Magazin

Udine 2012: One Mile Above

Biciklivel Lhászába! Két dologra számíthatunk egy Tibeten át vezető kerékpáros kalandtól: életveszélyes nehézségekre és csodálatos tájakra. Mindkettőt megkapjuk a One Mile Above-tól. A film egyszerre szól a kitartásról és a szépségről. Azonban ennyivel vége is a tartalomnak: ne számítsatok különösebb történetre vagy konflikusra. A tapasztalatlan, elszánt, igazából túl vakmerő biciklista az örökké önzetlen helyiek segítségével túléli a Himaláját. Főszerepben a hegyek. (A One Mile Above a közönségdíj második helyezését nyerte Udinében.)

Két nagy erénye van a One Mile Above-nak. A leglátványosabb a fényképezés; a film giccstől mentesen ábrázolja a világ egyik leglenyűgözőbb tájának szépségét, és ez önmagában is elismerésre méltó teljesítmény. Mivel nem túl valószínű, hogy Magyarországon moziba kerülne, a csoda jó része elveszik a magyar nézők számára nagyvászon híján, mert ez tipikusan az a film, amit vétek kicsi tévéképernyőn vagy monitoron nézni. A másik a teljesítmény ábrázolása. A küszködés és a veszélyek szintén túlzás nélkül, valósan ábrázolva jelennek meg. Az útifilmnek némi mélységet ad Shu Hao (Chang Shu-Hao) motivációja: a 24 éves, kerékpáron tapasztalatlan fiú biciklista bátyjának kíván emléket állítani azzal, hogy megvalósítja az álmát helyette, és eléri Lhászát. A személyesség érzése végig domináns marad; amikor belerúg a szétesett biciklibe, mi is dühösek leszünk szegény jószágra, és amikor felér az utolsó, legmagasabb csúcsra — az a mi számunkra is jó érzés.

Egy hibát éreztem csak a filmben. Félre ne értsetek: semmilyen Tibet-párti állásfoglalást nem kívánok tenni, de azért ez mégis egy kínai film Tibetről, és kissé túl mesterkéltnek, túl békésnek tűnt nekem az egész; csuda segítőkész helyiek szerepelnek az alighanem han nemzetiségű főhős mellett, és konfliktusnak még csak az árnyéka sem merül fel. Valahogy kiérződött a filmből az „egyetlen ország” propagandájának érzése, mint egykor a szovjet nép egységéé, de az is lehet, hogy csak én akartam belelátni. Nem tudom, a valóságban milyen arrafelé a helyzet, de ha ítélni lehet a csak ebben az évben önként tűzhalált halt szerzetesek számából, talán nem ennyire napsugaras.

Ajánlom-e a magyar nézőknek? Ha mégis lesz vetítés belőle, feltétlenül. Ha nem, akkor is, biciklistáknak és a Himalája szerelmeseinek főképpen, ha készek vállalni némi kompromisszumot a látvány terén.

Értékelés: 7/10.

One Mile Above

kínai útifilm, 2011

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya