Magazin

Orosz Filmhét 2015: Nem korrekt – Korrekciós osztály

korrekciososztaly2Iván I. Tverdovszkij elsőfilmje egy gyengén teljesítőknek fenntartott, elkülönített osztályt mutat be, a diákok közötti dinamika azonban túlmutat a néhány fős csoporton, és sokkal inkább a putyini Oroszország, vagy a gyengéket eltaposó társadalom tükre lesz.

Tükröt tart Tverdovszkij, szó szerint. A kamera itt tükörként funkcionál, és igazi direct cinema eszközökkel ábrázol. Néha egészen bravúros megoldásokat is látni, amelyek már-már magára a kamerára is felhívják a figyelmet, de a készítők célja mégis inkább a példabeszéd, így a sokkal megrendezettebb hatást nyújtó jelenetek és a zene tudatos érzelemszabályozó használata visszarántanak a fikcióba (de lehet, hogy pont ezek az eszközök idegenítik el a nézőt, és hívják fel – zavaróan – a figyelmet a film konstruáltságára). Néha van olyan érzése az embernek, hogy kevesebb elég lett volna, és inkább már feszengve nézi a „spontán” lejátszódó jeleneteket, mint beleéléssel.

Nem tudom, a legtöbben mire gondolnak a film szinopszisát olvasva, miszerint Lena, aki mozgáskorlátozottsága miatt eddig otthon tanult, most bekerül a rendellenességekkel rendelkezők korrekciós osztályába, hogy ott először találkozzon a környezete kegyetlenségével. Valamilyen módon sérült, de nagyon rendes és aranyos emberek, akik az iskola többi diákjával konfrontálódnak és folyamatosan alulmaradnak – ez az, ami az én fejemben rögtön megjelent. Frankenstein szörnye-szindróma, jutott eszembe, egyszerű a képlet. Bezzeg…

korrekciososztaly

Bezzeg a Korrekciós osztály készítői nem foglalkoztak a fejekben hiphop megjelenő klisékkel, nem osztották fel egyértelmű határvonalakkal a felek harcterületit, inkább hagyták, hogy az egyébként mindent átszövő társadalmi hierarchia könyörtelensége, közönye és állatias agresszivitása mindenhol megmutassa magát. Ismerős: felfelé nyalni, lefelé rúgni. Persze kik felé irányul leginkább a kegyetlenség? Természetesen a legártatlanabb és legelesettebb a legnagyobb áldozat, de ami még ijesztőbb, mennyire nem bírja elviselni egy ilyen társadalom, ha valaki boldog vagy egyszerűen csak jól mennek a dolgai.

korrekciososztaly3

Mindebben azért a szülők (az autoritás, az iskola, a hatalom) fiatalokkal szembeni érzéketlensége és meg nem értése is vaskosan jelen van, kezdve a tanárok zsarnokoskodásaival egészen a szülők agresszív kisajátításaiig. A gyerekek valójában csak idomulnak egy eleve rideg és agresszív környezethez, ez ellen pedig az sincs beoltva, aki a közösség ereje által nap mint nap találkozik tőle különböző emberekkel.

A Buñuelt idéző érzelmi csúcspont után, ahol törpék és groteszk alakok látszólag teljesen szükségtelenül kínoznak meg egy ártatlan lányt, talán nem véletlenül érkezik a megváltás is. A reménykeltő zárlat megmutatja, hogy minden nehézség és nyomor ellenére, ha az ember hű marad magához, a gyötrelemből is új élet sarjadhat. Ez a pozitív, életigenlő attitűd úgy is átüt a Korrekciós osztályon, hogy az általa bemutatott világban ez a szemlélet a naivitással egyenértékű.

Avatar

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya