Magazin

Oscar 2024: Kik fognak nyerni és kiknek kellene a Filmtekercs szerint

88th Annual Academy Awards Nominations, Los Angeles, America - 14 Jan 2016

Március 10-én kerül sor a 96. Oscar-gálára, ahol az Amerikai Filmakadémia az elmúlt év legjobbnak ítélt alkotásait díjazza. De vajon minden aranyszobor jó helyre kerül? Az esélyesek latolgatása mellett a korábbi évekhez hasonlóan a Filmtekercs szerzői idén is kiválasztották a kedvenceiket a főbb kategóriákban.

A rövidfilmes mezőny minden évben méltatlanul mellőzött, noha a nevezett művek az egészestés alkotásokhoz mérhető kreativitással és szakértelemmel készülnek, bár a díjak elismerése gyakran épp annyira szól a feldolgozott témáknak és az alkotók személyének, mint a megvalósításmódnak. A rövid dokumentumfilmek közül idén Az utolsó hangszerjavító műhely és a The ABCs of Book Banning a legesélyesebbek. Míg előbbi rendezőit, Kris Bowerst és Ben Proudfoot-ot korábban szintén jelölték már a kategóriában – Proudfoot pedig nyert is a The Queen of Basketball-ért –, továbbá egy magas társadalmi presztízsű Los Angeles-i intézményre hívják fel a figyelmet, addig utóbbi a számos amerikai iskolakörzetben betiltott, főképp LMBTQ és afroamerikai történelem témájú könyvek aktuális problémájára világít rá erősen propagandisztikus módon.

A rövid animációs kategória két favoritja szintén a feldolgozott téma és az alkotók presztízse miatt lehet az Akadémia választottja. A Letter to a Pig a holokauszt emlékezetének metaforikus feldolgozása, míg a War is Over! egy veterán Pixar animátor gyermeteg, Disney-stílusú meséje John Lennon zenéjével megtámogatva, Peter Jackson effektcégének gyártásában.

Az idei élőszereplős rövidfilm kategória nagy esélyese pedig a Henry Sugar csodálatos története, ami Wes Anderson első Oscar-győzelmét jelentheti.

A technikai kategóriák között szintén számíthatunk közönségkedvenc győztesekre. Mivel a hollywoodi írósztrájkok miatt több blockbuster szuperprodukciónak, köztük a Dűne második részének a bemutatója is későbbre csúszott és majd csak a jövő évi gála során izgulhatunk értük, így az Oppenheimernek számos kategóriában alig akadt kihívója. Christopher Nolan filmje a legesélyesebb a fényképezés, a vágás, a hang és a filmzene kategóriáiban, mely győzelmek a sztárrendező számos állandó alkotótársának hozhatják meg a rangos elismerést. Az Érdekvédelmi terület és az Egy zuhanás anatómiája ugyanakkor még okozhatnak meglepetést a hang, illetve a vágás kategóriákban. Hiszen a nagy presztízsű európai produkciók nem pusztán technikai megvalósításmódjuk miatt kiemelkedőek, hanem rendezőik egyedi szerzői vízióit támogatják atmoszférateremtő hangeffektjeik, illetve képi megoldásaik segítségével.

Henry Sugar csodálatos története

A legjobb vizuális effektusok díja ugyancsak egy külföldi és egy amerikai gyártású produkció, a Godzilla Minus One és Az alkotó között fog eldőlni. Míg utóbbi a tradicionális sci-fi díjazottak sorát gyarapítaná, mint az Avatar: A víz útja, a Dűne és a Tenet az utóbbi évekből, addig előbbi az első Oscar-díjas Godzilla produkcióvá válhatna, így jutalmazva a hosszú ideje futó franchise-t. Külön érdekesség, hogy ráadásul Az alkotó rendezője, Gareth Edwards maga is forgatott korábban filmet a radioaktív gyíkszörnyről.

Az este nagy kérdése azonban a legjobb látványtervezés és a legjobb kosztüm kategóriáinak alakulása.

Nem meglepő módon mindkét mezőnyben két fantasztikus világokba kalauzoló és egyedi ruhakölteményeket felvonultató alkotás, a kasszasiker Barbie és a Magyarországon forgatott Szegény párák a favoritok. Így utóbbi esetében Mihalek Zsuzsa berendező díjazásáért is izgulhatunk. Ugyanakkor a Barbie biztosan nem marad díj nélkül, mivel a legjobb betétdal jelöltjei közül a film két slágere, a What Was I Made For? vagy az I’m Just Ken lehet a befutó. Dua Lipa filmhez írt betétdalát, a Dance The Night-ot pedig kizárólag azért nem jelölhették, mivel az új szabályok szerint egy film nem nevezhet három dalt is ugyan abban a kategóriában. Így nagy eséllyel az érzelmekre koncentráló What Was I Made For? győzedelmeskedhet Ken parodisztikus számával szemben, ami

Billie Eilish második Oscar-díját jelentheti a Nincs idő meghalni James Bond film főcíméért elnyert aranyszobra után.

De minden valószínűség szerint még a 7 díjra jelölt Maestro stábja sem megy majd haza üres kézzel, hiszen a Bradley Copperből Leonard Bernsteint varázsoló sminkmesterek munkája a kategória egyértelmű favoritja. A valós személlyé maszkírozás teljesítményét csupán a Szegény párák szörnyszerű hatást keltő protéziseinek elismerése árnyékolhatja be.

Barbie

A forgatókönyvi jelölésekre az a vita hívta fel idén a figyelmet, ami a Barbie kategóriai besorolása körül forgott. Vajon adaptáltként vagy eredetiként lehet-e hivatkozni a köztudatban élő játékbaba köré kitalált történetre? Ugyan a Barbie a díjszezon során javarészt eredetiként versenyzett, az Akadémia szabályai szerint a létező szellemi tulajdonon alapuló művek adaptáltnak számítanak.

Az így kialakult mezőnyben tehát az Egy zuhanás anatómiája avanzsált a favorittá, míg az adaptált kategóriában az Amerikai irodalom győzelmét jósolják

a film eddigi forgatókönyv-díjai, ráadásul mindkét történet egy-egy íróról és munkájának kihívásairól, a fikció és a valóság átjárható határairól szól. A számos jelölést begyűjtő Oppenheimer és a Barbie, valamint a kategóriában korábban többször díjazott Alexander Payne munkája, a Téli szünet mégis kihívást jelenthetnek.

Bár a Filmtekercs az Egy zuhanás anatómiája díjazása mellett az eredeti szkriptek mezőnyében a Szegény páráknak adná az adaptációért járó elismerést.

A legjobb dokumentum-, és nemzetközi film kategóriái ugyanakkor egyértelmű győzelmeket ígérnek az orosz-ukrán háborút tematizáló 20 nap Mariupolban és a holokausztot rendhagyó módon bemutató Érdekvédelmi terület alkotóinak,

mely díjazásokkal a Filmtekercs szerzői is egyetértenek.

A verseny ugyanakkor már csak azért is egyértelmű, mivel Franciaország a végül 5 díjra, köztük a legjobb film elismerésére jelölt Egy zuhanás anatómiája helyett a jelölésig sem jutó A szenvedély ízét nevezte, megfosztva ezáltal az országot a filmes elismerés esélyétől, mely döntésből komoly botrány kerekedett.

A választás hasonlóan nehéz az animációs kategóriában, ahol a Pókember: A pókverzumon át sokáig egyedüli esélyesnek számított,

a japán kultrendező, Hayao Miyazaki egy ideig utolsónak mondott filmje, A fiú és a szürke gém népszerűsége azonban még könnyen megfordíthatja a versenyt. A nemzetközi díjátadók, mint a Golden Globes és a BAFTA rendszerint utóbbit díjazták, az amerikai filmkritikusok és a kifejezetten animációs filmekre szakosodott Annie díjait azonban a Pókember készítői vihették haza, mely Oscar-győzelme azon ritka esetek közé tartozna – a Toy Story franchise epizódjai mellett –, amikor folytatások nyerték meg az elismerést.

A Filmtekercs választása azonban Miyazaki személyes hangvételű animációja lenne az Akadémia helyében.

a-fiu-es-a-szurke-gem
A fiú és a szürke gém

A színészi kategóriák esetében ugyanakkor szerzőink választása javarészt megegyezik az Akadémia valószínűsíthető díjazásaival. A női és férfi mellékszereplők közül a díjszezon szinte minden korábbi elismerését bezsebelő

Da’Vine Joy Randolph és Robert Downey Jr. érdemelhetik ki az aranyszobrot a Téli szünetben, illetve az Oppenheimerben nyújtott alakításaikért.

Bár a Filmtekercs szívesebben hallgatná a Barbie-ban Kenként bohóckodó Ryan Gosling győzelmi beszédét. Az Oppenheimer címszerepét eljátszó Cillian Murphy díjazásával azonban szerzőink is egyetértenének.

Nem úgy a bizonytalan kimenetelű főszereplő színésznő kategóriával, ahol Emma Stone és Lily Gladstone (Megfojtott virágok) között dől majd el a verseny. Vajon a Szegény párák Oscar-díjas színésznője gazdagodhat egy újabb elismeréssel, vagy Gladstone ír majd történelmet az első indián származású díjazottként? Mivel az Akadémia szavazóbázisának jelentős részét is képző színészek szakszervezeti elismerését a visszafogottabb, csendes alakítást nyújtó Gladstone kapta, így jelenleg ő a befutó – noha vásznon töltött idejét tekintve valójában mellékszereplőnek számítana –

a Filmtekercs szerzői azonban szívesebben díjaznák a nagyobb volumenű, harsányabb játékával brillírozó, filmje valódi főszereplőjeként megjelenő Stone-t.

Az este nagy győztese mindazonáltal Christopher Nolan és az Oppenheimer lehet.

A népszerű brit rendező nyolc korábbi jelölés után veheti át a legjobb rendezőknek járó elismerést, míg epikus életrajzi filmje a fődíjat zsebelheti be, ezzel rögtön egy újabb aranyszoborral gazdagítva a producerként szintén közreműködő Nolant. Az Oppenheimer díjazásával ráadásul az Akadémia az elmúlt évek kisebb költségvetésű, bensőségesebb produkcióinak elismerése után – mint a Minden mindenhol mindenkor, a CODA, vagy A nomádok földje – a korábbi évtizedekre jellemző módon ismét egy közönségsiker blockbustert ismerhet el az év filmjeként,

mely díjazással a Filmtekercs is egyetért, noha a rendezői Oscart szívesebben adná az Egy zuhanás anatómiája francia direktorának, Justine Triet-nek.

***

Az eredmények magyar idő szerint március 11-én, hétfő hajnalban fognak kiderülni. Az Oscar-gálát idén a Disney+ streamingplatformján lehet majd élőben követni.

Lubianker Dávid

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com