Magazin

Mesél a filmszakma – A The Playlist legemlékezetesebb idézetei 2012-ből

quentin tarantinoLegtöbbször csak a filmeket hagyjuk szóhoz jutni, magukat a filmkészítők és színészek véleményét kevesebbszer hallgatjuk meg, így most szeretnénk ezen kissé változtatni. A The Playlist című online lap egész éves interjú-terméséből összeválogatta a legemlékezetesebb interjúrészleteket, amelyek megmosolyogtatják, elgondolkodtatják vagy jó érzéssel töltik el az embert. Ezek közül szeretnénk néhányat kiemelni, hogy hozzánk is eljuthassanak ezen filmművészek és -iparosok gondolatai.

Visszavonulás

Steven Soderbergh: „Miután visszavonultam, három hónapra rá már mindenki le fogja szarni. Az élet megy tovább, az üzlet megy tovább, és senkit nem fog érdekelni.”

Quentin Tarantino arról, miért akar hatvanévesen nyugdíjba vonulni: „Sok rendező életművében járatos vagyok, tudod, és ha megnézed az utolsó öt filmjüket, amelyek akkor készültek, amikor ők már túl öregek voltak, és nem érzékelték az időt, legyen az William Wyler (L. B. Jones felszabadítása) vagy Billy Wilder a Fedorával vagy a Haver, haverrel meg hasonlók. Számomra a legfontosabb a filmográfiám, azt akarom, hogy végig fantasztikus legyen. Azt akarom, hogy életem legrosszabb filmje a Halálbiztos maradjon, ami egy »balkezes« filmhez képest nem rossz teljesítmény, nem igaz? Szóval ha ez lesz a legrosszabb művem, akkor még jól állok. De úgy gondolom, hogy egy ilyen öreg, elavult, béna, puhap*csű film három jó filmbe kerül, már ami a megítélést illeti.”

Hollywood negatív oldala

Nick Stoller, az Ötéves jegyesség rendezője: „Los Angelesben mindig aszerint élsz és halsz, hogy mi van mások filmjével meg hasonló szarságok. De az emberek többségét ezek nem érdeklik. Csak úgy vannak vele, hogy: »Ó, azt hiszem, azt láttam. Sarah Marshall? Igen, az az a film azzal a színésszel, hogy is… igen, Seth Rogen?« És ez a helyes és egészséges hozzáállás ehhez a dologhoz.”

Judd Apatow korábbi televíziós próbálkozásairól: „Nagyon rossz tévés tapasztalat volt, mikor az Undeclared című sorozatot Seth Rogen és Jason Segel főszereplésével akartam elkészíteni. A Fox csatorna kinevetett, mintha a legnagyobb hülyeség lenne azt feltételezni, hogy bárki is leülne egy Seth Rogen-show elé.”

Tony Gilroy, A Bourne hagyaték rendezője: „A Michael Clayton után úgy képzeltem, hogy sok pénzért nagy filmeket gyártok, aztán másfél évente visszatérek a ’Clayton-féle kis drámákhoz. Ki gondolta volna, hogy ez az üzlet eltűnik? Egy pillanat alatt eltűnt. Nem röhögtetem magam, szerintem ez a filmes üzlet eltűnt, és soha nem is fog visszatérni. Mintha csak az időjárásért panaszkodnánk, ez egy tény.”

Gemma Arterton arról, milyen nőnek lenni Hollywoodban: „Ezt nem kéne elmondanom, de úgy hat hónapja találkozóm volt egyik nagy stúdióban, ahol ezt mondták nekem: »Minden filmedet láttam, imádtalak az Alice Creedben és az Egy tiszta nőben, szóval mit szólsz a dögös csajhoz a… nem tudom a film címét, de a valami borzasztó akciófilm.« Én erre: »Most ez komoly? Viccel?« Ő meg: »Ennyit tudunk önnek ajánlani.« A korombeli nőknek legtöbbször ilyen szerepek jutnak. Erősnek kell lenni, hogy ne fogadd el őket, és remélni, hogy nagyobb szerepek várnak rád.”gemma arterton

Adaptáció és filmírás

Rian Johnson (Looper – A jövő gyilkosa) a feldolgozásokról: „Az adaptációk sosem vonzottak. Amikor egy jó könyvet vagy képregényt olvasok, a legutolsó dolog amire gondolok: »Ejha, ebből filmet kell csinálnom.« Mindaddig, amíg megvan a lehetőségem és képességem rá, eredeti anyagokat fogok gyártani, aztán meglátjuk, meddig tudom ezt csinálni.”

Martin McDonagh (Erőszakik) a színdarabok adaptálásáról: „Az első naptól fogva úgy gondolom, hogy sosem volt létjogosultsága. Szerintem csak a pénz miatt készülnek, a legtöbbjük szörnyű, és gyakran rontják el az eredeti darabot, mivel az már szarnak tűnik emellett, és ez is a készítők célja valószínűleg.”

Kenneth Lonergan a Margaret forgatásán: „Nem szeretek rendezni. Csak azért rendezem meg a saját forgatókönyveimet, mert nincs más mód rá, hogy megvédjem őket. Időközben elkezdett érdekelni, de azért kezdtem el csinálni, hogy a munkámat védjem.”

Terry Zwigoff (Tétova tinédzserek) a Juno visszautasításáról: „Megkaptam ezt a Juno című forgatókönyvet, és amikor megláttam a Diablo Cody nevet, az volt bennem, hogy biztos egy 12 éves kislányé. Ki mást hívnának így, nem igaz? Amikor elolvastam a könyvet, az volt bennem, hogy nem rossz egy 12 éveshez képest, aki a Tétova tinédzsereket próbálja koppintani. Így hát azt mondtam a produceremnek, aki ezzel foglakozott, hogy ez a Tétova tinédzserek retardált változata, nem tudom megcsinálni. Nincs hozzá gyomrom, sajnálom.”juno

Szuperhősök

Christopher Nolan a Batman-trilógiájáról: „A három rész egy nagy filmet alkot. Őszintén mondom, hogy nem terveztünk trilógiát belőle. Vagyis sosem ültünk le, hogy trilógiát írjunk. Úgy gondolom, hogy abban a formában korlátoznánk a lehetőségeket. Amit valójában akartam, hogy a trilógiát a karakterekkel együtt éljük meg, fejlesszük őket, és elég időt szánjunk arra, hogy az évek során belülről fejlődjön ki ez az egész.”

Sam Mendes arról, milyen hatással volt rá Nolan A sötét lovagja, amikor a Skyfallt készítette: „Manapság olyan iparban dolgozunk, ahol a filmek vagy nagyon kicsik, vagy nagyon nagyok, középen pedig nincs semmi. Igazi tragédia lenne, ha az összes komoly film kicsi lenne, az összes popcorn mozi meg nagy, mindenféle mondanivaló nélkül. És Christopher Nolan bebizonyította, hogy lehet olyan hatalmas filmet készíteni, amely egyszerre izgalmas, szórakoztató és sok mindent tud mondani a minket körülvevő világról.”

Joss Whedon a szuperhősfilmekről: „A Watchmen: Az őrzők vagy A sötét lovag azt jelzik, hogy túl vagyunk már a szuperhősökön, de én azt mondom, hogy ne menjünk el mellettük. Nem akarom, hogy a szuperhősök posztmodernnek számítsanak!”

Wally Pfister, A sötét lovag – Felemelkedés operatőre a Bosszúállókról: „Ami igazán fontos, az a történetmesélés. Semmi más nem számít, ami nem gazdagítja a cselekményt. A Bosszúállók megdöbbentő film volt. Egy-két helyen egészen furcsa szögből forgattak, nem értettem, miért tették oda a kamerát. Á, persze, hiszen félmilliót költöttek díszletre, meg kellett valahogy mutatniuk. Ez teljesen kizökkentett a filmből. Idegesítő volt látni ezt a logikátlan történetmesélési módszert.”

Kevin Smith (Shop-show) a harmadik Batman-filmről: „Nagyon furcsa kapcsolatom van vele. Olyan, mint egy kémiai vonzalom a mérgező exbarátnőm iránt. Halálosan szeretem, de van néhány dolog, ami jól el van benne baszva.”dark knight rises

A színészek szemével

Helen Mirren arról, hogyan kell nagy női szerepeket írni: „Mindig azt mondom a forgatókönyvíróknak: »Ne aggódjatok a női szerepek megírása miatt! Csak írjátok meg úgy, mintha férfi szerep lenne, és adjatok neki női nevet! A többit hagyjátok ránk!«”

Rachel McAdams Terrence Malickról a To The Wonder forgatásán: „Szerintem hasonlít egy szobrászhoz. Sok agyagot hoz, többet, mint amennyire bárkinek is szüksége lenne, és hagyja, hogy a cselekmény felfedje magát előtte. Ezt gyönyörűnek és egyben bátornak tartom. Szerintem csak gyűjtöget. Remek dolgokat gyűjtöget.”

Aubrey Plaza (Városfejlesztési osztály) a Kockázatos túráról: „Egyszerre éreztem, hogy nem tudom megcsinálni, belebukok, teljesen kínos lesz, ugyanakkor azt is, hogy végig fasza leszek, kivégzem ezt a szerepet, és mindenkinek megmutatom, hogy nem csak szarkasztikusan beszólogatni és a szememet forgatni tudom.”

Robert Pattinson kétségbeesése a Cosmopolis előtt: „Hirtelen rájöttem, hogy fogalmam sincs, hogyan csináljam… Aztán egy egész hetet töltöttem azzal, hogy kitaláljam, hogyan kerekedjek felül ezen az egészen. Aztán arra a pontra is eljutottam, hogy felhívom a készítőket, s a következőket mondom nekik: »Túlságosan félek, nem hiszem, hogy elég jó színész vagyok ehhez, beszari vagyok.« De nem akartam egy ilyen beszélgetést.”Cosmopolis

A rendezők szemével

Abbas Kiarostami a történetmesélésről: „A fényképészet az a médium, ahol a legkényelmesebben érzem magam, mivel itt sokkal kisebb az esély a félreértésre, ami a filmezésnél a történetmesélés szükségességéből ered. A kötelező történetmesélést akadályként élem meg. Amikor megkérdezik tőlem, miről fog szólni a következő filmem, nem kapnak választ, és rögtön azt gondolják, hogy titkolózom vagy ilyesmi, pedig csak szégyellem három mondatban összefoglalni a filmet. Biztos vagyok benne, hogy az igazi moziba járók nem a történetért ülnek be, mert nem az a fontos, szóval miért kellene dióhéjban összegeznem? Ezt a feszengést tudom levetkőzni fényképezéskor.”

David O. Russell (Napos oldal) rendezési technikájáról: „Furcsának találom elmagyarázni a filmezéshez való hozzáállásomat. Mindenki máshogy írja ezt le. Az egyetlen módja a filmezésnek, amit ismerek, az az, amit én ismerek, tudod? Csak tudom, hogy nem akarom, hogy a színészeim hiteltelenek és kamuk legyenek. Azt akarom, hogy igaziak legyenek, tele élettel, sok energiával. Ez a fontos. És néha, ha újra és újra megcsinálják, megjelenik egy szikra. Ilyenkor nem állítom le a forgatást, addig hagyom, míg a húsz perces tekercs el nem fogy. Nem szeretem, ha a fodrászok és a sminkesek besétálnak a díszletbe, nem szeretek a világítással bajlódni vagy újra beállítani a jelenetet. Addig folytatom, amíg érezni az energiát.”

Benh Zeitlin (A messzi dél vadjai) a sorsról: „Ha elég keményen dolgozol, létrejön egyfajta erő, ami jó dolgokat hoz az életedbe, és megvéd attól, hogy tönkremenj. Biztonságban érzed magad, ha jól csinálod. De ha rossz lépéseket teszel, a helyzet is rosszra fordul.”Benh Zeitlin

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com