Magazin

Modern határátlépő – Neil Gaiman: Coraline

Neil Gaiman: Északi mitológia

 

Rémálom vágyak klasszikus megélőit követve, Dorothy, Alice és Wendy után az új évezredben is átlép egy kamaszlány a maga titkos ajtaján. Neil Gaiman, a Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő brit író Coraline személyében megalkotta a modern határátlépőt.

A Gaiman-életműben nem ismeretlen a határjáték, a Sosehol főszereplője a föld alá, a Csillagporé pedig a Falon túli világba igyekszik, míg a Sírkert könyv hőse egyenesen szellemek közt éldegél. A Coraline című kamaszregényben a fiatal főhősnő az origó,  mindennek és mindenki másnak van alteregója, rajzolt mása. A jó pár klasszikus szimbólumot – úgy mint varázskulcs, titkos ajtó, beszélő macska, gonosz boszorka – felvonultató történet varázsvilága ugyanis egy rajzolt színtér, melynek széle már elnagyolt, vázlatos firka csupán.

Az új házba költöző kislány, Coraline szüleivel él, egyke és egy kicsit unatkozik. Az ő világa kevésszereplős, csak az idős szomszédok és az elfoglalt szülők jelentenek társaságot. Tipikus kortárs jelenség, hogy a családi vacsorák már nem az igaziak, vagy előregyártott készételeket esznek, vagy az apuka különlegességeket kreál, anyuka finom főztje pedig sosem kerül az asztalra.

Nem véletlen, hogy Coraline a varázsvilágba érve ezekből részesül: sürgő-forgó anyuka, csirkecomb, forrócsokoládé. Tehát a korábbi varázsvilágokba huppanókkal ellentétben Coraline másik-világának Másik Anyukája elsőre egyszerűen egy kicsit normálisabb, szemben a Valódi Anyuka kusza, sietős és kifejezetten kortárs-típusú nemodafigyelésével.

Abban viszont nincs különbség, hogy Coraline világában önnönmaga a hős, aki megmenti szüleit és saját magát, majd visszatér a valós világba, hogy ott harcoljon tovább. Legnagyobb segítsége egy emlék az apjáról, aki kicsi korában egyszer megmentette a darazsaktól – ennek köszönhetően ugyanis a kusza modern világban is talál mintát a hősiességre, ami nem más, mint a családi szeretet kifejezése. Ezt az érzést, vagyis ennek az érzésnek a fontosságát fogalmazza meg a gyerekkönyvnek talán kicsit rémisztő, de rettentő izgalmas Gaiman-regény.

A könyvet film is követi, nem is akármilyen!

Henry Selick zseniális bábfilmje (Coraline és a titkos ajtó, 2009), amely egyrészről méltó adaptációja Gaiman regényének, másrészről jócskán átértelmezi Coraline mesevilágának jelentőségét. Eltűnik az apa hőstette, helyette viszont megjelenik egy új szereplő, egy fiatal fiú, s a gonosz Másik Anya varázsbirodalmának fátyla egész más borzalmakat, alapfélelmeket rejt.

Neil Gaiman: Coraline

Agave Kiadó, 2009

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya