Magazin Papírfény

Egy katasztrófa utóélete – Noah Hawley: Zuhanás előtt

hawley_zuhanas_elottEgymásba fonódó emberi sorsok kaleidoszkópja, ahol a találkozások a legváratlanabb pillanatokban következnek be, a következmény pedig hol triviális, hol olyan horderejű, amely megváltoztathat vagy összetörhet életeket. A Fargo tévésorozat szellemi atyjaként ismert Noah Hawley regénye lebilincselő olvasmány a pillangó-hatásról és az igazság meglehetősen szürke mivoltáról. 

Ködös nyári éjszakának indul, aztán fokozatosan viharossá válik az idő. Az Atlanti-óceán hullámai vadul keringenek, és mindent elnyelnek, ami útjukba kerül. Hirtelen egy repülőgép csapódik be a vízbe. Két ember kecmereg ki a roncsok közül: egy négyéves kisfiú és egy negyvenes férfi. A férfi, Scott Burroughs festőművész, aki pusztán véletlenül került fel a gépre. Ő mégis végrehajtja a lehetetlent: dacolva a viharos óceánnal, a hideggel és sérüléseivel partra úszik a kisgyerekkel, megmentve őt és saját magát is. Scott Burroughs hős lesz, aki a médiahisztéria és a hivatalos nyomozás súlya alatt próbálja rekonstruálni elméjében, hogy mi is történt azon a végzetes éjszakán, és hogy mi vezetett idáig.

A válaszra szépen fokozatosan kapjuk meg a választ, ahogy egy jó krimiben szokás. Hawley nem elégszik meg pusztán annyival, hogy rekonstruálja a balesetet és feltárja annak előzményeit és okait. Sokkal nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy kik utaztak azon a bizonyos gépen, hogy ezek az emberek milyen életet éltek, mit képviseltek. Életutakba nyerünk rövid betekintést; a könyv nem fél nagy ugrásokat tenni térben, időben és a narratíva kereteiben. A különféle nézőpontok, emlékek és személyes narrációk közötti ugrások egy nagyon zilált, zavaros regény képzetét kelthetik, de ettől nem kell tartanunk. Hawley a múlt eseményeit úgy fűzi fel, mint egy gyöngysort: tudjuk, mi miből következik, és mi fogja össze az egészet.

beforethefallEz pedig természetesen nem más, mint az igazság, amit mindenki tudni akar. Tudni akarja Scott, hogy végre felülkerekedjen a túlélők bűntudatán, és tisztázza magát a balesettel kapcsolatos összes gyanú alól. Tudni akarják a kisfiú rokonai, akiknek egy nem kívánt gyermek, nem kívánt figyelem és nem kívánt örökség szakad a nyakukba a gyász mellett. Tudni akarják a szenzációéhes médiakeselyűk és a nyomozóhatóságok, mert ez a feladatuk. Van, aki pusztán „miért ne” alapon akarja tudni, mert bár semmi érzelmi kötődése nincs hozzá, ez a dolgok helyes rendje. Mi, olvasók is tudni akarjuk. Meg is tudjuk. De mire idáig eljutunk, addigra már nem a válaszok lesznek a legfontosabbak.

Sokkal hangsúlyosabbá válik a regény hőseinek lelkivilága, a traumákkal és saját hibáikkal való szembesülés. Félresiklott vagy kiüresedő életek bontakoznak ki előttünk. Hawley írásának lélektani irányultsága Scott történetében a legerősebb. Ő az, aki a leglátványosabb utat járja be, hogy egy trauma által megtört személyből újra felépítse magát és új életcélt találjon. Legyen az festészetének megújítása vagy akár a kapocs megerősítése önmaga és a számára ismeretlen gyerek között, akit kimentett a hideg óceánból.

hawleyA Zuhanás előtt újra bizonyítja, hogy Hawley profi módon ért ahhoz, hogy miként társítsa a krimit, a thrillert, a drámát és a megfelelő mélységű lélekboncolgatást – erre már a Fargo is remek példa volt. A cselekményvezetés feszes, de sosem pörög túl, prózája hasonlóképpen célratörő, precíz és nem fél sem a társadalomkritikától, sem a cinikus humortól. Szereplői is realisztikusak, ugyanakkor megvannak a titkaik, hibáik és gyengeségeik, amiket sokszor húsbavágó közvetlenséggel ábrázol az író. Az utolsó oldalakig feszült, izgalmas és olykor elgondolkodtató a könyv, amit nem csak a krimi-thriller műfaj rajongóinak tudok jó szívvel ajánlani. Ritka az olyan mű, amely ilyen keretek között, abszolút olvasóbarát módon képes – a megoldandó rejtély mellett – az emberi sors melankolikus fatalizmusával és az ezzel való szembesülés témájával foglalkozni.

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya