Magazin

London 2017: 15 film, amit látni kell idén a fesztiválon

Bár az év, és ezzel az idei fesztiválszezon vége felé közeledünk, koránt sem szabad leírni az október 4. és 15. között megrendezett BFI London Film Festival-t. Íme a 15 legfontosabb film, amit mindenképpen érdemes megnézni most októberben Londonban.

Bár a őszre időzített fesztiválfilmek nemzetközi premierjének nagy részét már Torontóban megtartották, sok film európai premierjének ad otthont London. Igaz történeteket kapunk AIDS aktivistákról, letűnt színésznőkről, bostoni maratoni merénylet sérültjéről vagy éppen Vincent van Gogh-ról. De lesz itt humorosan morbid közösségi média kritizálás, újabb Haneke-dráma, Neil Gaiman adaptáció és miniatűr Matt Damon is. Listára fel!

120 BPM (r: Robin Campillo)

A Cannes-ban eszméletlen sikerrel vetített francia alkotás 4 díjat is elhozott a fesztiválról, köztük a Zsűri Nagydíját és a FIPRESCI-díjat is. A valós elemekre és élményekre épülő történet egy AIDS aktivista csoportról, közülük is egy fiatalról, Nathanről szól. A csoport és a főszereplő azon vannak, hogy megváltoztassák a HIV fertőzött emberek megítélését a világban.

Battle of Sexes (r: Jonathan Dayton, Valerie Faris)

1973-ban egy különleges teniszmeccsre figyelt az egész világ. A sportban való nemi megkülönböztetés ellen harcoló és saját magánéletében nehezen lavírozó Billy Jean King és a sármőr Bobby Riggs egymás ellen játszottak. Egy feminista és egy soviniszta harca volt ez. Emma Stone és Steve Carell főszereplésével érkezik ez a bájos és hangulatos, ugyanakkor komoly mondanivalóval bíró alkotás.

Downsizing (r: Alexander Payne)

Hozzánk csak januárban jut majd el a lekicsinyített Matt Damon, Londonban már bárki megnézheti, milyen is lehet az élet miniatűrben. A film egy ötletes szatíra a mai világ technológiájáról, a környezetszennyezésről és arról, hogyan is hatnak a modern problémák az emberekre. Damon oldalán találjuk Christoph Waltz-ot, Hong Chaut és Kristen Wiiget.

Film Starts Don’t Die in Liverpool (r: Paul McGuigan)

A finom drámában Annette Bening alakítja az ikonikus Oscar-díjas színésznőt, Gloria Grahame-t. Grahame 81-ben, hollywoodi tündöklését követően kisebb színházak színpadán töltötte az idejét. Egy alkalommal megismerkedett a nála jóval fiatalabb színésszel, Peter Turnerrel és viszonyt kezdett vele. Bening és a Turnert alakító Jamie Bell játéka szépen illeszkedik a hírnév és a szerelem harcának színterébe.

Happy End (r: Michael Haneke)

2012 óta először ismét mozifilmet rendezett Haneke! Persze ennél több okunk is van az izgalomra: a történet egy calais-i francia család drámájáról szól, háttérben a menekültválsággal. A főszerepben pedig a mindig hibátlan Isabelle Huppert és a Haneke előző díjnyertes filmjében (Szerelem) is csodálatos alakítást nyújtó Jean-Louis Trintignant.

How to Talk to Girls at Parties (r: John Cameron Mitchell)

Egy újabb Neil Gaiman moziadaptációval is találkozunk a fesztiválon. A 2006-os sci-fi novellát Nicole Kidman és Elle Fanning párosa teszi kivételessé. Punk, rock, űrlények és tiniszerelem. Mi kell még?

https://www.youtube.com/watch?v=gnDyjAcofio

Ingrid Goes West (r: Matt Spicer)

Fekete humorral átitatott társadalomkritika a javából. Aubrey Plaza zseniális alakítása és a közösségi média árnyoldalának precíz bemutatása teheti igazán különlegessé Spicer műfajkeverékét.

Loveless (r: Andrej Zvjagincev)

A Leviatán rendezőjének legújabb filmje Cannes-ban díjat nyert. A mindennapok Oroszországát bemutató alkotás középpontjában egy megromlott házasság áll. A válni készülő szülők örökös vitája elűzte gyermeküket, akit most közösen kell megtalálniuk.

Loving Vincent (r: Dorota Kobiela, Hugh Welchman)

Kétség kívül a Loving Vincent az egyik legfigyelemreméltóbb mű idén a fesztiválon vagy akár egész 2017-ben. A van Gogh ihlette festményfilm közel 65 000 képkockájának mindegyikét kézzel festették. A 125 művész közreműködésével készült film a festő életének utolsó szakaszát, valamint halálát mutatja be. Kötelező darab!

Stronger (r: David Gordon Green)

Jake Gyllenhaal játssza a főszerepet ebben a felemelő drámában, amely a bostoni maratoni robbantás egyik sebesültjéről szól. A központi figura mindkét lábát elveszítette a merényletben, most pedig minden erejére szüksége van, hogy folytassa az életét. Gyllenhaal megkapó és hiteles alakítása mindenképpen érdemes a figyelemre.

The Florida Project (Sean B. Baker)

Sean Baker a hihetetlen sikerű Tangerine után ismét az amerikai társadalmat célozza meg. A történet egy 6 éves kislányról szól, aki napról napra csak egy jobb és izgalmasabb életről álmodozik. A kivételesen tehetséges Brooklynn Prince mellett a motel manager szerepben Willem Dafoe-t láthatjuk. Kettejük története egyszerre szól a fiatal és az idősebb korosztályhoz.

The Killing of a Sacred Deer (r: Yorgos Lanthimos)

A homár után tűkön ülünk, hogy mit is alkotott ismét Lanthimos. A film már Cannes-ban is a legjobb forgatókönyvnek járó díjat nyerte el, ráadásul idén másodszorra (Csábítás) láthatjuk Nicole Kidmant és Colin Farrell-t közösen a filmvásznon. Ezúttal egy furcsa család és egy szerencsétlen orvos kísérteties bonyodalmait követhetjük nyomon.

The Shape of Water (r: Guillermo del Toro)

Del Toro saját ötletéből írta forgatókönyvét ehhez a fantasy-kalandfilmhez. 1962-ben járunk, a hidegháború idején egy titkos kormányzati laboratóriumban. Az unalmas és kötött életet élő Elisa és segédje, Zelda egy nap rábukkan egy titkosított kísérletre, amely megváltoztatja az életüket. Különc tündérmese a javából.

Wonderstruck (r: Todd Haynes)

Haynes Brian Selznick sikeres ifjúsági történetét hozza el a nézőnek, mégpedig gyönyörűen. A két idősíkban futó cselekményszálak két különböző stílust is jelentenek. 1977-ben egy halláskárosult kisfiú indul New York-ba, hogy anyja halála után felkutassa ismeretlen édesapját. 1927-ben pedig egy halláskárosult kislány, aki bolondul a néma filmek sztárjáért, Lillian Mayhew-ért indul el ugyancsak New York-ba, hogy elmenekülve apja elől felkeresse bálványát. Hiába az 50 év különbség, a két lélek találkozik egy múzeum termében. A főszerepben Julianne Moore.

You Were Never Really Here (r: Lynne Ramsay)

Jonathan Ames írását adaptálta Ramsay, amiért nem csak a legjobb forgatókönyv díját nyerte el holtversenyben Yorgos Lanthimos-szal Cannes-ban, de az Arany Pálmára is jelölték a filmet. A drámai thriller vonalán mozgó alkotás egy eltűnt tinédzser felkutatását mutatja be, amelyben a mindenre elszánt Joaquin Phoenix nem ismer határt, ha erőszakról van szó. Precízen megrendezett bosszúfilm Phoenix Cannes-ban jutalmazott alakításával.

+ sorozat

Mindhunter (r: David Fincher)

A világpremiert megelőzően láthatja a közönség David Fincher sorozatának első két részét. A sorozat egy FBI ügynök hajszáját mutatja be, aki először alkotta meg a sorozatgyilkos kifejezést a 70-es években.

https://www.youtube.com/watch?v=7gZCfRD_zWE

+ magyar alkotás

A martfűi rém (r: Sopsits Árpád)

Sopsits Árpád filmje az egyetlen magyar alkotás idén a fesztiválon. A történet egy magyar sorozatgyilkosságról és annak felderítéséről szól az 50-es és 60-as években. Jó látni, hogy lassan tényleg minden fesztiválon jelen van egy hazai film.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya