Magazin

Oscar 2022: Kik lesznek az idei díjszezon legnagyobb favoritjai?

Elrajtol minden idők egyik legrövidebb díjszezonja, hogy helyre álljon a rend a világjárvány okozta (mozi)káosz után. Ám a zűrzavar nyomai még jó ideig látszanak majd…


Hirdetés

A COVID-19 kitörése utáni időszak alaposan felforgatta a filmvilágot is, melynek egyik eredménye, hogy a tavaly átszervezett Oscar-verseny után most mindössze tíz hónap, azaz a 2021 márciusától 2021 decemberéig bemutatott filmalkotások versenyeznek majd az újra február végére pozícionált díjátadón. De ezt persze szokás szerint megelőzi majd a temérdek kritikai díj, és persze az amerikai és nemzetközi szakmai szervezetek díjai, amik – szintén szokás szerint – igyekeznek befolyásolni, hogy az Amerikai Filmakadémia szavazói kinek a neve mellé tegyék majd az aranyszobrot érő ikszet.

Mert bár sokan csak legyintenek rá, az Oscar még mindig presztízskérdés és ezzel együtt még mindig politika.

Pont ugyanannyira a művészek versenye, mint a stúdióké és pont annyira szól az általános közhangulatnak, mint az objektív értékeknek.

Szóval ez a cikk most nem egy bő lére eresztett tipp lesz, inkább egy áttekintés arról, hogy melyik stúdió milyen stratégiát alkalmaz majd, hogy ki, melyik alkotás mögé áll majd oda. Röviden, hogy mely alkotások és alkotók lehetnek majd a díjszezon kiemelkedő darabjai és alakjai. Ahogy mindig, most is a tavalyi nyertes „istállóval” kezdem a sort, vagyis A nomádok földje mögött álló Searchlight Pictures idei felhozatalával…

 

SEARCHLIGHT PICTURES

A mostanra már a Disney égisze alatt működő stúdió vitathatatlanul napjaink legnagyobb Oscar-játékosának minősül: 2009 óta ötször nyerték meg a legjobb film díját, vagyis lényegében a fődíjak felét bezsebelték az elmúlt évtizedben, ami már önmagában elég ok arra, hogy odafigyeljünk a ténykedésükre. Ráadásul a stúdió híres arról, hogy az első blikkre rizikósabb filmekkel is sikert arassanak, de ez egyben azt is jelenti, hogy a Searchlight egy olyan gyártó, ami nem fél nem biztosra menni.

Pontosan ezért ne írjuk le a stúdió két „kisebb dobását”, amelyek kritikai fogadtatása egyébként kicsit alulmaradt a vártnál, de a Searchlight stratégái meg fogják találni azokat a kategóriákat, ahol jelöléshez juttathatják akár Wes Anderson (A Francia Kiadás), akár Michael Showalter (The Eyes of Tammy Faye) filmjét. Arról nem is beszélve, hogy ezeket az alkotásokat már csak a bennük szereplő sztárok – utóbbiban Jessica Chastain és Andrew Garfield, előbbiben többek között Frances McDormand, Bill Murray, Adrien Brody vagy Timothée Chalamet – miatt sem hagyhatják Oscar-kampány nélkül.

Rémálmok sikátora

De a stúdió fő Oscar-portékáját nem ezek, hanem A víz érintésével alaposan bearanyozott Guillermo del Toro új mozija, a RÉMÁLMOK SIKÁTORA lesz majd Cate Blanchett és Bradley Cooper főszereplésével, a mellékszerepben pedig olyan, ezidáig Oscar nélkül álló színészek sorakoznak, mint Willem Dafoe, Toni Collette, Richard Jenkins vagy Rooney Mara. Már elég csak az előzetest megnézni, hogy lássuk, a film hamisítatlan del Toro mozi lesz a maga különleges látványvilágával és meghökkentő történetével, ami Oscar szempontjából azt is jelenti, hogy legalább 10-12 kategóriában lehet nevezni. A filmnek a fogadóirodák szerint jó esélye van arra, hogy ebből meg is kaparintsa szinte valamennyit, ezzel a szezon egyik fő esélyesévé válva.

 

 

NETFLIX

Ahogy az elmúlt években már megszokottá vált, a Netflix most is minimum féltucat alkotásával próbál érvényt szerezni a díjszezonban és ha minden igaz, idén simán megismételheti a Romával elért sikereket. Hogy túlszárnyalhatja-e azt, az majd kiderül. Mindenesetre ügyesen kell kidolgozniuk a stratégiájukat, hogy minden alkotásukat érvényesülni engedjék.

Például érdekes látni, mihez kezdenek az idegen nyelvű alkotásaikkal, ezek közül is leginkább Paolo Sorrentino legújabb alkotásával, az Isten kezével. Az is izgalmas kérdés, hogy mekkora kampánnyal segítik majd a Rebecca Hall rendezői debütálásaként jegyzett A látszat ára című drámát – vagy ha már itt tartunk, Maggie Gyllenhaalt és Az elveszett lányt, ami gond nélkül hozhatná Olivia Colman újabb jelölését.

A kutya karmai közt

Mindenképpen figyelemre érdemes még Lin-Manuel Miranda új musicalje, az Andrew Garfield főszereplésével készült tick, tick… Boom!, ami szintén lehet meglepetése a szezonnak, ám a nagyágyúk még csak ezután jönnek.

Először is A KUTYA KARMAI KÖZT, Jane Campion már most többszörös díjnyertes alkotása, amivel a Zongoralecke Oscar-sikere után újra megkörnyékezheti az arany szobrot. Valószínűleg meg is fogja, hisz a jelen állás szerint ezt a filmet tartják a szezon egyik legnagyobb favoritjának. Még ha kisebb esélyekkel is, Adam McKay új mozija szintén ott lesz a legjobb film felhozatalban, hisz a világvégét hirdető szatíra olyan színészóriások közreműködésével készült, mint Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Meryl Streep, Mark Rylance. No meg olyan fiatal tehetségek és hírességekével, mint Timothée Chalamet, Jennifer Lawrence, Jonah Hill vagy Ariana Grande. Ilyen gárdával pedig valamit nagyon el kell puskázni, hogy a NE NÉZZ FEL! ne arasson zajos sikert.

 

MGM – UNITED ARTISTS – UNIVERSAL

A hármas kollaboráció szépen felosztotta magának a világot, hogy a közösen készített vagy közösen forgalmazott portékáikkal megkínálják a díjszezont. Míves árucikkből pedig nincs hiány a stúdióhármas háza táján. Ahogy a Searchlight vagy a Netflix esetében, a „futottak még” filmeket sem érdemes rögtön lesöpörni az asztalról, hisz ott van például az Aretha Franklin életét bemutató Respect, ami könnyen Oscar-jelölést hozhat többek között Jennifer Hudsonnak, vagy a Cyrano de Bergerac klasszikus történetének némi csavart adó Cyrano szintén jól futhat a színészek körében, mondjuk Oscar közelébe juttatva a már többszörös Emmy-díjas Peter Dinklage-et.

Licorice Pizza

Ha nagyon szőrszálhasogató akarnék lenni, valószínűleg a LICORICE PIZZA is ebben a kategóriában kötne ki, de a rendező Paul Thomas Anderson és az Amerikai Filmakadémia kapcsolata jó pár meglepetéssel tarkított (lásd Fantomszál), így valószínűleg az első szerelem és vele együtt a felnőtté válás története a hetvenes évek Kaliforniájában is ott lesz majd az élbolyban a trió másik nagy dobásával együtt.

A divatbirodalmat építő, híres-neves Gucci család történetét filmre adaptáló A GUCCI-HÁZ több szempontból is a figyelem középpontjába kívánkozik. Egyrészt, a stúdiók stratégiája biztos arra épül majd, hogy Ridley Scott még soha nem kapott Oscart annak ellenére sem, hogy nem egy filmje volt versenyben a fődíjért – sőt, nyert fődíjat! –, másrészt már hogy ne válhatna az évad egyik legtöbbet emlegetett alkotásává az a mozi, ami a filmvilágban is egyre nagyobb babérokra törő Lady Gagát vonultatja fel olyan legendák oldalán, mint Al Pacino vagy Jeremy Irons, nem is beszélve az időközben betonbiztos sztárrá avanzsált Adam Driverről.

És ha még ez sem lenne elég, lássuk be, az Akadémia imádja az igaz történeteket, imádja a nagyívű alkotásokat és imádja önmagát. Nos, bár a Guccik nem kifejezetten jelentik Hollywoodot, de a cég termékei évtizedek óta markánsan jelen vannak az Álomgyárban is.

 

FOCUS FEATURES

Habár sokszor érdemelnének sokkal többet, a Focus nem igazán tartozik a legjobb Oscar-stratégák közé. Idén azonban illene összekapniuk magukat, hisz a jelen állás szerint az ő kezükben van a díjszezon egyik legnagyobb reménysége, a Torontói Filmfesztivál fődíjasa, azaz Kenneth Branagh legutóbbi rendezése, a BELFAST.

Már önmagában a torontói győzelem hatalmas fegyvertény, hisz az elmúlt bő tíz évben majdnem az összes nyertes eljutott az Oscar-jelölésig és nem egy közülük végül meg is nyerte a legjobb film díját, amivel messze a Torontói Filmfesztivál a legeredményesebb „ugródeszkává” vált az Oscarhoz. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a filmalkotás sorra nyeri a kisebb-nagyobb fesztiválok közönségdíjait azt is láthatjuk, hogy egy szerethető, jól befogadható filmről van szó, ami azért az Oscarra szavazó közösség előtt nagyon nem hátrány.

Belfast-Jamie-Dornan-Caitriona-Balfe
Belfast

Az összeképet talán az sem rontja, hogy egy fekete-fehér filmről beszélünk, ami egy család történetét meséli el a ’60-as évek Írországának viharos miliőjében, hisz az elmúlt években több száz, nem amerikai szavazóval bővült az Amerikai Filmakadémia szavazóinak sora. És talán az sem, hogy egy viszonylag rövidke, 98 perces filmről beszélünk, amely hossz nem kifejezetten klappol a legjobb film nyertesek hosszával – konkrétan utoljára ilyen rövidségű film a hetvenes években tudott nyerni, az volt az Annie Hall.

 

WARNER / HBO MAX

A Netflix esetében már említettem, hogy habár az Akadémia már többé kevésbé megbékélt a streaming platformokkal – bár a legjobb film díját eddig következetesen távol tartották tőlük –, nem lehet tudni, miként reagálnak majd a Warner korábban ledobott bombájára, amelyben a stúdió bejelentette, hogy egy időben mutatja be a filmjeit a filmszínházakban és online. Persze azóta már visszakoztak, hogy ez csak ideiglenes megoldás, abban mindenképpen nagy szerepük volt, hogy a korábban jóval hosszabb idősáv, míg a moziknak exkluzív bemutatói joguk volt egy-egy filmre a többi platformmal szemben, mostanra jelentősen lerövidült.

Richard király

Valószínűleg nem lesz baj ebből, és hát nem is szabadna, hogy legyen, hisz a Warner kezében is ott van pár aduász. Ott van például a már nálunk is jó ideje futó DŰNE, ami, akárcsak a Rémálmok sikátora, simán behúzhat vagy egy tucat Oscar-jelölést és játszi könnyedséggel válhat a technikai kategóriák abszolút favoritjává (is) és Denis Villeneuve-nek is hozhat egy újabb rendezői jelölést.

És ahol a Dűne valószínűleg nem fog jól teljesíteni, a színészeknél, ott belép a képbe a híres teniszcsillagok, Venus és Serena Williams, valamint az edző édesapjuk történetét feldolgozó RICHARD KIRÁLY. A címszerepet játszó Will Smith a főszereplők, míg a lányok édesanyját megformáló Aunjaune Ellis a mellékszereplők között számít az egyik, ha nem a legnagyobb favoritnak.

 

A24

A mostanra már nem is olyan picike A24 évek óta üde színfoltnak számít a hollywoodi palettán; és ami azt illeti, a díjszezonban is. Ez alól 2021/2022 szezonja sem kivétel, hisz, ha valakik, akkor ők álltak elő a legvalószínűtlenebb versenyzőkkel, miközben azért egyik alkotás sem nevezhető periférikusnak.

The Tragedy of Macbeth

Ott van például a THE TRAGEDY OF MACBETH, ami oké, Shakespeare, de Joel Coen interpretációjában (érdekes módon, ez az alkotás módon most Ethan Coen nélkül készült), ami már önmagában jó előjel akármelyik díjszezonban. Nem is beszélve arról, hogy a főszerepekben az immáron háromszoros Oscar-díjas Frances McDormand és a kétszeres Oscar-díjas Denzel Washington látható majd.

Szintén a színészek terén erős a The Humans című kamaradráma, ami elsősorban Richard Jenkinsnek hozhat egy újabb jelölést, miközben a kis unokaöccsével nagy utazásra induló Joaquin Phoenix a C’mon C’mon című moziért szerezheti meg újabb nominációját.

 

DISNEY/20TH CENTURY STUDIOS

Gyorsan lépjünk is túl a nyilvánvalón, ha a Disney háza tájáról van szó: mind a Luca, mind az Encanto jelölést kap majd a legjobb animációs film kategóriában és valószínűleg az egyik majd nyer is.

Nézzük inkább az érdekesebb kérdéseket. Például azt, hogy A Gucci-ház árnyékában a Disney meg akarja-e futtatni Ridley Scott másik idei filmjét, Az utolsó párbajt – vagy mondhatjuk úgy is, hogy el akarják-e orozni a dicsőséget a rivális stúdió elől. Persze, ezzel azt is kockáztatnák, hogy Scott esetleg két szék közt a pad alatt landol, no meg azt, hogy Scott két filmje egymás ellen harcol majd egy rakás kategóriában. Ki tudja, mi lesz a döntés, az viszont biztos, hogy egy nagyívű történelmi eposz jó alapanyagnak számít.

West Side Story

Mint ahogyan jó alapanyagnak számít Steven Spielberg is, hisz az ő és Oscar kapcsolata már évtizedekkel ezelőtt megköttetett. A neves direktor azonban most egy klasszikus, ráadásul egy rakás Oscarral kidekorált musical újragondolásával érkezik, amely kapcsán az a legnagyobb kérdés, hogy az új WEST SIDE STORY mit tud hozzátenni az eredetihez – hogy tud-e aktuális lenni, hogy tudja-e érvényesíteni üzenetét a XXI. század közönségének.

 

APPLE TV+

Lehet, hogy nem sikerül nekik, mindenesetre az Apple+ is beszáll az Oscar-versenybe a CODA című alkotással, amelyben egy siket házaspár gyermeke kerül válaszút elé. Az Akadémia szereti az egyszerű, emberi történeteket, a CODA pedig pont ilyen megható, kedves filmnek ígérkezik, ami, ha nem is jut el a legjobb film jelölésig, a színészeinek hozhat egy-egy jelölést, különösen Marlee Matlinnek, aki máig az egyetlen siket Oscar-nyertes színésznő.

 

AMAZON

Ahogy a Netflix, úgy a másik nagy streaming mágus is bezsákolt magának egy idegen nyelvű nagyágyút, egész pontosan Asghar Farhadi filmjét, a Hőst, de az igazi aduász az Amazon kezében Aaron Sorkin új filmje, a BEING THE RICARDOS, ami egyszerre löki házassági és munkahelyi válságba Javier Bardemet és Nicole Kidmant. A film egyelőre ugyanolyan sötét lónak számít, mint az Apple+ mozija, de az Amazon mindig nagy gondot – és elegendő pénzt – fordít rá, hogy ennél tovább jusson az aktuális filmje.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

0
Kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is, szólj hozzá!x
()
x