Magazin

Mediawave 2014: K+F – Műfajok határán

Carlo Vogele: Una Furtiva Lagrima

Carlo Vogele: Una Furtiva Lagrima

Nagy várakozással tekintettünk az idei Mediawave kísérleti szekciójára, 9 filmet válogattak be a szervezők a kínálatba, mely izgalmas és egészen elborzasztó darabot is tartogatott.

A kísérleti szó kapcsán rendszerint összerándul a gyomrom. Öncélú és érthetetlen agymenések filmi kivetülései jelennek meg lelki szemeim előtt, pedig az igazság, hogy a kísérleti film az, ami a K+F szektor az iparnak. Nélkülük egyszerűen nem fejlődne a film, a filmnyelv, nem bukkannának fel időről időre eredeti és szellemes, újszerű megoldások. Tény, hogy sok-sok kísérleti film dől az alkotó önmegvalósító szándékának dugájába, de időnként ezek között bukkan fel az az új technikai bravúr, követendő geg vagy irigylésreméltó ötlet, amit aztán a játék- és dokumentumfilmes alkotók fogyaszthatóvá tesznek és aképpen felhasználnak saját munkájuk során.

Lássuk, mit kínált idén a Mediawave a kísérleti filmek terén! A szekció nyitánya a válogatás egyik legjobb darabja is volt. David Gesslbauer és Michael Lange (Null) című alkotása egészen izgalmas formai kísérlet: a néző egy nő egy napját kísérheti végig egy lencsén keresztül. A duó képes volt arra, hogy az újszerű forma ne menjen az érthetőség rovására, a történet tökéletesen követhető, a film teljes öt perce érdekes és szellemes.

A fesztivál vendégeként hazánkba látogató Vera Neubauer Scarred Skies című filmje sokkal kevésbé nyert meg magának. Az ipari szennyezés szemgyönyörködtető hozadékait, a kondenzcsíkokat és vezetékeket megörökítő film még a maga négy percével is túl hosszúnak tűnt. Kérdésfelvetése nem elég explicit, így nehezen indítja el a nézőt a téma továbbgondolásának útján.

Pataki Balázs: Busy

Nem mutat túl önmagán Pataky Balázs filmje, a Busy sem. Az egy biciklisfutár napját elmesélő film legalább feszes, és mindvégig képes fenntartani figyelmünket.

Maria Caruncho Despertar című alkotása a kísérleti film erősségeinek és gyengeségeinek állatorvosi lova: a rendező az ismertetőben olvasható gondolatainak töredékrésze sem jön át a filmet nézve, az általa használt technika, a csupasz emberi testre való vetítés azonban olyan eszköz, ami sokoldalúan használható más műfajokban is.

Rosto Rosto Lonely Bones-ja egy újabb olyan darab, aminek értelmezése komoly feladat elé állítja a nézőt. A film izgalmasan kombinálja az animációs és élőszereplős eszközöket, illetve rendkívül erős hangulatot teremt. Hasonló a helyzet Iraj Mohammadi Razini Ghi Ghoo című filmjével, mely nehezen felfejthető, de megkapó atmoszférájú film.

Peter Volkart: Zimmer 606

A szekció egyértelműen leggyengébb darabja a leghosszabb alkotása is egyben. Alain Escalle Le Livre des Morts a maga 30 percével a túlkapás szinonimája. Escalle gondolatai a lengyel holokauszt szörnyűségei körül mozognak, de üzenete nem elég összetett, hogy fenntartsa a figyelmet fél órán keresztül. A tizedik perc után a hatásvadász képek láttán a néző kínosan feszeng, még akkor is, ha Escalle képi megoldásai a maguk nemében érdekesek. Kár, hogy minden gondolat, minden eszköz pontosan háromszor annyi játékidőt kap, mint amennyire érdemes…

A nehezen emészthető darabok után kiváló fináléval örvendeztet meg minket a szekció: Carlo Vogele Una Furtiva Lagrima című animációs gege a búcsúdalát éneklő halról egyszerűen tökéletes, de nem marad el tőle Peter Volkart Zimmer 606 című, többszörös díjnyertes alkotása sem, mely fantasztikus, meseszerű hangulatával és furfangos világképével a vetítőterem elhagyása után is velünk marad.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya