Magazin

Magyar Filmhét 2014: Apák és fiaik – Hőskeresők

hoskeresok_stohl andrasNemcsak a szabad választások köszöntöttek be 1989-ben, hanem az üres létállapot, a munkanélküliség, és a privatizáció is. A Simó-osztályban végzett Miklauzic Bence könyörtelenül szembesíti a kádárkori kisembereket a feltáratlan múltbeli bűnökkel.

Kerepeshután járunk a rendszerváltozás után, ahol Fred (Mike Kelly), egy amerikai férfi érkezése zavarja meg az állóvizet. Édesapja bombázó repülős volt a második világháborúban és úgy tudja, itt zuhant le. A falu felbolydul és elkezdődik a nyomozás, miközben a múltban elkövetett aljasságok mellett lassan az igazság is felszínre kerül.

Miklauzic Bence tűpontosan ragadja meg a rendszerváltás utáni létállapotot, a film mind az 56 percén keresztül átsüt a kort átható bizonytalanság közérzete. „Rendszerizé”, mondja a Stohl András által alakított ifjabb Polyák, aki egy szóval képes megragadni a fejekben lejátszódhatott gondolatsort: most akkor mi lesz, jobb lesz nekünk vagy rosszabb? Mindenesetre megérkezett a privatizáció korszaka, ami itt azzal egyenlő, hogy a Nagyhutai Vasművet bezárták, munkanélküliség van. A szereplők nem tudnak mit kezdeni magukkal, így a kocsmában nézik a két tévécsatorna közül az egyiket, Polyák pedig szépen lassan hazahordja a vasat az elhagyatott gyárból. A tévéből kiderül, hogy 1990. augusztus 3-án járunk (e napon választották meg Göncz Árpádot köztársasági elnöknek), a szabad választások beköszöntét a falu szintjén pedig az jelzi, hogy az előző rendszer potentátja, Csornai (Znamenák István) az új rendszerben is szeretné megőrizni pozícióját, aminek hamar megtalálja a legegyszerűbb módját: politikusnak kell állni és indul a polgármesteri címért.

hoskeresok_miklauzic bence2A két rendszer közti közérzet nem lenne teljes a kort jellemző hiteles környezetrajz nélkül. A jellegzetes szociológiai környezethez ugyanúgy hozzátartoznak a piros Ladák, a szódásszifon szemüvegek, a központként szolgáló kocsma (ahol mindenki konyakozik, jusson még eszünkbe a Szomszédok bármelyik bisztrójelenete), ahogy a ’70-es évek magyar filmművészetéből ismerős félkész ház motívuma, ami már akkor is a gazdasági fellendülés hamis ígéretét hordozta. A még meg sem választott, de máris korrupt politikusként viselkedő Csornainak van egy fia, Atus (Matola Norbert), akinek friss angoltudása egyrészt az orosz tanárokból lett angol tanárokat juttathatja eszünkbe, másrészt a későbbiekben fontos szerephez jut: eleinte még csak az amerikai szócsöve lesz, ám ahogy egyre jobban megismeri apja igazi arcát, úgy kezdi el kiegészíteni fordításait saját gondolataival.

Nemcsak a jelenbeli, hanem a múltbeli apageneráció is lelepleződik és kísért fiaikon keresztül. A legszebb párhuzamot apa és fiú közt az a jelenet hordozza, amikor az amerikait körbeállják és megrugdossák a kocsmában. Úgy verik most az ivó padlóján Fredet, ahogy apját rugdalták 1944-ben azoknak az apjai, akik most őt bántják. Az apák továbbélnek fiaikban, aki spicli volt spicli is marad – felvetődhet a kérdés: attól, hogy rendszerek jönnek-mennek, változik-e egyáltalán valamit a világ és az emberek?

A film tanulsága, hogy szembe kell néznünk a múltunkkal, még akkor is, ha ez nem kellemes, különben örökké itt fog lebegni és megfertőzi a jelent. Tökéletesen rímel erre a gondolatra a film választott témája, hiszen még mindig hiánypótlónak számítanak a rendszerváltozással foglalkozó filmalkotások. Természetesen akadnak azért (Moszkva tér, Roncsfilm, Hoppá, Melodráma, Itt a szabadság, stb.), de Miklauzic Bence Hőskeresőkje mindenképpen fontos darab lesz a sorban, ráadásul Hollósi Frigyes egyik utolsó alakítását is magában rejti.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya