Magazin

Megtörtént eset alapján – Crulic, a túlvilágra vezető út

Anca Damian: Crulic

Hogy a román film az utóbbi időben szárnyal, azt tudtuk. Most kiderült, hogy sem az animáció, sem a dokumentumfilm terén nincs mit takargatniuk.

Egy fiatal román férfit, Claudiu Crulicot Lengyelországban jogtalanul lopással vádolnak és börtönbe zárják. Crulic éhségsztrájkba kezdett a krakkói börtönben miközben folyamatosan leveleket küldözgetett a konzulátusnak és az ügyészségnek, hogy bebizonyítsa ártatlanságát. 33 évesen, több hónapig tartó éhségsztrájkja után meghalt a börtönben. Halála után pár órával megszületik a felmentő ítélet.

Ezen leírás után meglepődve tapasztaljuk, hogy a történet első fele milyen finom humorral van átszőve. Ennek legelső példája, hogy Crulic már mint halott kezdi el narrálni saját történetét Vlad Ivanov előadásában (4 hónap, 3 hét, 2 nap; Mesék az aranykorból), többszöris ironikusan megjegyezve, hogy nem csak hogy már halott, de életében sosem utazott Mercédesben, bezzeg most a koporsója. Életét születésétől a börtönbe kerüléséig megmosolyogtató képsorokban látjuk, ám ugyanekkor tágítja is a látóhatárt és elemelkedve saját történetétől, belátást enged az akkori román helyzetbe. Ilyen a kivándorlási hullámot előidéző megromlott gazdaság a 90-es években, majd az „eperszedők” (román vendégmunkások) elterjedése Európában. Így kerül ő is Lengyelországba.

A téma komolyságához és tragikumához méltón a humor tiszteletteljesen elcsendesül amint Crulicot bezárják, és elénk tárul egy fojtogatóan nyomasztó világ. Szemünk előtt zsugorodik össze egy élet, miközben bepillantást enged a film a bürokrácia szánalmas útvesztőibe, a fokozatos lelki és fizikai leépülésbe és abba, hogy milyen, ha egy idegen országban csak magára számíthat az ember, miközben folyamatosan éreztetik vele nemzetiségéből adódó hátrányos helyzetét – mindezt immár az EU zászlaja alatt. A film mindkét része magával ragadó: az első felén halkan nevetünk, a második rész közben pedig lélegzetvisszafojtva várjuk főszereplőnk sorsának alakulását, még úgy is, hogy nem csinált a film titkot a tragikus végkifejletből. Mindezt a lehető legtalálékonyabb animációs technikákkal mutatja be, jelen esetben semmiképp sem helytálló „az animáció kényszerzubbonyának” nevezett jelenség. A vegyes technikák közt találunk rajzot, akvarellt, különböző matériákat, mint pl. anyagot, archív fotókat és stop motiont.

A Crulic mutat némi hasonlóságot a Libanoni keringővel. Egyrészt mindkettő a tisztázatlan dokumentarista animáció műfajában született, másrészt ebből következően mindkét film végén valós archív felvételekkel hitelesíti az előzőekben animációs formában elmesélteket. Jelen esetben híradó és riport felvételeket látunk arról, hogy mekkora botrányt robbantott ki Crulic értelmetlen halála (még az akkori román külügyminiszter is lemondott az ügy hatására 2008-ban). Természetesen sokaknak eszébe juthat az Éhség című film is, hiszen a téma hasonló és a fokozatos leépülés megmutatására mindkét film nagy hangsúlyt fektet. Valóban szemünk elé tárul Crulic túlvilágra vezető lassú és csendes útja.

A film megérdemelten tudhat magáénak nem kevés elismerést, többek közt két dokumentumfilm fesztiválon díjazták, illetve különdíjat kapott a Cottbus és a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya