Magazin

A mozirajongók publikus naplója, avagy mi fán terem a Letterboxd?

„Nekem tetszett, kíváncsi vagyok, te mi fogsz majd írni róla a Letterboxdra.” „Gondoltam, megnézem, de aztán elolvastam róla pár kritikát a Letterboxdon és inkább nem.” Aki szereti a filmeket és aktív a közösségi médián, egyre többet találkozhat ezzel a névvel, de mi is a Letterboxd? A filmszeretők iWiW-je, egy felturbózott IMDb, vagy valami egészen egyedi, ami még olyanokat is behúzhat, akik a fentiekből kimaradtak?

Pár évvel ezelőtt még csak a nevet se hallottam, ma már az internetes aktivitásomnak olyan szerves része lett, mint másnak az Instagram vagy a Facebook. Ami egy szűk kör által ismert kis oldal volt, az a karanténkorszak sztársite-ja lett, a felhasználók egymondatos, frappáns leírásai bizonyos filmekről mémmé váltak. Véleményformáló és -alakító fórum lett, már az iparág bizonyos szereplőit is meg lehet találni rajta. A Letterboxd túlzás nélkül talán a legfontosabb, legismertebb és leghasználhatóbb szociális felület, amit ma egy filmrajongó használhat. Képes lexikon, fórum, és személyre szabható közösség, ami nyitott minden ország minden nyelvű lakosa előtt (persze azért leginkább az angol a domináns nyelv).

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

A Letterboxdot 2011-ben hozta létre Matthew Buchanan és Karl von Randow párosa. Az első hat hónapban közel 17 ezer ember tesztelte az oldalt, így 2012. április 24-én publikussá vált. 2013 februárjáig csupán meghívóval lehetett az oldalra regisztrálni, azóta kétlépcsős rendszerben működik: mindenki regisztrálhat ingyenesen, a különleges funkciókat biztosító (profilalakítás, reklámnélküliség, szűrési lehetőségek, személyre szabhatóság) Pro-tagságért már havidíjat kell fizetni. A Letterboxd különlegessége, hogy bár van egy kis létszámú csapat, akik az oldal technikai oldalával foglalkoznak, minden filmes metaadat (cím, alkotógárda, rendező, stúdió neve, kiadás dátuma, poszter) a tagok által kerülhet be. Közösségileg bővíthető adatbázisa, amibe a filmek mellett most már minisorozatok, rövidfilmek és kísérleti alkotások is beleférnek, olyan, mintha a Wikipédia ötvöződne az IMDb-vel.

De nem csak a széles lexikális választék teszi izgalmassá és szimpatikussá ezt az oldalt, hanem, hogy megvan benne a személyesség és közösségi érzet.

Ami számos egyéb filmes katalógusoldalon nem található meg, különösen azután, hogy az IMDb leállította az egyes filmekről való fórumbeszélgetések lehetőségét, ami rengeteg egykori felhasználót vitt más helyek, többek között a Letterboxd felé. Regisztráláskor mindenki kap egy saját, alakítható profilt, ahol beállíthatjuk, hogy mik a kedvenc filmjeink és elkezdhetjük a filmeket értékelni (fél csillagtól öt csillagig), elolvasni és lájkolni a legrelevánsabb vagy legjobban értékelt kritikákat, bekövetni az írójukat, vagy esetleg mi magunk is elkezdhetünk írni a filmekről. Terjedelemben nincs határ, háromszavas frappáns vicctől, többoldalas komoly esszéig bármit írhatunk. Követőket szerezhetünk, kommunikálhatunk velük vagy más írókkal a kritikák kommentszekciójában. És ami még jobb, a nyitóoldalra belépve minden nap láthatjuk, hogy az általunk követett személyek éppen mit néztek meg, ezáltal formálva és ösztönözve minket a rendszeresebb filmnézésre.   

A Letterboxd titkos ereje abban rejlik, hogy mindenki megtalálja benne a számítását:

A mainstream mozinézők, a zsánerfanatikusok, a rejtett ritkaságok után kutatók, vagy csak az egyszerű laikusok, akik szeretnék tágítani a horizontjukat vagy csak arra kíváncsiak, hogy a haver éppen mit látott (és ehhez már nem kell Messengeren zargatni). Elég csak ehhez a megfelelő embereket megtalálni és bekövetni. Az első látásra összetettnek tűnő rendszer nagyon felhasználóbarát, gyorsan kitanulható, szinte észre se veszi az ember, máris azon kapja magát, hogy watchlistet csinál azokból a filmekből, amiket az elkövetkezendő hetekre tervez (hogy aztán ez a lista sose csökkenjen, mint pl. nálam). 

De nemcsak a filmrajongók használják ma már a Letterboxdot: híres filmrendezők (pl. Sean Baker, a Floridai álom direktora, John Carpenter vagy Joe Lynch), komikusok, médiaszemélyiségek, magyar filmalkotók és a mozgóképes sajtó képviselői is rendszeresen loggolják heti/havi filmes élményeiket. Míg a tengerentúlon David Ehrlich és Matt Singer, addig hazai oldalon a Filmtekercs szerzői mellett például Klág Dávid vagy Baksi Sándor is rendszeresen ír kisebb-hosszabb összefoglalókat, kritika-ízelítőket vagy személyesebb hangvételű bejegyzéseket. A formai kötetlenség és szabadság, hogy nincs szerkesztő, aki meghatározott irányba vigye a szöveget, ad egy olyan szabadságérzetet a Letterboxd használatnak, hogy még egy profi író is olyasmit írhat egy-egy film kapcsán, amit a már megszokott közeg nem feltétlenül hozna ki belőle.

A Letterboxd minden ember számára mást és mást nyújthat.

Valakit a közösségi élmény ragad magával, hogy végre olyanokkal léphet kapcsolatba, akik ugyanazt a szenvedélyt osztják, mint ő, sőt, tanulhat is tőlük. Valaki számára csak egy napló, adattároló, számvetés, hogy aznap mit látott. Mások akár saját személyes lényük egy részét is beleöntik abba, amit egy filmélmény átélése során szavakba formálnak át. Számomra a sokszínűség teszi olyan vonzóvá: mikor belépek, még nem tudom, hogyan fogok írni és miről. Megtervezetten, kiválasztva, vagy csapongva, gondolataim tintaörvényét ráöntve a digitális papírra. De visszahozta belém azt a kutakodó kíváncsiságot és lelkesedést is a médium felé, amit az elmúlt években egyre megkopottabbnak éreztem. Ha a kedves olvasó most már érez elég késztetést a csatlakozásra, akkor csak bátorítani tudom, különleges utazás részese lehet.

A Filmtekercs Letterboxdján könnyen áttekintheted a kritikáinkat a legújabb filmekről és minisorozatokról. Kövess minket ott is!

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés