Magazin

Magyar Filmhét 2016: Tévéfilmek közül válogattunk

a_fekete_mumia_atkaA tévéfilm kissé elhanyagolt műfaj, az idei Filmhét pedig ismét bebizonyította – még ha nem is minden alkotásával –, hogy érdemes lenne rá figyelmet fordítanunk.

A fekete múmia átka (2015, Madarász Isti)

Madarász Isti 2015-ös tévéfilmje Rejtő Jenő Detektív, a cowboy és a légió című kisregényének feldolgozása. A mindössze 62 perces A fekete múmia átka hommage a javából: nem egyszerűen adaptáció, hanem tiszteletteljes főhajtás a szerző előtt. A Hegedűs Bálint forgatókönyvéből készített történet a kávéházakban lebzselő ponyvaszerzők világába kalauzol sok-sok humorral és még több szeretettel. Az alkotók elnéző félmosollyal a szájuk szegletében bocsájtják meg a regényírók bohém életét, és remek stílusérzékkel keltik életre a múlt század első harmadának világát. A kor megidézése nemcsak a kávéházi kultúra és a tárgyak szintjén érvényesül, az időszak mozgóképes stílusainak bevágása újabb szellemes finomság, ami a filmrajongó nézőknek nyújt csemegét.

Természetesen Rejtő rajongói sem maradnak ki a bennfentesség érzéséből: aki cseppet is járatos a szerző életművében, hamar felfedezi a sok-sok intertextuális utalást: visszaköszönnek a kultikus figurák, a gyakran idézett mondatok, sőt, maga Rejtő is feltűnik egy szomorú megemlékezés formájában.

a-fekete-mumia-atka1

Madarász Isti ehhez a méltán szerethető projekthez remek gárdát verbuvált: nem kisebb neveket látunk a stáblistán, mint Kovács Lajosét, Haumann Péterét, Hegedűs D. Gézáét, Józsa Imréét, a főszerepben Schmied Zoltánét és az antagonista tökéletesen üdítő szerepében Szervét Tiborét. Néhány alakításban a magyar filmezés örök betegsége, a színházi játék most is felüti a fejét, de annyira szívmelengető az egész produkció, hogy most ezt is örömmel nézzük el A fekete múmia átkának. (Molnár Kata Orsolya)

Hivatal (Nagy Viktor Oszkár, 2014)

A migránskérdés forró témáját meg lehet lovagolni olyan hatásvadász filmekkel is, mint a Welcome to Europe című rövidfilm, ahol az arab menekültek szerepében magyar színészek tetszelegnek, és lehet úgy is csinálni, mint a Hivatal: hatásvadászat helyett hatásosan, valódi bevándorlókkal főszerepben. Nagy Viktor Oszkár ötvenperces tévéfilmje egy budapesti bevándorlási hivatal működésébe nyújt betekintést, egy fiatal kezdő szemén keresztül, aki frissen kerül a munkahelyre. A Hivatalban elmosódnak a határok valóság és fikció között: a történeteket a valóság ihlette, sok szereplő magát alakítja, de a bevándorlási hivatal munkájának nem dokumentumszerű bemutatása történik, inkább azoknak a szituációknak a hiteles prezentálása, amelyek egy ilyen intézményben előfordulhatnak és elő is fordulnak. A film ereje életszerűségében rejlik, Nagy Viktor Oszkár remekül bánik az amatőr színészekkel, Dobos Tamás kamerája pedig a legkisebb nüanszokat is rögzíti a szereplők arcán. Kiváltképp lenyűgöző Fignár Anna természetes játéka, aki az utóbbi évek legszerethetőbb, legemberibb magyar filmes karakterét teremti meg a tévéképernyőn.

hivatal

De talán a fő érdeme a Hivatalnak, hogy nem politikus film, nem próbál egy ideológiát lenyomni a torkunkon – egy rendkívül megosztó témáról beszél, de állásfoglalás helyett mindössze bemutat. A jogszabályok hideg logikája és az egyéni emberi sorsok közti konfliktusról beszél, sallangmentesen, mélyrehatóan és elgondolkodtatóan. (Dobi Ferenc)

Janus (Gyöngyössy Bence, 2015)

A korábban vállalhatatlan vígjátékaival kedélyeket borzoló Gyöngyössy Bence ezúttal komolyabb témákra evez, de ezt is nehezen bocsátjuk meg neki. Amíg az Egy szoknya, egy nadrág vagy az Egy bolond százat csinál a világháború előtti vígjátékhagyományokat csúfolja meg 21. századi torzszülött ikertestvérével, addig a Janus egy nagyon fontos és egyébként jól feldolgozható témát, a szocialista román titkosszolgálat, a Secu működését mutatja meg a nagyváradi református Kállai család igaz történetében. Az egymás ellen fordított házaspár megrendítő történetén őszintén csak mosolyogni (kínosan felnevetni) tudunk abban a formában, ahogy a rendező elénk tárja. A német múlttal is rendelkező Gyöngyössynek éppenséggel lett volna recept: sem addig, sem azóta nem nagyon tudták olyan jól feldolgozni szocialista hatalom és egyén viszonyát, mint A mások élete című filmben, de a rendező még csak meg sem kísérli, hogy tanuljon a nagyoktól. Helyette egy házi feladatot felmondó filmet kapunk.

JANUS_6 A Janus olyan, mint az eminens tanuló, aki belegabalyodik mondandójába, és ezért nagyon természetellenes, izzadságszagú és zavart lesz. A nem létező rendezői elképzelés még az egyébként nagyszerű színészeket is lehúzza: szörnyű látni, ahogy Marozsán Erika, Seress Zoltán és Jordán Tamás vergődik a rosszul megírt, papírízű szövegekkel, a hiteltelen díszletekkel és dramaturgiai fordulatokkal, hogy nincsen semmilyen jellemfejlődés, vagy ha van, inkább bár ne lenne, és ahogy szörnyen szánkba rágja a tanulságot. A legrosszabb az egészben, hogy ez a bámulatosan izgalmas történet sokkal jobb feldolgozást érdemelne. Ha így lenne, nem érné a hazai filmgyártást sem a Saul fia kapcsán többször elhangzott vád, hogy magyar sorskérdésekről miért nincs film. Hát van, kérem, csak akadnak vele problémák! (Sergő András)

Avatar

Wehli-Nardai Dorina

Wehli-Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya