciókba, amelyek lassan-lassan felkeltik a közvélemény figyelmét és sikerrel járnak.

Az Egy pestis túlélői ezt az önszerveződést, a gyógymódért való tüntetések történetét, a kétségbeesésből a haragon át a megkönnyebbült felszabadulásba vezető utat mutatja meg. De ezek mellett megmutat mást is, mégpedig a kor mássággal szembeni diszkriminációját és előítéletességét is. A film egy kisebbség csoporttá szerveződésének, az identitás kialakulásának krónikája, így egyértelmű a mítosz és a hősök teremtésére tett szándék, ehhez viszont idő kell. A sok korabeli felvétel azért pihent mindeddig, mert a hősök születéséhez idő kell, távolság és perspektíva, amíg fel tudjuk mérni, mekkora hatással voltak a társadalom vagy a kor történetére. És pihentek talán a sokk miatt is, mert mindenki, aki hozzáadott valamit a mozgalomhoz, a sikerek ellenére is úgy érezheti, a nagy küzdelem után nincs mit tennie.

Az Egy pestis túlélői lassan összeálló, idős képei a jövő számára alkotnak újra mindent, ami történt, és a ma távlatából, nyugodtan szemlélik egy hőskor eseményeit.

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!