Magazin

Lucas az apád! – avagy ki rendezze a Star Wars 7-et?

Az utóbbi idők legnagyobb filmes híre eléggé megosztotta a rajongókat, de még talán azok is hangot adtak véleményüknek, akiket nem különösebben hozott lázba a már elkészült két trilógia sem. Az nem lehet kérdés, hogy a rendezői székbe kizárólag olyan embert ültethet a Disney, akiben megvan a képesség, hogy újabb kultikus alkotásokkal gazdagítsa a filmtörténelmet. A Slash Film csapata elgondolkodott azon, kikben van meg ez a potenciál, illetve kik azok, akiknek messziről el kellene kerülnie a legendás filmsorozatot. Ennek fordítása itt olvasható.

A lista természetesen nem jelenti azt, hogy a stúdió őket szemelte ki, vagy hogy ők lennének a legalkalmasabb jelöltek, csupán filmrajongói elmélkedésről van szó. Mindenesetre akad (legalább) 10 rendező, akiket a közönség minden bizonnyal szívesebben látna rendezőként, illetve 5, akikkel nem biztos, hogy jól járnának a rajongók.

10 rendező, akikkel jól járhatunk

10. Bár Andrew Stanton John Carterje nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, egy modern kori Star Wars-kópiának azért elment. A film helyszínéül szolgáló Mars hatalmas, részletgazdag területként jelent meg a vásznon, és a rendező a leginkább számítógéppel készített karakterekből is ki tudta hozni az „életszagot”. Bár a történetvezetésre volt némi panasz, a Pixarnál írt, illetve rendezett animációs filmjei (Toy Story 3, WALL-E, Némó nyomában) elég bizonyítékok arra, hogy képes maradandót alkotni.

9. A Disney hatalmas változást hozna a szériába Darren Aronofskyval és korhatáros filmográfiájával. A rendező filmjei olyan főhősöket vonultatnak fel, akiknek jó szándékú szenvedélye végül mindent felemésztő megszállottságba fordul át, ami lényegében Darth Vader története dióhéjban. Egy Aronofsky-féle Csillagok háborúja az Erő sötétebb oldalát vonultatná fel, aminek köszönhetően a legkomplexebb és legérettebb epizódot kapnánk a sorozatból.

8. Ha egy pillanatra elfelejtjük A Karib-tenger kalózai utolsó három részét, és visszaemlékezünk az elsőre, A Fekete Gyöngy átkára, azt láthatjuk, hogy Gore Verbinski mozijában minden megvolt, amit egy családbarát kalandfilmtől elvárhatunk: izgalmas akciójelenetek, megfelelő mértékű és ízlésű humor, könnyed romantika és igazán emlékezetes fő- és mellékszerepek. S ha így nézzük, egészen közel járunk ahhoz, amit a rajongók egy Star Wars-epizódtól elvárnak.

7. David Fincher pályája még az Industrial Light and Magic nevű, vizuális effektekkel foglalkozó cégnél kezdődött, ahol olyan filmek készítésében segédkezett, mint A jedi visszatér vagy az Indiana Jones és a végzet temploma. Lucas eredeti trilógiáját egy interjúban elsőrangúnak nevezte, és tárgyalt a Disney-féle Nemo kapitány-adaptációjának rendezéséről is, amelynek fő jelzője a „csillagok háborújás” volt. Épp ezért talán itt lenne az ideje, hogy névjegyével véglegesen ellássa a kultsorozatot. Valószínűleg káprázatos vizualitás és valamiféle csavaros érzékenység jellemezné a filmjét.

6. Rian Johnson még nem készített igazi blockbustert, de ha mégis erre adná a fejét, a Star Wars lehetne számára a megfelelő alkalom. A Looper – A jövő gyilkosa az utóbbi idők egyik legjobb sci-fije mindennel, ami egy ilyen moziba kellhet: mélyebb témák, pörgős akció és emlékezetes jelenetek. Johnson vérfrissítést hozhat a szériába, így ismét egy megújulást élhetnénk át a hetedik résszel.

5. Edgar Wright filmjei szellemesek, élénkek, ötletes és remekül megtervezett vizualitással rendelkeznek. Bár inkább a képregényekhez, mint a Star Wars világához közelítenek, az egyedi humor még akár jól is elsülhet az új epizódban. Ráadásul elég nagy kocka, a többi kocka is szereti őt, amiből következik, hogy tudja, miért imádják az emberek annyira a Csillagok háborúját.

4. Az ideális Star Wars-rendező képes egyenlő mértékben keverni az izgalmat az érzelmekkel. Brad Bird első élőszereplős filmjével bebizonyította, képes játszani az arányokkal. A Mission: Impossible – Fantom protokoll 2011 egyik legjobb akciófilm-folytatásaként jelentkezett, laza, stílusos és lélegzetelállítóan izgalmas lett, de a Pixarnál készített A hihetetlen család és a L’ecsó is a stúdió legjobban sikerült darabjai közt maradt számon. Képzeljük el, mire lenne képes egy olyan érett sztorival, mint a Star Warsé!

3. Alfonso Cuarón Az ember gyermeke című sci-fije okkal volt kikiáltva a műfaj modern kori klasszikusának. Disztópiája egyszerre volt durva és élethű, és még a sivárság közepén is képes volt humort, melegséget és egy kis bájt csempészni a cselekménybe. Ám az igazi referencia a Harry Potter és az azkabani fogoly lenne, amely a Star Warshoz hasonlóan igazi családbarát sikerfilm. Megtalálta a tökéletes egyensúlyt az eredeti műhöz való hűség és a kreatív változtatások között, amellyel a hosszú évekig futó sorozat legjobb darabját tette le az asztalra.

2. A film, amellyel J.J. Abrams bizonyította rátermettségét egy kultfilm folytatásának levezénylésére – egyben amellyel ki is esik a viadalból –, az a Star Trek. Pedig egy ideális világban Abrams erős versenyző lenne. Frissességgel töltötte meg a sci-fi franchise legújabb darabját, ügyesen egyensúlyozva az adrenalinnal telített akció és a mélyebb karakterizálás között. Ráadásul az író-rendező alkalmazása azt is jelentené, hogy a két film rajongói között tátongó popkulturális rés szűkülni látszana.

1. Ha megnézzük Joss Whedon legutóbbi évét, a rendező talán a legegyértelműbb választásnak tűnik. A Bosszúállókból, ebből a hatalmas költségvetésű hollywoodi tömegfilmből profi rendezéssel mindent kihozott, amit lehetett: hű maradt a már korábban bemutatott és kedvelt karakterekhez, s közben egy vagonnyi pénzt is hozott a Disneynek. Jó érzéke van az éles dialógusokhoz, a hatásos történetvezetéshez és az érzelmi kapcsolatok bemutatásához. Senki sem áll fel egy Whedon-film után úgy, hogy, ha akár egy kicsit is, ne szeressen bele a karakterekbe. Ráadásul Mal a Fireflyból egy jobb humorú Han Solóval ér fel, szóval ha Whedonra bízzák a rendezést, azzal, ha nem is szó szerint, de visszahozzák az egy évadot megélt kultikus sorozatot a nézőkhöz. Csak hát ugye elég szorosan köti őt a Marvel szerződése.

5 rendező, akikkel nem járnánk jól

A legutóbb Len Wisemannel dolgoztattak fel egy régi kultikust (Az emlékmás), hogy aztán a rendező mindent kivonjon filmjéből, ami az eredetit egyedivé tette, s költséges középszerűséggel helyettesítse azt. A Star Warsban az a jó, hogy kicsit furcsa. Ha Wiseman megkapná a jogot, hogy átalakítsa valami teljesen pótolható, nyájas sci-fi-akciófilmre, azzal többet ártanának a szériának, mint Lucas élete legrosszabb ötletei.

A Star Wars sohasem a könnyedségéről volt híres, de Zack Snyder, a nyögvenyelős Watchmen: Az őrzők rendezőjének alkalmazása minden bizonnyal egy elég nyers filmet eredményezne, tele időlassításos fénykardcsatákkal. És bizony azt is tudjuk, hogyan vinne vászonra egy keménykezű Leiát. Álomháború a címe. Nem volt jó ötlet

Mindannyian emlékszünk, hogy mi lett az X-Men – Az ellenállás végével, igaz? A legutolsó dolog, amire a Csillagok háborújának szüksége van, az Brett Ratner hasonló melléfogása, mint amit az X-Men-filmeknél elkövetett. Névlegesen: kidobta az ablakon az első két film lényeges mozgatórugóit, a korábban megkedvelt karaktereket lecserélte sablonfigurákra, majd a hangos, de felejthető akciójelenetekkel teli, összetett történetet sosem látott mélységekig vitte.

Ha hatalmas, drága robbanásokkal tarkított popkornmozit akarsz kétdimenziós karakterekkel, Michael Bay a te embered. Ha viszont Hant, Luke-ot és Leiát a legjobb és legepikusabb történetben akarod látni, máshol kell keresgélned. Ismerjük már a humorát: ha nem hozná vissza Jar Jart, biztos lehetünk benne, hogy egy legalább ugyanannyira erőltetett figurát teremtene az univerzumba.

Bár George Lucas kreatív tanácsadóként jelen lesz a forgatásokon, a rendezői székbe talán egyetlen rajongó sem szívesen látná. Ő már beletette a projektbe, amit tudott, jót is rosszat is, most már itt az ideje, hogy kizárólag jó ötletekkel más filmes zseni vegye át a sokáig szorongatott stafétát.

 

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés