Magazin

Norman Bates munkát keres – Kitörés (rövidfilm)

A rövidfilm önálló műfaj. Ugyanúgy megvannak a felismerhető formai jegyei, dramaturgiai kelléktára, mint a rövidprózai alkotásoknak, hangvételében leginkább a novellával párosítható. A Filmtekercsen mi is előszeretettel vesszük górcső alá a honi rövidfilmesek munkáit, gyakran kellemes meglepetésekkel, néhol bosszantó hibákkal találkozunk. Kijelenthető, hogy szorgalmas alkotókból, elkötelezett filmrajongókból nincs hiány, legtöbben a rövid szkeccsek alatt képesek is megvillantani tehetségük egy rétegét, amikor szárnypróbálgatásként filmre viszik rövid történeteiket.

Igazuk is van. Egy kisfilm útszéli prostituáltként kínálja fel magát bárkinek, aki kreatív energiáit filmezéssel próbálja lekötni: mindenki számára nyitott, olcsó is, és ha megvan a kellő intuíció, mély lélegzetvétel után csak neki kell kezdeni. A Kitörés forgatásakor Horváth Szabolcs író-rendező komoly ambíciókkal bíró történet megvalósításába vágott bele. A thriller-elemeket felvonultató történet izgalmas narratívájával, baljós hangulatával, korszerű vágástechnikájával kifejezetten érdekes mozi lehetőségét hordozza magában, de elköveti azt a hibát, hogy nem veszi figyelembe a rövidfilm korlátait.

Az ígéretes felütés után ugyanis a történet fokozatos kibontakozásával a Kitörés egyre inkább a „sokat markol, de keveset fog” ékes példájává válik. A munkakeresésbe belefáradt, kilátástalanságból és megaláztatásokból kiutat kereső hétköznapi ember tragédiája, az érzékenyen megragadott, társadalmi kórképet bemutató alaphelyzet önmagában sokkal eredetibb perspektívát vázol fel, mint amit az eleinte burkolt, majd egyre inkább nyilvánvaló Psycho-parafrázis valósít meg. A karakter mélyebb bemutatása, a valóban ügyes, szociográfiai igényű felütés fokozott kibontása jóval több babért teremhetett volna Horváth Szabolcsnak és stábjának, mint a ma már filmes toposznak számító tematika budapesti miliőbe átültetett változata.

A főszerepben meggyőzően teljesítő Kókai János, a kihagyásos cselekményvezetés és a hangulatot uraló hangsáv közösen arról tanúskodnak, hogy Horváth Szabolcsnak és Szedlák Károlynak van tehetsége az atmoszférateremtéshez. Még akkor is, ha a gyakran túleffektezett, indokolatlan flashbackek minduntalan törést hoznak a felépített világban. A közbeékelt jelenetek fölöslegesen hígítják fel az egyébként feszes dramaturgiát: a tudatosan adagolt feszültségélményt rontják, a filmet pedig mesterkéltté teszik a nélkülözhető visszaemlékezések. Akárcsak a Psycho zárlatát tarantinói szemtelenséggel megidéző zárójelenet: a pszichológus kínos túlmagyarázása Hitchcock idejében még megalapozott volt, ma már bőven soknak számít, az egymásra montírozott arcok pedig végleg kisiklatják a filmélményt. Kár érte. A felütésben sokkal több volt.

Értékelés: 5/10

Kitörés (Outbreak)
magyar rövidfilm, 2012, 13′

Rendező: Horváth Szabolcs
Író: Horváth Szabolcs
Fényképezte: Kámán Albert
Vágó: Szedlák Károly
Hangmérnök: Varga Gábor
Zene: Héthelyi Lajos

Szereplők:
Kókai János
Pozsgai Zoltán Péter
Varga Gábor
Kókai Andrea
Kurucz Edina
Marosi Ildikó

dr. Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!